GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

Îndrăgostitele aerului [3]

[ 0 ] 17 ianuarie 2011 |

Aviatoare celebre

Adrienne Bolland

O tânără aviatoare franceză necunoscută s-a hotărât să realizeze un zbor deosebit. Se numea Adrienne Bolland şi avea doar 23 de ani. Ajutată de directorul-proprietar al fabricii de avioane „Caudron”, ea îşi îmbarcă micul său avion şi, însoţită de mecanicul său, pleacă în America de Sud.

adrienne2 Îndrăgostitele aerului [3]

În ziua de 1 aprilie 1921 decolă de pe aerodromul Mendoza (Tasnarindos) din Argentina. Singură la bord într-un avion deschis, un „Caudron G 3”, un mic biplan cu motor de numai 80 CP, ea pleacă să înfrunte semeţia munţilor Anzi.

Cei care au zburat măcar o dată în lungul versantului vestic al Pietrei Craiului din patria noastră, şi au fost copleşiţi de o puternică senzaţie privind giganţii pereţi de piatră, îşi pot imagina măreţia Munţilor Anzi, ale căror vârfuri se înalţă spre cer de trei ori mai mult.

Adrienne Bolland ajunse la poalele munţilor, trecu uşor culmile mai puţin înalte ale masivului central şi urca mereu în zumzetul uniform şi liniştitor al motorului său. La un moment dat, ajungând la înălţimea peste care avionul ei nu se mai putea ridica, se strecură printre crestele de mii de metri înălţime. În pustietatea acestor munţi, desupra unor valuri gigantice, împietrite, brăzdate de prăpăstii ce păreau fără fund o pană de motor însemna moarte sigură. Aerienne îşi urmărea traseul şi îşi pilota avionul cu un calm şi o temeritate demne de admirat. Zbura la altitudinea maximă de 4280 metri la care putea să se ridice micul ei avion pe un frig năprasnic printre coloşi de piatră, dintre care vf. Aconcagua de 6959 metri.

Trecând peste o culme abruptă, în faţă îi apărură culmile dealurilor ce mărginesc masivul Anzilor şi câmpia chiliană. Reduse motorul şi coborî în zbor planat. După 3 ore şi 15 minute ateriză cu bine pe aerodromul Los Espajos din Santiago de Chile.

Înainte de traversarea plină de primejdii a acestui masiv muntos de către Adrienne Bolland, un singur aviator îndrăznise să încerce şi a reuşit să zboare peste ei. Acest zbor a fost realizat la 1 iulia 1919 de către italianul Locatelli.

Prin zborul ei peste Cordiliera Anzilor, Adrienne a înscris în cartea de aur a aviaţiei una din cele mai frumoase pagini, realizarea trimfală, care a consacrat-o ca prima mare aviatoare a lumii. A cunoscut minunata senzaţie a gloriei şi s-a bucurat de o celebritate neatinsă în acel timp de o altă aviatoare, având în vedere şi staduil în care se găseau atunci maşinile zburătoare şi motoarele lor.

A fost sărbătorită pretutindeni de o mulţime entuziasmată de curajul şi zborul ei. Ziarele i-au publicat fotografia, îi descriau zborul. S-a bucurat de un renume care a străbătut trei continente.

bolland louisefavier 1000 Îndrăgostitele aerului [3]

Încă din copilărie Adrienne Bolland a fost, cum se spunea, ca argintul viu, o fetiţă neastâmpărată. Admirându-i de mică pe aviatori şi dorind să zboare, în tomana anului 1919 se prezintă la fabrica de avioane „Caudron”, exprimându-şi dorinţa de învăţa pilotajul. Astfel, devine elevă a Şcolii  de pilotaj a acestei fabrici, în care, în paralel, a învăţat şi construcţia celulei şi a motorului şi a lucrat efectiv alături de lucrătorii şi tehnicienii ei.

A fost o elevă extrem de silitoare, atentă şi s-a remarcat curând prin talentul său înnăscut pentru zbor. În 26 ianuarie 1920, la două luni de la începerea şcolii de pilotaj, ea îşi ia brevetul de pilot aviator.

Pentru a verifica cum zboară, domnul Caudon i-a cerut într-o zi să execute câteva figuri, să oprească motorul în zbor şi să aterizeze pe aerodrum la „punct fix”. Ea exectuă tema impecabil, câştigând admiraţia şi încrederea directorului fabricii în posibilităţile ei de avioatoare.

Ştiind să piloteze şi dorind să zboare când şi unde vroia, se frământa să găsescă mijlocul de a obţine un avion propriu, când, întâlnind-o pe aerodrom, domnul Caudron i-a spus că atunci când va executa un looping, avionul cu care va zbura va fi al ei.

Pentru ca voia neapărat acest lucru, aceasta a întrebat un aviator al fabricii cum se execută această figură. După ce a primit toate explicaţiile, Adrienne Bolland a urcat imediat în avion şi a decolat. A ajuns la altitudinea de 1000 de metri, a început un picaj din care, trăgând de manşă, apoi slăbind-o, a executat un fel de „montagnes russes”. A luat iarăşi înălţime şi a încercat din nou, când trăgând manşa în burtă, a pus şi motorul în plin şi a reuşit să execute primul său looping. A câştigat astfel primul său avion.

adrienne1 Îndrăgostitele aerului [3]

Ultimul avion cu care a zburat a fost un avion de acrobaţie, marca „Caudron”, cu care a participat la mai multe mitinguri, executând acrobaţie aeriană de înaltă clasă, admirată întotdeauna de mulţimea de spectatori.

În 1936 după 20 de ani de pilotaj, din cauza unei boli de care a suferit, nu i s-a mai permis să piloteze. Dar a zburat în continuare ca pasageră. Nu putea trăi fără senzaţiile şi plăcerile pe care i le procura zborul.

După al doile război mondial Adrienne Bolland nu a mai zburat, a trăit cu nostalgia acestui sport al aerului, în care realizase una din cele mai prestigioase performanţe, aducând patriei ei gloria uneia din cele mai îndrăzneţe realizări din timpul acela.

Va urma: Maryse Bastie

*Informaţiile sunt preluate din cartea “Îndrăgostitele aerului” de Constantin C. Gheorghiu.

Incoming search terms:

Alte articole care s-ar putea sa-ți placă

Tag-uri: , , , , , , ,

Categorie:: Avioane, People



Te pasioneaza aviatia? Iti place aceasta revista?Acum ai ocazia sa ne dai o mana de ajutor si sa ajuti la dezvoltarea ei!


Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.


zbor-de-agrement