GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

Din istoria planorismului, scoli de zbor: Livezeni – Petrosani

[ 0 ] 23 ianuarie 2011 |

LIVEZENI – PETROŞANI

Şcoala de la Livezeni este în special rodul străduinţelor ing. Felix Gustav Stof, venit în 1936 la Societatea Minieră din Petroşani şi a înţelegerii şi sprijinului acordat de ing. Ştefan Georgescu Gorjan, inginer şef al atelierelor Societăţii Miniere. Până în vara anului 1937, când şcoala înjghebată cu mult elan şi dăruire va începe să funcţioneze oficial, să parcurgem desfăşurarea acestei activităţi până în momentul deschiderii festive.

Ing. Felix Stof venit de la Făgăraş unde mai construise cu un grup de entuziaşti un planor, între 1929 şi 1934, începe aici, cu sprijinul mai sus menţionat, să construiască un planor tip Hol’s der Teufel, cu cabina carenată (ajutat de un bun aeromodelist şi tâmplar Gh. Ghenciulescu), pe care ing. Stof (brevetat pilot de categoriile A, B şi C în Gemrania în 1933) îl zboară lansat cu sandoul de pe vârful Chicioara, cota         925 m, la data de 6 decembrie 1936.

Gustav mandra 212x300 Din istoria planorismului, scoli de zbor: Livezeni   Petrosani

Gustav Stof cu planor “Mândra”

Acest succes consfinţeşte lupta lui Stof de răspândire a planorismului şi, în 1937 în cadrul aeroclubului local proaspăt înfiinţat, mai construieşte trei planoare de faza I tip Grunau-9, precum şi un hangar la Livezeni în marginea Petroşanilor, toate acestea cu sprijinul neprecupeţit al ing. şef Ştefan Georgescu Gorjan.

La 20 iulie 1937 se inaugurează festiv şcoala de la Livezeni, conducerea şcolii a fost încredinţată cpt. Gh. Pârvulescu până în 1939. Şcoala dispune de hangar, atelier de reparaţii, staţie meteorologică, sală de cursuri şi în timp de dormitoare şi cantină.

Activitatea entuziastă de constructor şi instructor a ing. Felix Stof durează până la 15 august 1938, când este mutat cu serviciul în centrala Societăţii Miniere din Bucureşti. Este înlocuit cu ing. Gh. Hye proaspăt brevetat instructor la Sânpetru.

Trebuiesc menţionate câteva zboruri deosebite făcute prin lansare de pe înălţimile Parângului, la cote de peste 2000 m, unde planoarele demontate, erau cărate cu spinarea pe potecile munţilor, apoi montate şi lansate în zbor. Cu această ocazie ing. F. Stof a realizat şi câteva zboruri plutite la mare înălţime.

Apoi activitatea a continuat dusă mai departe cu entuziasm de urmaşii acestui pionier înflăcărat al planorismului de la noi, care în 1995, la vârsta de 90 de ani, a fost sărbătorit la Petroşani pentru activitatea sa din tinereţe (a venit special din Austria unde locuieşte din 1945).

Colectivul întărit al acestei şcoli a experimentat pentru prima dată cu succes panta de la Calan judeţul Hunedoara, în vara anului 1940.

Din 1943 s-a făcut instruire completă A, B şi C.

Petrosani grup 300x196 Din istoria planorismului, scoli de zbor: Livezeni   Petrosani

Varga, Cârstoiu şi Wolf – 1943

Activitatea pe acest „teren greu” situat în văgăuna munţilor a durat până în 1956 când a fost desfiinţată, atât din cauza dificultăţilor terenului, cât mai ales din cauza extinderii oraşului Petroşani. Astăzi cartierul de locuinţe construit pe acest teren, poartă denumirea de „cartierul Aeroport”.

Şcoala a funcţionat 20 de ani, cu frumoase rezultate în formarea elevilor, dar a fost văduvită de performanţă din cauza amplasamentului.

În decursul timpului aici s-au perindat valoroşi instructori şi şefi de pilotaj care au făcut faţă acestui teren pretenţios.

1. ing. Gustav Stof – 1937-1938

2. Pîrvulescu Gheorghe – 1937-1939

3. ing. Hye Gyorghy – 1938-1939

4. Bănulescu Eugen – 1939-1942

5. Predescu Ion – 1939-1942

6. Ţepeş Emil – 1940-1943

7. Cotescu Dumitru – 1941-1948

8. Luca Miltiade – 1941

9. Cernescu Eugen – 1942

10. Kasprzik Witold – 1942

11. Morariu Cornel – 1942-44, 47-48, 50-54

12. Cârstoiu Mircea – 1943, 47, 50 şi 54

13. Moina Ion – 1943-1944 (ANEF)

14. Darie Petre – 1943 (ANEF)

15. Oancea Eneas – 1943 (ANEF)

16. Stănoiu Romeo – 1943 (ANEF)

17. Istrate Ilie – 1944 (ANEF)

18. Crăcăoanu Ion – 1944, 1949

19. Bălăiţă Mihai – 1944

20. Negoescu Coriolan – 1944

21. Lupaş Silviu – 1944

22. Culeniuc Nicolae – 1948

23. Gyurka Adalbert – 1948

24. Wolf Francisc – 1948-1953

25. Tătaru Liviu – 1949

26. Griva Mircea – 1949

27. Ardeleanu Tibi – 1950

28. Botez Gheorghe – 1950-51, 1952-56

29. Torday Alexandru – 1951 şi 1956

30. Totoianu Augustin – 1951

31. ing. Vasiu Victor – 1952-1953

32. Lozinschi Moise – 1953

33. Vulpescu Teodor – 1953

34. David Aurel – 1954-1955

35. Durău Florian – 1955-1956

Tehnicieni:

1. Ghenciulescu Gheorghe – 1936-1937

2. Wolf Francisc – 1938-1953

3. Mayer Ştefan – 1940-1945

4. Teodorescu Constantin – 1950 şi 1953-1955

5. Varga Iosif – 1940-1954

Incoming search terms:

Alte articole care s-ar putea sa-ți placă

Tag-uri: ,

Categorie:: Aerodrom, Aventură, Avioane



Te pasioneaza aviatia? Iti place aceasta revista?Acum ai ocazia sa ne dai o mana de ajutor si sa ajuti la dezvoltarea ei!


Autorul acestui articol: Lucica. Vezi profilul complet.

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.


zbor-de-agrement