GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

40 de minute in balon

[ 5 ] 15 martie 2011 |

Suntem in data de 13 Martie 2011. Primavara a inceput sa isi faca simtita prezenta si totul incepe sa revina la viata. Ma aflu alaturi de echipa “John Balon” in satul Gorneni, pe terenul de fotbal improvizat la marginea localitatii. Intr-o parte ancorat de una dintre porti, iar de partea cealalta de Land Roverul echipei sta intins YR-9001 cu nacela culcata asteptand cuminte ca directia vantului sa se stabilizeze. Un balon este umplut cu putin heliu si eliberat in atmosfera primavaratica cu rolul de a ne arata unde ne poarta vantul. “Ii dam drumul”, striga John Istrate, comandantul balonului, unul dintre putinii astfel de piloti de la noi.

Porneste un ventilator care sulfa aer rece in balon, urmand ca apoi sa il incalzeasca. Magia aerului cald incepe sa se arate. O ultima strigare a comandantului si toti suntem in nacela (John Istrate, sotia sa, cei doi copii ai lor, eu si un cuplu de indragostiti, castigatori ai unui concurs marca John Balon), ce incepea sa se departeze de sol. Toti, mai putin echipa de recuperare. Ei aveau sa pastreze legatura radio cu noi si sa ne recupereze dupa ce aterizam.

Lansam “sonda meteo”

Viitori piloti de balon privind “sonda meteo”

In interiorul balonului pentru a pune la locul ei supapa de evacuare rapida

 

Ajungem la 350 m inaltime fata de locul decolarii. Cata liniste! Ma aflam pentru prima oara intr-un asemenea aparat de zbor. De obicei zbor cu aeronave motorizate…insa aici simteam o alta libertate…o libertate stapanita de forta vantului. El ne arata calea, el hotara pentru noi incotro sa mergem. Tot ce puteam sa facem era sa coboram sau sa urcam in inaltime, pentru a gasi curentii de aer potriviti pentru noi.

«De cand zburati cu balonul?» , il intreb eu pe John Istrate in timp ce admiram privelistea linistita din afara nacelei.

« Totul a inceput acum 14 ani, in vremea cand lucram la o firma care organiza evenimente. Patronul era un pasionat al lucrurilor neconventionale si intelesese potentialul de business al baloanelor cu aer cald. Acesta m-a insarcinat sa ma interesez despre acest domeniu. Tot eu am fost unul din cei doi selectionati sa mearga la scoala de piloti, pe care am facut-o in Ungaria. Asta s-a intamplat in 1998 », spune acesta. Apoi a adaugat: « In tara noastra acest tip de zbor nu este foarte popular, din pacate, insa de anul viitor legislatia europeana se va schimba, si implicit cea de la noi din acest domeniu. John Balon nu se va opri la stadiul actual. Avem diverse proiecte nationale pe care dorim sa le ducem la bun sfarsit, si sa aratam tot mai multor romani ce inseamna aceasta frumoasa aventura, zborul cu balonul », a incheiat el cu o apasare pe maneta de gaz a arzatorului, pentru a mai castiga ceva inaltime. Vantul nu era de partea noastra insa, plutirea era minunata.

« Vom incepe sa coboram . La aterizare va tineti de manerele rosii si stati pe partea din spate a nacelei cand vom atinge solul. Va fi o aterizare usoara, caci nu bate vantul dar etrebuie respectate  procedurile », ne-a instruit domnul Istrate.

