GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

Motorul în 2 timpi, motorul în 4 timpi

[ 10 ] 1 martie 2011 |

 

Motorul in doi timpi este un sistem ce transforma energia produsa de arderea unui amestec carburant in lucru mecanic, pe durata unei singure rotatii a arborelui motor.

Pe langa simplitatea constructiva, este de retinut faptul ca MAS 2T (motorul cu aprindere prin scanteie, in 2 timpi) are o putere mai mare decat MAS 4T (motorul cu aprindere prin scanteie, in 4 timpi) (raportat la aceeasi capacitate cilindrica).

motor2timpi 1 Motorul în 2 timpi, motorul în 4 timpimotor2timpi 2 Motorul în 2 timpi, motorul în 4 timpi

COMPRESIA SI ADMISIA
Pistonul se deplaseaza catre PMS (punctul mort superior) si coprima amestecul carburant de desupra sa, in acelasi timp cresterea de volum datorata ridicarii acestuia, creeaza o depresiune in carter. In momentul in care marginea de jos a pistonului elibereaza fanta ce comunica cu galeria de admisie, amestecul de aer, combustibil si ulei, este absorbit in carter.

motor2timpi 3 Motorul în 2 timpi, motorul în 4 timpimotor2timpi 4 Motorul în 2 timpi, motorul în 4 timpi
DETENTA SI EVACUAREA
Cu foarte putin inaintea ajungerii pistonului in PMS, se produce aprinderea amestecului carburant (avansul la aprindere). Are loc detenta, pistonul deplasandu-se catre PMI (punctul mort inferior).

principiu Motorul în 2 timpi, motorul în 4 timpi motor 2 timpi Motorul în 2 timpi, motorul în 4 timpi 

Dupa inchiderea fantei de admisie, datorita coborarii pistonului in cilindru si miscarii volumului total, are loc o usoara comprimare a amestecului din carter. Inaintea ajungerii pistonului in PMI, partea superioara a acestuia deschide fanta de evacuare, eliberand gazele arse. Deplasarea in continuare a pistonului determina deschiderea fantei camerei de transfer, iar diferenta de presiune dintre carter si cilindru provoaca trecerea amestecului din carter, in cilindru. In timpul circulatiei prin carter a amestecului de benzina, aer si ulei, se asigura ungerea atat a pistonului si boltului acestuia, cat si a intregului sistem biela-manivela. Motoarele cu acest tip de alimentare si ungere, se numesc motoare cu baleiaj prin carter.

De retinut ca pentru a folosi ulei de amestec pentru motoarele in doi timpi nu poate fi folosit orice tip de ulei, ci numai cele dedicate acestor tipuri de motoare; o utilizare a unui alt tip de ulei poate duce la uzura prematura a motorului sau chiar la blocarea si distrugerea acestuia.

Un aspect deosebit de important pentru viata motoarelor cu aprindere prin scanteie in 2 timpi racit cu aer este si inertia termica a acestuia (ca dealtfel a oricarui alt motor), la finalul unei suprasolicitari a motorului nefiind indicata o oprire brusca, ci un scurt rulaj in sarcina maxima, la 40-50 km/h, pentru evitarea ambalarii termice in momentul opririi.

Motorul in 4 timpi (OTTO)

Majoritatea motoarelor  sunt in 4 timpi. Asta inseamna ca motorul are un piston (cilindru) care se misca in sus is in jos de 4 ori pentru a-si completa ciclul. In poza de mai jos aveti ilustrate secventele celor 4 timpi.

1 Motorul în 2 timpi, motorul în 4 timpi

A. Cand pistonul se misca in jos supapa (valve in engleza) de admisie (inlet valve) se deschide si lasa inauntru amestecul de combustibil. In acest timp supapa de evacuare este inchisa.

2 Motorul în 2 timpi, motorul în 4 timpi

B. Supapa de admisie se inchide si cu pistonul mergand in sus amestecul se compreseaza (ambele supape sunt inchise).

3 Motorul în 2 timpi, motorul în 4 timpi

C. Scanteia de la bujie se produce si amestcul compresat forteaza pistonul in jos (ambele supape sunt inchise)

4 Motorul în 2 timpi, motorul în 4 timpi
D. Supapa de evacuare se deschide si gazele ies impinse de pistonul care se deplaseaza in sus.

Incoming search terms:

Alte articole care s-ar putea sa-ți placă

Tag-uri: , , , , ,

Categorie:: Lectia de zbor



Te pasioneaza aviatia? Iti place aceasta revista?Acum ai ocazia sa ne dai o mana de ajutor si sa ajuti la dezvoltarea ei!


Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.

