Ca sa fim in ton cu anotimpul, ne-am gandit sa va spunem cate ceva despre Givraj.
Depunerea gheţii pe anumite porţiuni a unei aeronave poartă denumirea de givraj. Givrajul poate afecta: bordul de atac al aripilor, elicele, parbrizul, antenele radio şi radar, tubul Pitot, carburatorul sau reactorul.
Givrajul afectează aeronavele prin:
- reducerea coeficientului aerodinamic al avionului
- reducerea portanţei
- creşterea vitezei de angajare
- creşterea consumului de carburant
- reducerea posibilităţilor de manevrare.
Tipuri de givraj:
- givrajul transparent este o depunere de gheaţă dură, netedă, compactă, transparentă şi foarte aderentă la părţile exterioare ale avionului. Se formează la trecerea avionului prin nori Ns, Cb sau în zonele cu temperaturi între 0ºC şi 15ºC.
- givrajul opac este o depunere albă, mai puţin densă şi mai puţin aderentă faţă de avion, deci se poate desprinde mai uşor de acesta. Se formează la temperaturi mai scăzute decât givrajul transparent.
- depuneri sub formă de conglomerate (givraj mixt) este o combinaţie de gheaţă opacă şi transparentă. Givrajul mixt dă depuneri neregulate, depunându-se sub formă de jgheab. Din această cauză este deosebit de periculos pentru zbor.
Chiar daca aveti avionul prevăzut cu echipament de degivrare, totuşi trebuie să se evitati zborul în condiţii de givraj.