GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

La Craiova se face o replica a avionului Coanda

[ 3 ] 28 octombrie 2010 |

Aeronava Coandă-1910 a fost primul avion cu propulsie prin reacţie din lume, conceput, construit şi pilotat de inventatorul român Henri Coandă pe cand avea numai 24 de ani.

Avionul a fost expus de către acesta la cel de-al doilea Salon Aeronautic din Paris, în noiembrie – decembrie 1910, primul şi ultimul zbor având loc în acelaşi an. În decembrie 1910, pe aeroportul Issy-les-Moulineaux de lângă Paris, aparatul pilotat de Henri Coandă a scăpat de sub control din cauza lipsei lui de experientă, s-a lovit de un zid de la marginea terenului de decolare, si a luat foc.

O echipă de foşti piloţi şi ingineri din Craiova lucrează la replica primului model de avion cu reacţie din lume. În timp ce craiovenii meşteresc la o aeronavă după schiţele modificate în 1965 de savantul român, un pensionar din satul lui Coandă visează la reconstrucţia avionului cu reacţie după modelul original.

Fost pilot cu mii de ore de zbor la activ, Mitică Mirea îşi petrece o bună parte din zi într-unul din atelierele actualei companii. „Noroc că ne-au pus domnii la dispoziţie un atelier, că altfel nu aveam unde să construim avionul. Nici sediu la asociaţie nu avem“, spune comandorul, preşedinte de ONG, în drum spre hala unde se construieşte avionul.

Avionul este construit în proporţie de 40 la sută

O parte din imensul atelier comunist este rezervată Asociaţiei Române pentru Propaganda şi Istoria Aeronauticii (ARPIA) Craiova. În mijlocul încăperii, în faţa unui aparat de zbor modern, zace o bucată de fier pe care comandorul ne-o prezintă drept replica avionului lui Coandă. „Momentan, proiectul este la stadiul de 40, chiar 45 la sută. Se lucrează destul de greu, pentru că nu stăm foarte bine cu banii“, ne explică Mirea.

Toţi cei şapte membri ai ARPIA implicaţi în proiect sunt foşti aviatori sau ingineri cu aceeaşi pasiune: zborul. „Munca propriu-zisă o fac cinci oameni. Eu şi domnul comandor suntem mai mult cu indicaţiile. Eu sunt, de fapt, cel care conduce tot proiectul“, ne explică pensionarul Ilie Dumitrescu (80 de ani), într-un moment de neatenţie al comandorului Mirea. În calitate de şef al Bazei de Reparaţii a uzinei Avioane Craiova, Dumitrescu a reparat sute de avioane

Foştii aviatori se ghidează după proiectul din 1965

Schiţa după care lucrăm este cea revizuită din 1965, nu este schiţa originală din 1910, pentru că aia nu mai există, s-a pierdut. Avionul pe care l-a prezentat Coandă la Paris era din lemn, însă noi îl facem din metal, ca să zboare“, susţine comandorul Mitică Mirea.

Motorul replicii va fi împrumutat de la un avion de luptă demilitarizat, un model L 29. „O să aducem acest motor, care are aceleaşi dimensiuni cu cel proiectat de Coandă, de la Şcoala de Aplicaţie de la Bobocu. Restul materialelor folosite sunt sponsorizări de la firme de construcţii sau alte materiale recuperate de la fabrica de avioane“, completează Mirea. Planul este ca în decembrie, când se împlinesc 100 de ani de la primul zbor al avionul cu reacţie construit de Coandă, proiectul, în valoare de 5.000 de euro, să fie finalizat.

La 35 de kilometri de locul unde se reconstruieşte avionul din metal al Coandă, un alt oltean pune la cale un alt proiect măreţ. Fostul inginer Nicolae Stăncioiu (63 de ani), originar din comuna doljeană Perişor, localitate unde marele savant român a copilărit, plănuieşte reconstrucţia avionului cu reacţie prezentat de Henri Coandă în 1910, la Salonul de Invenţii de la Paris. „Domne, eu nu vreau să fac un avion din metal, eu vreau să fac unul din lemn, identic cu cel pe care l-a făcut Coandă“, explica fostul inginer.

„Schiţa originală nu mai există, însă, ghidându-mă după fotografii vechi de un secol, am reuşit să pun cap la cap un proiect de reconstrucţie. Mă costă maxim 1.000 de euro. Am nevoie doar de mai multe placaje din lemn şi de un motor vechi de Dacie, că se potriveşte“, spune bărbatul, tâmplarul satului în tinereţe. Pensionarul şi-a propus ca, după ce va reconstrui avionul, să îl instaleze în curtea Muzeului Henri Coandă din Perişor. „Aşa ceva nu s-a mai făcut în ţara asta, deşi e un avion uşor de realizat. Nu ştiu cum de nu s-a gândit până acum un alt nebun ca mine să facă avionul ăsta!“, mai spune nea Nicolae.


Sursa: ADEVARUL

Incoming search terms:

Tag-uri: , , ,

Categorie:: Aventură, News, Timp liber

Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.


Comentarii (3)

Feed RSS pentru comentarii

  1. Vlad spune:

    Jos pălăria articolul tău! Îmi place atât conținutul cât și modul în care-l prezinți! Mai ține-o tot așa!

  2. Vlad spune:

    ps. bravo că publici articolele tale cu diacritice! Ești un Român de nota zece!

  3. Sebi spune:

    Multumesc Vlad, insa nu la toate am pus diactriticele. Voi incerca insa, pe viitor sa o fac.

    Bafta si…Cer Senin !

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.