GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube
zbor-de-agrement

Tipuri de licente

[ 2 ] 11 decembrie 2010 |

 

O scurta prezentare a tipurilor de licenta din aviatie si cam ce ar trebui sa faceti pentru a obtine una.

Din ce in ce mai multi au inceput sa fie interesati de zbor, in orice forma a lui, fie avion, fie ultralight, fie parapanta sau chiar parasutism. Nu am sa incep cu o introducere lunga si plicticoasa despre dorinta omului de a zbura inca din vechi timpuri. Timpurile s-au schimbat si zborul devine din ce in ce mai facil pentru toata lumea o data cu avansarea tehnologiilor si dezvoltarea aeronauticii. Si aici ma refer si la zborul comercial, care pentru multa lume, a fost un prim contact cu senzatia de zbor. Sigur, oricine a stat la mansa vreodata stie ca nu exista nicio legatura intre zborul cu un avion comercial ca pasager si cel din cockpit, fie el si unul mic. Golul in stomac si presurizarea nu intotdeauna foarte lineara nu se compara in niciun fel cu senzatia de libertate pe care ti-o ofera o decolare la mansa avionului, chiar si de pe o pista inierbata. Probabil ca aceasta senzatie de libertate si euforie este data de posibilitatea de a-ti controla miscarea pe 3 axe, fata de 2 axe cum o facem in mod obisnuit mergind pe jos, cu masina sau motocicleta.

Voi incepe cu categorisirea tipurilor de licente si rating-uri. Pentru General Aviation, exista 3 tipuri mari de licenta si mai multe rating-uri.

  • PPL (Private Pilot License) – Licenta de pilot privat, care este exact ce spune si titlul, o licenta de pilot limitata la zborul privat, in interes propriu, cu si fara pasageri. Aceasta licenta exclude orice forma de remuneratie pentru zborurile efectuate. Initial, acest tip de licenta are anumite limitari, si anume permite doar zbor VFR (Visual Flight Rules) in conditii meteorologice favorabile, care permit zborul vizual si nu bazat pe instrumente, avioane Single Piston Engine. La acest tip de licenta se pot adauga rating-uri care iti vor spori libertatile: Night Rating (permite zborul de noapte), Instrument Rating (permite zborul in conditii meteo nefavorabile zborului vizual), Multi Engine Rating (banuiesc ca nu mai are nevoie de explicatii), precum si type-rating-uri care-ti permit sa zbori diverse tipuri de avioane.
  • CPL (Commercial Pilot License) – Licenta de pilot comercial permite zborul remunerat si are si aceasta licenta limitarile sale. Aceste limitari, la fel ca in cazul PPL, pot fii ridicate prin adaugarea de rating-uri (rating-urile cistigate pe licenta PPL se transfera si pe cea CPL). De asemenea, acest tip de licenta permite pilotului sa opereze ca PIC (Pilot in Command) doar in avioanele certificate ca Single Pilot Operation. In avioanele care necesita MultiCrew Operation, detinatorul de licenta CPL poate ocupa doar locul din dreapta, cel de co-pilot (First Officer) in cazul transportului de pasageri. De asemenea, pentru operarea in Multi Crew Environment, este necesara obtinerea rating-ului de MCC (Multi Crew).
  • ATPL (Airliner Transport Pilot License) – Licenta de pilot de linie. Acest tip de licenta iti permite in principiu sa faci cam tot ce se poate face in aviatia comerciala, sigur, cu rating-urile necesare. Daca visul tau este sa fii numit “Chap!”, aceasta cam este licenta de care vei avea nevoie. Diferenta intre CPL si ATPL este, din punct de vedere operational,  faptul ca poti ocupa pozitia de Capitan intr-un zbor comercial de pasageri. Din punct de vedere tehnic, diferenta consta in pregatirea teoretica si experienta de zbor. Ai nevoie de minimum 1500 de ore de zbor inainte ca acest tip de licenta sa-ti poata fii emisa.

In acest articol ma voi limita la aceste tipuri de licenta si nu voi intra in discutiile despre licentele ULM, Brevetul de Parasutist, Baloane, motodeltaplan, parapanta sau balon. Acestea vor fi acoperite in articole viitoare, daca va exista cerere.

Niciun fel zbor nu este ieftin! Bineinteles, exista diferente semnificative intre tipurile de licenta si tipurile de zbor si exista chiar si citeva posibilitati in Romania de a zbura gratis! Sigur, doar sa nu fi citit acest articol prea tirziu, dupa virsta de 26 de ani.