Comentarii (10)

Feed RSS pentru comentarii

  1. Nazare Mihai spune:

    Doar cateva adaugiri: Motorul in doi timpi este mai gurmand, se uzeaza mai rapid si este mai poluant, deoarece niciodata arderea combustibilului nu este complecta, astfel ca o parte din acesta este evacuata in mediul inconjurator. Pe langa aceasta are si un consum mai ridicat de ulei, avand in vedere ca la fiecare plin, in rezervor trebuie adaugata si cantitatea corespunzatoare de ulei. Este in doi timpi dar practic procesul are tot 4 faze, numai ca fazele se succed cate doua simultan. Una deasupra capului pistonului si cealalta sub fusta pistonului. Fiecare timp deci are cate 2 faze, cea ce face posibil ca la fiecare rotatie a arborelui cotit sa se produca cate o explozie deci sa se produca lucru mecanic. Motorul in patru timpi este mai complicat din punc de vedere constructiv, dar poate fi reglat pentru arderea aproape totala a combustibilului, deci este mai economic si mai putin poluant. Ungerea sa nu se face prin benzina, avand baie de ulei si cu un schimb de ulei paoate circula chiar si 10.000 de Km. Trebuie specificat ca la motorul in patru timpi se produce o explozia la fiecare doua rotatii a arborelui cotit. Deci lucrul mecanic util se produce la o rata de 1/2 din numarul total de rotatii pe minut. De aici diferenta de putere la aceeasi capacitate cilindrica, dintre cele doua tipuri de motoare. Insa motorul in patru timpi se preteaza la supraalimentare care se realizeaza cu ajutorul turbocompresorului. Astfel incat in final motorul in patru timpi este net superior motorului in doi timpi.

  2. stan cristian marian spune:

    salut, parerea mea- motorul in doi timpi nu si-a spus inca ultimul cuvant !
    si sa stiti ca nu vorbesc in vant !
    Dau cateva argumente – consuma mult ?; ganditi-va ca se fac eforturi mari ca baleierea sa se faca doar cu aer !
    injectia benzinei in capul pistonului nu este doar o fictiune !; ungerea cu ulei prin injectia acestuia in carter si carter fara a trece aerul prin el- este deja o realitate !
    si atunci ?; deocamdata se face doar o regrupare a celor care sunt sustinatori ai acestei solutii si apoi mai vedem !

    sa aveti saptamana frumoasa !

  3. Nicu spune:

    imi place articolul,explicat bine si cum trebuie,f frumos

  4. Catalyn spune:

    Este frumos si adevarat Bravo voua!!!

  5. Monak spune:

    motorul in 2 timpi merge un timp si apoi se strica :(( trebuie sai facem setu odata la 2 ani un 1 an depinde cum mergem dar motorul in 4 timpi se uzeaza ma greu dar…. trebuie la un an sau bn sus un anumit numar de kilometri trebuie facut schimbu de ulei si merge mai mult decat unul in 2 timpi:)

  6. -Buna ziua , am si eu un piagio de generatie mai noua dar eu nu bag uleiu in benzina , merg la peco si acolo bag benzina in rezervor , si ulei intr/un alt rezervor , ce se intimpla nustiu exact , dar stiu ca am motor in 2 timpi , si il am de 2 ani si merge inca bine , fac o naveta de 8 km dus 8 intors pe zi , inca porneste si merge bine , am descoperit un articol pe acest blog scuze la detinatorii site/lui iata ,discutii100ro.wordpress.com/ unde spune ca uleiul este foarte important si lungeste viata motorului , este adevarat ? Cum aleg uleiul pentru motorul meu pentru ca cei de la peco spun ca e bun ce imi dau ei… multumesc frumos.

  7. claudiu spune:

    in cazul in care are rezervoare separat unul de benzina si unul de ulei isi face amestecul singur

  8. Anonim spune:

    Foarte frumos scris , EVITAREA AMBALARI TERMICE , este cit se poate de corect , ceea ce multi nu tin cont , Efectul termic este de cele mai multe ori catastrofal pentru un motor in doi timpi , sau piesele lui , cum scrie si pe DISCUTII100RO piese care sint expuse efectului termic si presiuni mecanice.
    Uleiul factor important , ungerea buna diminueaza frecarea ceea ce duce la degajarea temperaturi see you mult mai mica decit daca am folosi un ulei prost.

  9. Anonim spune:

    Cred ca unii se grabesc sa critice motorul in 2 timpi , cred ca nu intelg ce inseamna puterea produsa de un motor in 2 timpi fata de unul in 4 timpi see you aceasi capacitate cilindriga , randamentul puterii este de 2 ori mai mare decit la motorul in 4 timpi , si pe viitor poate o sa avem un motor in 2 timpi asistat de supape ca pierderile sa fie 0 , si astfel motorul in 2 timpi sa treaca la putere.Doar cine cunoaste see you adevarat acest motor stie despre ce vorbesc.Sper ca nu se supara pe mine conducerea acestui site , dar as dori sa va fac cunoscut mai multe pe un site , care nu scriu link , dar se numeste DISCUTII100RO.WORDPRESS.COM unde intradevar si cinste ca mai avem asa romani , sa sustina motorul in 2 timpi , si sa ajute cititori inca gratuit.

  10. am si eu un motor in 4 timpi si am patit o problema see you el daca este cineva in masura sa imi dea un sfat, mergind see you el s-a oprit dintr-o data si l-am dus la un atelier si mi-a spus ca s-a blocat pistonul.

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.


zbor-de-agrement