Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

Îndrăgostitele aerului [4]

[ 0 ] 22 ianuarie 2011 | Laura Butnariu

Aviatoare celebre

Maryse Bastié

Maryse Bastié a fost cunoscută, după ce în ziua de 6 octombrie 1925, la opt zile după luarea brevetului, a intrat într-un picaj de o precizie uimitoare, demonstrând singuranţa şi încrederea în posibilităţile ei, astfel ea realizează prima ei exhibiţie aeriană.

A doua zi toate ziarele au publicat fotografiile ei şi ale avionului în momentul când trecea în zbor pe sub podul transbordor, însoţite de articole elogioase la adresa ei şi a zborului deosebit pe care îl executase. A fost prima dată când Maryse a simţit plăcerea deosebită a gloriei. Dar curând, cum se întâmplă de obicei, lumea nu a mai vorbit de realizarea ei, care în domeniul aviaţiei nu se obţine decât cu multe riscuri.

Durerea de a-şi pierde soţul într-un accident de avion, nu i-a slăbit pasiunea pentru zbor. Nici faptul că uneori nu avea cele necesare nici pentru mâncare nu i-a luat fericirea de a putea pluti din nou în înălţimile albastre.

Împreună cu Drouhin, pilot de încercare al unui avion de mare performanţă, a câştigat 25.000 franci, clasându-se pe locul 2. Tot pe post de coechipieră a lui Drouhin, a participat la raidul Paris-Trepto în Pomerania, stabilind împreună recordul de distanţă în linie dreaptă pentru avioanele biplas uşoare, parcurgând 1508 km.

A depăşit recorul de durata al Eleonorei Smith, cu doar 26 de minute, ajungând deţinătoarea unui record feminine mondial. Acest succes a constituit un stimulant important în cariera ei de aviatoare, dorind mereu să se depăşească.

Dorea să depăşescă recordul mondial feminin de distanţă (2500 km), stabilit de Léna Bernstein. Pentru a depăşi acest record avea nevoie de un avion care atunci nu se găsea în Franţa. De aceea, interesându-se ce avioane ar corespunde scopului urmărit de ea, se hotărî şi alese “Klemm” de construcţie germană, echipat cu motor francez “Salmson” de 40 CP.

Pentru că între timp Léna Bernstein a realizat o performanţă excepţională cu un avion “Farman”, având un motor “Salmson” de 230 CP, ridicând recordul feminin de zbor de durată la aproape 36 de ore , prin care o poziţiona pe Maryse pe locul 2, aceasta din urmă şi-a schimbat intenţia, hotărându-se rapid să-şi recâştige recordul de durată.

Şi-a recâştigat locul, aterizând după 37 de ore şi 55 de minute de zbor continuu. Acestă performanţă i-a adus un renume bine meritat şi a făcut-o admirată chiar şi de colegii ei de zbor.

După această performanţă, Maryse Bastié nu pierde timpul şi se concentrează să bată recordul mondial feminin de distanţă. În 28 iunie 1931 micul “Klemm” cu Salmsonul lui de 40 CP, supraîncărcat ca şi la zborul de durată, decolă greu, la limita aerodromului şi aproape în limită de viteză, pilotat de curajoasa lui proprietară.

Îşi urmă zborul după traseul fixat pe hartă. Când s-a întunecat se afla în regiunea nordică a Rusiei în care noaptea nu dura decât câteva ore. După 24 de ore de zbor de la decolare a trecut în zbor pe deasupra Moscovei.

Vremea a început să se strice. Un vânt cu rafale sălta micul ei avion, însă după încă o oră de zbor cerul se însenină iar aerul se linişti făcând zborul cât se poate de plăcut. Verificând pe hartă distanţa parcursă, constată cu multă satisfacţie că depăşise deja recordul mondial deţinut de americanca Zimmerly şi de compatrioata sa. La orele 11:30 suvola oraşul Nijin-Novgorod, iar după încă aproximativ o oră de zbor ateriză în apropierea localităţii Kazan, acoperind distranţa de 3000 km în 30 de ore şi 30 de minute de zbor. A stabilit astfel un nou record mondial feminin de zbor la distanţă pentru avioane uşoare până la 350 kg greutate.

A fost decorată cu “Legiunea de Onoare” şi a primit “Trofeul Internaţional al Aviatorilor”. Maryse Bastié a fost prima aviatoare franceză care a primit acest trofeu.

După ce îşi vinde avionul cu care realizase recordurile descrise şi reuşeşte să îşi cumpere un Caudron Phaléne, aceasta intenţiona să realizeze un tur al Europei, dar mai târziu dorinţa ei a fost să treacă în zbor Oceanul Atlantic. S-a hotărât prima dată să facă un raid sondă până în Dakar, pentru a verifica în zbor, comportamentul avionului său, pentru a se familiarize cu el şi pentru un antrenament în ce priveşte navigaţia.

Zborul s-a desfăşurat fără nici un incident aterizând cu bine la Dakar. În raidul Paris-Dakar-Paris a totalizat 13,000 km.

În ziua de 12 decembrie 1936, după ce avionul i-a fost echipat cu rezervoarele suplimentare necesare, motorul revizuit, pus la punct şi întreg avionul pregătit pentru ceea ce va urma, zborul transatlantic, Maryse Bastié împreună cu mecanicul Lendroit, pus să o însoţească până la Dakar, decolară.

După ce aterizează cu bine la Dakar, Maryse Bastié îşi ia la revedere de la Lendroit şi calmă, cu mâinile fixate pe manşă şi maneta de gaze, cu ochii fixaţi pe orizont, reuşi, deşi cu greu, să-şi despindă avionul de teren.

A fost primită cu admiraţie de către autorităţile braziliene şi compatrioţii săi de la Air France, după ce a aterizat în urma a aproape 12 ore de zbor în oraşul Natal.

Înainte de a părăsi Natalul, şi-a botezat avionul cu numele de “Jean Mermoz”, ca omagiu adus acestui mare aviator, care întrupa cele mai deosebite calităţi de zburător.

Maryse Bastié a primit, de asemenea, “Crucea de aur cu ramuri de palmier”.

Va urma: Irina Burnaia

*Informaţiile sunt preluate din cartea “Îndrăgostitele aerului” de Constantin C. Gheorghiu.

Mesaje asemănătoare:

  1. Îndrăgostitele aerului [3]
  2. Îndrăgostitele aerului [1]
  3. Îndrăgostitele aerului [2]

Tag-uri: , , , , , , , ,

Categorie:: Aviatoare celebre, People, Pilot Magazin

Autorul acestui articol: Laura Butnariu. Vezi profilul complet.

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.