Ca sa acopar si cerintele minime pentru emiterea licentelor enumerate mai sus, voi trece rapid prin ele:

  • PPL

- Virsta minima 17 ani la emiterea licentei, 16 ani pentru inceperea cursurilor

- Certificat medical clasa 2

- 45 de ore de zbor, structurate astfel:  minimum 25 de ore in dubla comanda, minimum 10 ore in simpla comanda, un raid in simpla comanda de minimum 150NM (aprox. 270km) cu aterizari pe doua aeroporturi diferite de cel de plecare

- 180 de ore de pregatire teoretica (groundschool)

- Licenta de operator radio in banda aeronautica

- Promovarea cu minimum 75% a celor 9 examene teoretice

- Promovarea testului practic (skill test)

  • CPL

- Licenta PPL(A) valida, cu Night Rating (Night Rating-ul se poate obtine in timpul cursului CPL si necesita 5 ore de zbor de noapte)

- Certificat medical clasa 1

- Mnimum 200 de ore de experienta (150 la inceperea cursului), structurate astfel: 100 ore ca Pilot in Command (PIC), 20 de ore de raid aerian (cross-country) in conditii VFR, incluzind un cross-country de minim 300NM (aprox. 540km) cu oprire pe doua aeroporturi altele decit cel de plecare, 10 ore de zbor IR cu instructor in cazul in care nu aveti Instrument Rating, din care nu mai mult de 5 ore in simulator si 5 ore de zbor de noapte.

- Promovarea examenelor teoretice cu minimum 75%

- Promovarea testului practic (skill test)

  • ATPL

- Virsta minima 21 de ani

- Certificat medical clasa 1

- Experienta de minimum 1500 de ore

- Promovarea celor 14 examene teoretice cu minimum 75%

- Promovarea skill test-ului.

Daca doriti sa urmati calea catre o licenta comerciala, e de preferat sa urmati direct cursurile pentru examenele ATPL, care includ teoria pentru CPL, IR, ME. Practic, o data promovate aceste examene nu mai e nevoie sa dati examene teoretice pina la sfirsitul trainingului. Cele 14 examene trebuie date in maxim 6 sesiuni de examinare si trebuie promovate in 18 luni de la primul examen dat. De asemenea, daca detineti licenta PPL la momentul promovarii examenelor teoretice, aveti timp 36 de luni pentru a obtine CPL, IR/ME.

Pentru a ajunge la ATPL exista doua mari directii: Varianta integrata sau varianta modulara. Varianta integrata presupune urmarea unui curs integrat, organizat de un FTO (Flight Training Organization) acreditat de Autoritatea Aeronautica Civila din statul membu JAA unde urmati cursul si deobicei dureaza aproximativ 3 ani. Dupa finalizarea cursului integrat veti detine o licenta fATPL (frozen ATPL), care va putea fi unfreezed dupa 1500 de ore de zbor. Pina atunci, veti beneficia de calitatile unei licente CPL.

Varianta modulara reprezinta o varianta mai ieftina in general decit cea integrate (aprox. 35-40.000 EUR fata de 60-80.000 in varianta integrata), iar licentele obtiunte sint identice. Modular, practic, inseamna sa faci fiecare curs in parte, pentru fiecare licenta, nu neaparat la aceasi scoala.

In Romania exista un singur FTO care face cursuri integrate catre fATPL, si anume Scoala Superioara de Aviatie Civila (SSAvC). Exista in general, in fiecare an, un numar limitat de locuri cu bursa, finantate de Min. Transporturilor, deobicei 10-20. Mai multe detalii puteti gasi pe site-ul Acedemiei (http://www.aviationacademy.ro) . Din pacate, in Romania, daca doriti sa urmati calea modulara singura metoda este sa urmati cursurile modulare organizate, incepind de anul acesta, de catre SSAvC. Mai exista si alte organizatii in curs de acreditare FTO pentru a realiza cursuri modulare, un exemplu este Regional Air la Tuzla, sau mai nou, scoala deschisa de catre Carpat Air la Timisoara (momentan limitata la CPL theory). Alta varianta este sa faceti parte din cursuri in afara tarii, chiar si la distanta in cazul teoriei ATPL.

Sursa: yankeeromeo.ro

Incoming search terms:

Tag-uri: , , , , , ,

Categorie:: Editorial



Te pasioneaza aviatia? Iti place aceasta revista?Acum ai ocazia sa ne dai o mana de ajutor si sa ajuti la dezvoltarea ei!


Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.

Comentarii (2)

Feed RSS pentru comentarii

  1. Vlad spune:

    Alt articol de nota 10 BRAVO!

  2. Cristii spune:

    Si care ar fii Oferteel de zbor/instructaj gratuit pana in 26 ani?

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.


zbor-de-agrement