GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube
zbor-de-agrement

Din istoria planorismului, scoli de zbor: Dezmir – Cluj

[ 0 ] 27 ianuarie 2011 |

DEZMIR-CLUJ

Nucleul de entuziaşti din 1935-1938, în frunte cu ing. Gheorghe Hye şi Bela Bartha, care au construit cu forţe proprii un planor Hol’s der Teufel şi pe care l-au zburat cu nerăbdare în toiul iernii la 28 ianuarie 1938, au fost promotorii activităţii care va duce faima zburătorilor planoriştilor Clujeni, întâi la Someşeni şi apoi la Dezmir.

În toamna anului 1938 începe o activitate organizat la Someşeni de către ing. Ion Salariu, Teodor Corneşanu şi Gyorghy Hye, cărora din 1940 li se va alătura şi Nicolae Candea, până la cedarea Transilvaniei de nord. În această perioadă sprijinul material a fost asigurat de Asociaţia Aviatică C.F.R.

Din 1945 după eliberare, Nicolae Candea şi Ilie Moraru care ajutaseră la evacuarea materialului de zbor duc o muncă susţinută de repunere în funcţie a şcolii de la Dezmir, tot cu ajutorul Asociaţiei Aviatice C.F.R., având comandant pe marele prieten al planoriştilor Ion Romaniţeanu. Cazarea şi masa se făceau într-o garnitură de patru vagoane de marfă trase pe o linie moartă de lângă gara Apahida. Această situaţie a durat până în 1948 când la poalele dealului de la Dezmir, cu sprijinul local s-au realizat dormitoarele şi cantina, precum şi un hangar de lemn care supravieţuieşte şi astăzi după o jumătate de secol.

Până în 1940 s-au brevetat piloţi categoria A şi B, iar din 1947 şi categoria C plutit, panta de la Dezmir fiind principalul şi unicul concurent al Sânpetrului, unde din 1939, Teodor Corneşanu a zburat peste două ore cu un planor de faza I Zögling, ispravă repetată de N. Cândea în 1946 cu un Schulgleiter.

În 1950 şi 1951 au loc două tentative de record de durată pentru planor biloc, soldat prima oară cu un record de peste 11 ore pentru ca în anul următor acesta să fie împins până la 17 ore.

După 1949 începe şi seria performanţelor de distanţă, când se efectuează curent zboruri peste Apuseni până în Ungaria.

Dezmir 300x174 Din istoria planorismului, scoli de zbor: Dezmir   Cluj

Dezmir – vedere generală

Cuibul de vulturi de la Dezmir va da mulţi valoroşi piloţi de performanţă de-a lungul timpului şi va avea continuu o activitate plină de rezultate remarcabile. De aici la 18 iunie 1952 Gh. Cucu a realizat prima distanţă liberă de 318 km până la Buzău, traversând şi Carpaţii. De asemenea, la Dezmir s-au realizat cinci recorduri naţionale.

SG 38 300x201 Din istoria planorismului, scoli de zbor: Dezmir   Cluj

Planor Schulgleiter

Instructori:

1. Corneşanu Teodor 1938-1940, 1947

2. Hye Gyorghy 1938-1939, 1948

3. Candea Nicolae 1939-1940, 1945-1947

4. Culeniuc Nicolae 1947

5. Bucur Aurel 1948-1951

6. Macsek Alexandru 1948-1951

7. Gyurka Bela 1949, 1953-1958

8. Csomos Attila 1949, 1950

9. Maistrovici Gh. 1949

10. Manu Paul 1949, 1956

11. Korabian Gh. 1950-51, 1953, 1956-57

12. Tătaru Liviu 1950, 1952-1953, 1958-1960

13. Finescu Mircea 1950-1951

14. Mihuţiu Stelian 1951-1952

15. Ambruş Karol 1951-1952

16. Gionea Olga 1951

17. Cucu Gheorghe 1952-1954

18. Pantea Damian 1953-1961

19. Bartha Bela 1954-1970

20. Conţu Nicolae 1957-1969

21. Ambruş Adalbert 1957-1966

22. Cernişov Paul 1967-1969

23. Dragon Ion 1969-1984

24. Demeter Zolt 1970

25. Miron Alex. 1970-1975, 1979-1997

26. Lutsch Stefan jr. 1972-1977

27. Balasz Vasile 1976-1998

28. Meseşan Valeriu 1976-2000

29. Fazekaş Iuliu 1978-1983

30. Puşcaş Ion 1980-1998

31. Duma Ion 1982-1998

32. Preda Neculae 1993-1995

33. Căpuşan Marin 1994-2000

34. Rusu Mihai 1994-2000

Incoming search terms:

Tag-uri: ,

Categorie:: Aerodrom, Avioane



Te pasioneaza aviatia? Iti place aceasta revista?Acum ai ocazia sa ne dai o mana de ajutor si sa ajuti la dezvoltarea ei!


Autorul acestui articol: Lucica. Vezi profilul complet.

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.


zbor-de-agrement