GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

China a început testările primului său avion de vânătoare de a cincea generaţie – J-20

[ 0 ] 31 decembrie 2010 |

z6f6H 300x147  China a început testările primului său avion de vânătoare de a cincea generaţie   J 20

China a început testările primului său avion de vânătoare de a cincea generaţie, susţin experţii care au analizat o serie de fotografii, neclare, ale unei noi aeronave, surprinse pe pista de decolare.

Avionul, denumit J-20, este conceput să concureze F-22 (SUA) şi T-50 (Rusia). Este China pregatită să-şi construiască propriul avion de vânătoare de a cincea generaţie? Ce se cunoaşte despre acest aparat? Sunt întrebările la care ziariştii de la RIA Novosti încearcă să găsească un răspuns, într-un articol publicat joi.
Mai multe fotografii aici.

Avionul este considerat un amestec între proiectele americane şi ruseşti ale avioanelor de a cincea generaţie, dar realitatea pare mai complexă. În cursul ultimilor 20 de ani, China a creat propriile sale avioane de vânătoare, însă în colaborare strânsă cu Rusia.

Succesul acestui proiect depinde de mai mulţi factori, printre elementele cheie numărându-se:

Motorul

Nu se ştie nimic în ceea ce priveşte motorul cu care este echipat aparatul. Se estimează că avionul va fi propulsat de promiţătorul motor WS-15, care dezvoltă o forţă de peste 18.000 kilograme-forţă, dar aceste motoare nu au depaşit până în prezent stadiul de proiect. În plus, China nu a reuşit să copieze şi să lanseze în producţie fabricarea independentă a motoarelor AL-31F, care echipează avioanele ruseşti Suhoi Su-27 şi diferitele versiuni ale acestora. Motoarele pentru apratele Suhoi de fabricaţie chineză sunt livrate de Rusia sub forma de kit, iar chinezii nu fac decât să le asambleze şi să le ajusteze.

Motoarele ruseşti sunt utilizate şi pentru avioanele de vânătoare J-10. WS-10, echivalentul aparatului rusesc AL-31F, nu a reuşit încă să egaleze prototipul său sovietic în termeni de longevitate.

Materialele

Problema materialelor utilizate este crucială. Una dintre particularităţile avioanelor de vânătoare de a cincea generaţie este slabul semnal radar, care necesită utilizarea de materiale compozite. Or, industria aeronautică chineză nu s-a distins încă prin utilizarea acestor materiale la scară largă. Întrebarea dacă Beijingul este capabil să conceapă şi să producă materiale compozite moderne pentru avioane rămâne încă fără un raspuns.

Radio-electronica

In China, armele radio-electronice pun aceleasi probleme ca si motoarele: raman net inferioare produselor similare rusesti, americane si europene, desi ecartul se diminueaza progresiv. In consecinta, China se vede obligata sa continue importul de astfel de echipamente.

La ora actuala, Suhoi Su-30MKK dispune de cel mai bun radar in randul avioanelor de vanatoare chinezesti, si cel mai probabil radarul viitorului aparat va fi elaborat pornind de la detectorul electromagnetic rusesc.

Armele

Armele utilizate de armata aerului din China sunt in principal copiate de la prototipurile americane, israeliene si rusesti din anii ’60, ’70 si ’80. Punerea la punct a unor arme de noua generatie ar necesita mult timp, chiar daca Beijingul ar cumpara prototipuri din strainatate, cu atat mai mult cu cat principalii producatori de arme moderne, in special cele destinate aviatiei militare, sunt din ce in ce mai putin dispusi sa impartaseasca aceste tehnologii cu China.

Rezultatul

O regula pare sa se desrpinda incepand cu anii 1970: China creeaza cu regularitate prototipuri de avioane de vanatoare de noua generatie cu 15 – 20 de ani intarziere fata de liderii mondiali ai industriei aeronautice. A fost cazul aparatelor de a treia si a patra generatie, si fara indoiala asa va fi si in cazul celei de-a cincea generatii: J-20 isi va face aparitia cu 20 de ani mai tarziu fata de americanul YF-22 (prototipul F-22A produs in serie), 17 intarziere fata de rusul MiG-1.44 si 14 mai tarziu decat S.37 (Suhoi Su-47).

Daca deocamdata nu se stie cum va evolua acest proiect, se poate defini insa ‘fereastra’ din piata mondiala destinata acestui produs. Tinand cont de practica traditionala, China va crea probabil un echivalent suficient de functional fata de avioanele ‘serioase’ de generatia a cincea pentru a-l putea vinde in Asia centrala, in Orientul apropiat, in America Latina, in Asia de sud-est sau clientilor africani cei mai solvabili, la preturi de cinci ori mai mici decat concurentii americani si rusesti.

Nu este exclus ca versiunea J-20 sa fie echipata cu materiale si arme importate, in special rusesti. Ceea ce este sigur este ca Beijingul va fi obligat in urmatorii 20 – 30 de ani sa importe avioane moderne de vanatoare.

Sursa: hotnews.ro

copy  China a început testările primului său avion de vânătoare de a cincea generaţie   J 20 trans  China a început testările primului său avion de vânătoare de a cincea generaţie   J 20

Incoming search terms:

Tag-uri: , , , ,

Categorie:: Avioane, Ultimele Stiri



Te pasioneaza aviatia? Iti place aceasta revista?Acum ai ocazia sa ne dai o mana de ajutor si sa ajuti la dezvoltarea ei!


Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.


zbor-de-agrement