Curios din fire, il intreb: « Care a fost cea mai mare peripetie avuta in toti anii de activitate? »

Acesta zambeste si imi spune: « Cea mai interesanta aventura a fost la un zbor intr-o primavara. Era practic primul zbor al sezonului, atmosfera era foarte relaxata (poate prea relaxata), eram in compania unor prieteni. O dimineata perfecta pentru zbor, cu vant slab, temperatura potrivita si un cer curat ca lacrima. Dupa decolare, vantul ne-a dus deasupra lacului de la Mihailesti. Fiind si o zi de 13 (ca si astazi), in nacela se faceau tot soiul de comentarii legate de aceasta zi, care mai de care mai amuzante. Conditii perfecte pentru a-mi pierde concentrarea pentru putin timp, iar in momentul in care am realizat ca suntem prea aproape de lac … era prea tarziu. Am lovit suprafata  lacului cu putere, iar nacela a inceput sa se umple de apa. Am inceput atunci sa incalzesc puternic aerul interior pentru a scapa din capcana apei. Dupa 2 minute am iesit, insa aveam apa in nacela pana mai sus de glezna. Ne-am apucat sa o  aruncam din nacela in timp ce continuam survolul, vantul ducandu-ne deasupra unui drum pe care circula o masina. Vreau sa spun ca soferul s-a dat jos din vehicul sa se uite de unde ar putea sa ploua doar pe masina lui (avand in vedere cerul perfect senin) :)) ».

In timp ce radeam copios la auzul acestei povesti am constatat ca ne apropiem usor-usor de pamant. Nacela atinse lent solul  in timp ce balonul ar fi dorit sa mai pluteasca. Comandantul trase de franghia  ce actioneaza supapa de evacuare rapida a  aerostatului, iar eu impreuna cu un alt « calator » am tras de franghia de coroana pentru a aduce balonul in pozitie orizontala.

Echipa de recuperare a sosit si ea la cateva minute si am inceput sa impachetam aparatul de zbor. « Dupa ce terminam de strans ne intoarcem la locul de unde am decolat. Avem o mica ceremonie de sustinut », imi spune George Barbu, unul dintre membri echipei.

Intorsi de unde am plecat, am fost pusi sa stam intr-un genunchi pe o patura. Comandantul lui YR- 9001 avea sa ne ofere titlul de nobil, asa cum Louis XVI i-a acordat primului explorator cu aerostatul titlul de conte si i-a oferit ca domeniul nobiliar toata intinderea de pamant pe care acesta o cuprindea cu privirea din balonul sau. Noi nu aveam sa primim tot atat, ci doar portiunea de pamant pe care noi o aveam sub picioare atunci cand nacela plutea la 10 cm de sol. Si am fost botezati cu foc, pentru ca focul ne-a inaltat si ne-a ajutat sa calatorim in inaltul nemarginit al cerului si cu pamant pentru ca pamantul ne-a primit inapoi dupa minunata calatorie.

 

A fost o experienta pe care nu am sa o uit prea curand. Recomand tuturor sa incerce un zbor cu balonul, mai ales cuplurilor de indragostiti. Cred ca cel mai romantic lucru este o cerere in casatorie la inaltime, intr-un balon cu aer cald.

Echipa John Balon este alcatuita din :

John Istrate, Violeta Istrate, George Barbu, Cristian Lenta, Ionel Talmaciu, Adrian Bleau, Horatiu Gheorghe, Horatiu Cojocaru si  Ionut Francu.

Incoming search terms:

Mesaje asemănătoare:

  1. Zborul cu balonul

Tag-uri: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Categorie:: Aerodrom, Aventură, Editorial, Fotografii, Libertate

Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.


Comentarii (5)

Feed RSS pentru comentarii

  1. croco spune:

    Balonul nu zboara,un pic de research inainte,e o revista de specialitate doar.

  2. Iovan Liviu spune:

    Bravo Raducule vad ca din ce in ce intri cu sufletul in aviatia romana.
    Acu cred ca te-ai convins ca zborul liber cu balonul, parapanta, deltaplanul, planorul sunt deosebite , linistea din ele este ceva special.

    Zboruri multe si frumoase

  3. Sebi spune:

    Multumesc Nea’ Liviule

  4. Vlad Codreanu spune:

    Frumos balon 9001. In toamna ne’am intalnit in aer, eram cu 5280. M’am invartit de cateva ori in jurul lui, doar ca sa il admir…

  5. about us spune:

    japan is in a crisis right now

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.