Te afli aici: Acasa » People » Îndrăgostitele aerului [2]
Aviatoarele din epoca eroică a aviaţiei
Ce spunea despre aviaţie Antoin de Saint-Exupery: „… că s-a născut din vis că după cum Afrodita – zeiţa dragostei – s-a născut din spuma mării, aviaţia s-a născut din spuma norilor…”
În timpul când maşinile de zburat au executat primele salturi, apoi primele zboruri, deci în perioada în care se năştea aviaţia, se părea că sexul frumos care se manifestase atât de curajos, demonstrând temeritate şi sânge rece, în zborurile cu aparete uşoare ca aerul, nu era interesat de zborul mecanic. În realitate însă reprezentantele lui au apărut între primii aviatori ai epocii eroice a aviaţiei.
Prima femeie care a zburat cu un aeroplan ca pasageră a lui Leon Delagrange, unul din primii zburători francezi, a fost Therese Peltier. La Milano, în 8 iulie 1908, ea a parcurs în acest zbor distanţa de 200 metri la o înăţime de 2 metri. Therese Peltier, ca şi Delagrange, era o talentată sculptoriţă dar excela şi în patinaj şi călărie de performanţă. După ce Delagrange şi-a pierdut viaţa într-un accident din 1910, Therese a abandonat şi ea aviaţia. Auzind că Therese a zburat cu un aeroplan ca pasageră, mai multe femei au căutat să o imite.
(Therese Peltier şi Delagrange)
În 1908, venind în Franţa, Wilbur Wright efectuează la 7 octombrie un zbor cu doamna Hart O. Berg, prima sa pasageră, apoi la 9 octombrie a zburat cu soţia lui Lazare Weiler.
În 1909, la 13 februarie el execută un zbor cu sora sa, Catherine Wright. Prima femeie din Anglia care a zburat la 14 august al aceluiaşi an ca pasageră cu un aeroplan, a fost soţia pionierului aviaţiei engleze S. F. Cody.
În America, prima pasageră a fost, R. H. Vandeman care a zburat cu un aeroplan Wright, pilotat de Orville Wright, la 27 octombrie al aceluiaşi ani. La 10 ianuarie 1910, primeşte botezul aerului o altă americană, Florence Strong, la mitingul aerian organizat la Los Angeles, zburând cu pilotul aviator francez Louis Paulhan, cu un aeroplan „Henri Farman”.
Aceea dintre femei care a avut curajul să înveţe pilotarea unui aeroplan a fost baroana Raymonde de Laroche, tânără şi foatre frumoasă artistă de teatru. Pe atunci zburătorii erau idolii mulţimii. Ne putem imagina în această atmosferă de euforie, cum era apreciată şi admirată prima aviatoare. A făcut şcoala de pilotaj pe câmpul de la Chalons, pe un biplan „Voision”. În 8 martie 1910 îşi ia brevetul de pilot aviator nr. 36, la Aeroclubul Franţei. Deci, înaintea ei, numai 35 de bărbaţi din lume aveau acest document atât de apreciat.
(Raymonde de Laroche)
Între timp, deoarece atât în Europa cât şi în America, au apărut mai multe aviatoare, între acestea s-a început o bogată întrecere sportivă. S-a organizat un concurs numai pentru ele, dotat cu „Cupa Femina”, în care se disputau mai multe probe.
Acest râvnit trofeu, a fost câştigat de două ori la rând de Raymonde de Laroche. Tot ea a fost prima aviatoare pe pieptul căreia a strălucit rozeta „Legiunii de onoare”.
După primul război mondial, aceasta stabileşte un record de distanţă de 326 kilometri, apoi, cu un avion mic, se antrenează pentru a se specializa în zborurile la altitudine, astfel că, pe 17 iunie 1919 stabileşte recordul feminin de înălţime de 3900 metri.
La scurt timp însă, aviatoarea Ruth Law doboară acest record, urcând la 4270 metri. Dar Raymonde de Laroche nu se dă bătută, reuşeşte să o întreacă, stabilind recordul mondial feminin de înălţime, la 4800 metri.
Prima care îi urmează exemplul Raymondei de Laroche în a deveni aviatoare este Hélène Dutrieu. Ea câştigă „Cupa recordului de distanţă pentru aviatoare”, parcurgând în zbor distanţa de 167 kilometri şi 200 metri 2 ore şi 35 de minute. În aprilie 1911, îşi depăşeşte propriul record, zburând pe distanţa de 230 kilometri în 2 ore şi 30 de minute. În 1914 ea câştigă Cupa Regelui Italiei disputat între 14 concurenţi.
(Hélène Dutrieu)
O altă aviatoare bine cunoscută în acest început de dezvoltare a aviaţiei, a fost Marie Marvingt, care, după cum s-a arătat, a fost prima femeie brevetată ca pilot de baloane, prima femeie care, în 1900, a trecut cu balonul Marea Nordului şi tot între primele care la 11 august 1910 şi-a luat brevetul de pilot aviator. În scut timp, antrenându-se şi fiind o talentată aviatoare, stabileşte un record de durata cu un avion „Antoinette”. Ea a landat ideea avionului sanitar şi a amenajat primul avion ambulanţă în 1915 pentru front.
(Marie Marvingt)
În 1911 îşi iau brevetul de pilot aviator prima britanică M. Hewlett, prima italiancă Rosina Ferario Grigniola, prima americană Harriet Quimby, care a fost şi prima aviatoare care a traversat Canalul Mânecii în zbor, reeditând extraordinara perfromanţă a lui Louis Bleriot din 25 iulie 1909, şi Melli Beese, prima aviatoare a Germaniei.
Deoarece la noi în ţara la acea vreme femeile nu prea erau acceptate ca pilot, Elena Caragiani, care se îndrăgostise de zbor dar nu i s-a admis să se prezinte la proba de brevet fiind femeie, pleacă la Paris, unde la 22 ianuarie 1914 îşi ia brevetul de pilot aviator nr. 1591, devenind astfel prima româncă aviatoare şi una din cele zece aviatoare brevetate din lume. Bineînţeles că au mai fost şi altele printre primele femei, dar se ştiu foarte puţine informaţii despre acestea.
(brevetul Elenei Caratgiani)
Va urma: Aviatoare celebre
*Informaţiile sunt preluate din cartea “Îndrăgostitele aerului” de Constantin C. Gheorghiu.
Incoming search terms:
Alte articole care s-ar putea sa-ți placă
- 26 ianuarie 2011 -- Îndrăgostitele aerului [5] (0)
- 12 ianuarie 2011 -- Îndrăgostitele aerului [1] (0)
- 22 ianuarie 2011 -- Îndrăgostitele aerului [4] (0)
Tag-uri: aviatoare, doamnele aerului, doamnele aviatiei, featured, femei pilot, istorie aviatie, pilot, primele aviatoare
Categorie:: People
Te pasioneaza aviatia? Iti place aceasta revista?Acum ai ocazia sa ne dai o mana de ajutor si sa ajuti la dezvoltarea ei!
Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.
[...] femeie pilot a fost baroneasa de Laroche [...]