GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube
Image and video hosting by TinyPic

Pasari mecanice-partea I: ATR 42 si ATR 72

[ 1 ] 30 septembrie 2010 |

S-a intamplat! Mai demult, dar s-a intamplat…. Italia s-a aliat cu Franta in vederea conceperii unui model de avion de pasageri pentru distante relativ scurte, regionale. Rezultatul? Peste 800 de exemplare livrate, si aproape 50 pe lista de asteptare.

ATR 42-500

Istoric

ATR (Avioane pentru Transport Regional) a fost anuntat in 1981, zborul inaugural fiind oferit de modelul ATR 42-300 la data de 16 august 1984. Pana atunci s-a folosit prototipul ATR doar pentru efectuarea testelor specifice, fiind evitata posibilitatea unui accident dezastruos in cazul unui zbor cu pasageri. A fost certificat in septembrie 1985, primul zbor “pe bani” avand loc deodata cu Air Littoral (Franta), in decembrie 1985.

In 1986 se anunta lansarea unui nou model, al carei baza sa fie ATR 42. Este vorba de ATR 72, ce urma a avea fuselajul mai lung cu 4,5 metri, anvergura aripilor crescuta si motoare mai puternice. Acesta a fost inaugurat la 27 octombrie 1988, iar fix dupa un an compania Finnair preia proiectul, punandu-l in functiune.

Design si detalii tehnice

Ambele modele sunt dotate cu doua motoare turbo-propulsate, una dintre diferente fiind capacitatea locurilor. La modelele ATR 72 imbarcarea pasagerilor se face prin usa din spate, iar incarcarea marfii prin fata.De asemenea, la spatele avionului trebuie amplasat un stativ, astfel incat botul sa nu urce in timpul imbarcarii sau debarcarii.Pe langa asta, Finnair a cerut si modele cu usa pasagerilor in fata, pentru a putea folosi culoarul de imbarcare al aeroportului Helsinki-Vantaa.

O alta caracteristica a modelului ATR 72 este ca acesta nu are unitate de putere auxiliara (APU), acesta fiind amplasat doar optional in sectiunea de marfa C4.

Majoritatea producatorilor echipa avioanele cu frana de elice, cunoscuta sub numele de “Hotel Mode”. Ce inseamna asta? Oprirea elicii de pe motorul 2, permitand turbinelor sa functioneze si sa transmita aerul si combustibilul, fara ca elicea sa se invarta. Multi fabricanti au renuntat la acest sistem de franare, pentru a evita greutatea aditionala.

ATR 72-500

Versiuni

ATR 72 seria 100: functiona pe baza a doua motoare PW124B

  • 101: inaugurat in septembrie 1989
  • 102: inaugurat in decembrie 1989

ATR 42-200: prototipul original, folosit doar pentru teste

ATR 72-200: aduce imbunatatiri in ceea ce priveste valorile maxime ale greutatii la decolare

  • 201- in septembrie 1989
  • 202-in decembrie 1989

ATR 72-210 : motoare PW127

modele: 211 si 212 (diferenta dintre ele fiind doar usa a spatiului de depozitare, care este mai mare la modelul 212). Ambele lansate in decembrie 1992

ATR 42-300: fabricat pana in 1996, motoare PW120 de 1800 cp

ATR 42-320: versiune imbunatatita a seriei 300; motoare PW121, de 1900 cp

ATR 42-400: numele oficial al modelului ATR 42 “Surveyor”, folosit pentru patrulare maritima. Reprezinta o varianta imbunatatita a modelului anterior, aducand ca noutate folosirea elicelor cu 6 pale.

ATR 42-500: modelul actual in productie, reprezinta imbunatatirea versiunilor dinaintea lui. Functioneaza pe baza a doua motoare PW127E de 2400 cp

ATR 72-500: motoare PW127 sau PW127M; imbunatatirea seriei 210, 6 pale/elice. Limitele maxime de greutate la decolare sunt crescute, prezinta performante superioare si automatizarea gestionarii energiei, pentru a usura munca pilotului

ATR 42-600 si ATR 72-600: in data de 2 octombrie 2007, Stephane Mayer anunta lansarea noii serii 600. Aceasta detine tehnologii moderne, bazandu-se pe avantajele aeronavei: fiabilitate dovedita, consum redus, costuri de operare mai mici.  Motoarele PW127M asigura 5% putere suplimentara la decolare, imbunatatind aeronava pe piste scurte, vreme calda si altitudini mari. Cabina de pilotaj este dotata cu 5 PCD-ri mari, ce inlocuie Sistemul Electronic de Zbor, un MPC pentru diverse scopuri (aeronautice), toate acestea pentru a spori siguranta zborului si a capacitatii operationale. Vor fi introduse progresiv dupa jumatatea anului 2010.

Alte versiuni

ATR 72 ASW – integreaza sistemul de misiune al ATR 42 Surveyor (pentru patrulare maritima), dar cu capacitati Anti-Submarine Warfare suplimentare (ASW). O varianta ASW a seriei 500 este in fabricatie si a fost ceruta de Italia si Turcia. 10 modele vor ajunge in 2010 in Turcia, iar livrarile catre Italia vor incepe in 2012. Pentru misiuni ASW si ASuW(Anti-Surface Warfare), modelele vor fi echipate cu mitraliere montate pe pod, torpile aeriene usoare, rachete anti-suprafata si incarcaturi explozibile de adancime, sisteme de supraveghere Thales, sisteme de recunoastere si sisteme de situatie si control AMASCOS,  toate acestea fiind folosite pentru misiuni de cautare si salvare maritima.

De asemenea, pentru seria 500 exista si modele pentru VIP, dotate cu facilitati de lux, pregatite pentru companii sau oameni de afaceri.

Incoming search terms:

Tag-uri: , , , ,

Categorie:: Ultimele Stiri

Image and video hosting by TinyPic


Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.

Comentarii (1)

Feed RSS pentru comentarii

  1. CATALIN ANDREI spune:

    cum de s-au intamplat atatea catastrofe aeriene,in care au fost implicate avioane model ATR42-72?n-au cumva probleme cu sistemele de dejivrare?

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.