GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

Aviatia intre cele doua razboaie mondiale, partea II

[ 0 ] 18 aprilie 2011 |

La inceputul celui de-al doilea razboi mondial, existau in SUA, un numar de 3 mari firme producatoare de avioane: „Boeing Corporation”, „Douglas Aircraft Corporation” (ulterior va deveni „Mc.Donnel Douglas”) si „Lockheed Corporation”.

In afara de SUA, si unele firme europene produc modele de avioane. Al doilea mare producator de avioane va fi URSS, care isi incepe productia aeronautica inainte de 1940. Aici se vor afirma trei nume mari in productia de avioane: „Iliusin“, „Antonov” si „Tupolev“.
In anul 1928, Nikolay Polikarpov incepe proiectarea avionului utilitar „Po-2″.

800px Po 2 Aviatia intre cele doua razboaie mondiale, partea II

Intre 1929-1944 avionul s-a numit „U2″. Era un avion utilitar, denumit si „kukuruznik” (datorita faptului ca era folosit la stropitul culturilor agricole- „kukuruz”=porumb) sau „Annuska”. Avea un motor cu elice „Shvetsov M-11D”, cu 5 cilindri radiali, 125 cp, viteza de croaziera 110 km/h, altitudine maxima 3.000 m, autonomie 630 km, lungime 8,17 m, anvergura aripii 11,40 m, si avea doua locuri. A fost folosit si ca avion de lupta in al doilea razboi mondial.
„Urmasul” acestuia va fi avionul „Antonov 2“, introdus in 1947. Si acesta a fost folosit ca avion utilitar, dar si ca avion de calatori. A fost proiectat de biroul de proiectare din cadrul armatei URSS, condus de inginerul Antonov. Din 1952, acest birou va deveni „Complexul tehnico-stiintific”, din cadrul armatei URSS. Dupa unele versiuni, la proiectarea avionului „AN-2″ (care a zburat pentru prima data la 31 august 1947), constructorul sovietic ar fi copiat avionul romanesc „IAR-39″ .

Principalele caracteristici ale acestui avion sunt: un motor cu elice „Svetov AS 62-R”, cu 9 cilindri in stea, supaalimentat, putere 1.000 cp, altitudine maxima 4.500 m, viteza de croaziera 190 km/h, autonomia 845 km, lungime 12,4 m, anvergura aripii 18,2 m (cea superioara) si 14,2 m (cea inferioara), sarcina utila 2140 kg sau 12 pasageri. A fost un avion foarte rezistent si longeviv, unele exemplare  fiind si azi folosite.

moron plane m Aviatia intre cele doua razboaie mondiale, partea II

In anul 1922, inginerul sovietic Andrei Nikolaeyevich Tupolev infiinteaza „biroul de proiectare OKH 156 “Tupolev”, punand bazele constructiei sovietice de avioane. Primul avion construit de acesta va fi „ANT-1“, cu sanii de aterizare si barci.
tu2 maxbryansky 165x165 Aviatia intre cele doua razboaie mondiale, partea IIIn anii celui de-al doilea razboi mondial, „TU-2” a fost unul dintre cele mai reusite avioane de bombardament. La data de 13 ianuarie 1933, din ordinul lui P.I.Baranov („comisar al poporului pentru industria grea si al departamentului industriei aeronautice” a guvernului URSS), inginerul Sergey Vladimirovich Ilyushin infiinteaza „biroul de proiectare Ilyushin”, in cadrul armatei URSS. Primul avion produs de acesta va fi modelul „Istrebitel-21″, in anii 1936-1937, si a fost folosit si ca avion de lupta. Principalele caracteristici sunt: motor cu elice „Mikulin AM-34 FR”, putere 1260 cp, viteza maxima 620 km/h, autonomie 766 km, altitudine maxima 12.000 m, lungime 8,36 m, anvergura aripii: 10 m.

In anul 1939, inginerul Boris Pavlovich Lisunov, pe baza modelului avionului american „DC-3″, realizeaza primul avion sovietic de calatori- „Li-2“. Acest avion, produs de uzinele „GAZ-84″ (din Moscova) si „GAZ-34″ (din Taskent) avea urmatoarele caracteristici: doua motoare cu elice tip „Shvetsov Ash-62-IR”, Li 2 300x185 Aviatia intre cele doua razboaie mondiale, partea IIputere de 1.000 cp, viteza de croaziera 245 km/h, autonomia 1.100-2.500 km, capacitatea de transport: 20 pasageri si 6 membri ai echipajului. Tot in aceasta perioada apare si un al patrulea constructor sovietic de avioane- Yakovlev.

 

 

In anul 1944, inginerul Yakovlev incepe proiectarea unui avion militar multirol, destinat sa inlocuiasca depasitul „Po-2″. Acesta va fi „Yak-12“, care va efectua primul sau zbor in 1945. In 1947 este dotat cu mai puternicul motor „M-11FR”, de 160 cp. Pe langa rolul sau militar, a mai fost folosit si ca avion civil de transport.

12 0 165x165 Aviatia intre cele doua razboaie mondiale, partea II

 

Principalele sale caracteristici tehnice sunt: un motor cu elice si piston tip „Ivchenko AL 14R” (de 260 cp) sau „Shvetsov M11-FR” (de 160 cp), viteza de croaziera 215 km/h, altitudinea maxima 4.000 m, autonomia 1070 km, lungimea 9 m, anvergura aripilor 12,6 m, capacitatea de transport – un pilot.

-Va urma-

 

Incoming search terms:

Tag-uri: , , , , , , , , , , , , , ,

Categorie:: Editorial



Te pasioneaza aviatia? Iti place aceasta revista?Acum ai ocazia sa ne dai o mana de ajutor si sa ajuti la dezvoltarea ei!


Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.


zbor-de-agrement