GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

Navete aero-spatiale (2)

[ 0 ] 25 aprilie 2011 |

De Valentin Vasilescu

Incepind din al 2-lea razboi mondial, a existat preocuparea realizarii unor vehicule cu echipaj la bord, capabile sa evolueze in statosfera si chiar sa iasa din atmosfera terestra. Majoritatea acestor aparate avind caracter militar, informatiile legate de testarea lor sunt in continuare secrete. In cele ce urmeaza, ne propunem sa urmarim pas cu pas evolutia acestor aparate, pina la naveta autonoma X-37B din zilele noastre si un pic mai departe.

Messerschmitt Me 163B Komet
Sursa imagine: centenaioloffight.gov

In episodul de inceput am vorbit despre Eugene Albert Sanger si proiectul sau Silbervogel, compus din racheta Amerika si un planor aerospatial care spre sfirsitul celui de-al doilea razboi mondiar, ar fi trebuit sa zboare cu viteza de 5.5 km/s la altitudini cuprinse intre 50 si 150 km. Silbervogel era destinat sa bombardeze tinte de pe teritoriul SUA si chiar daca n-a apucat sa fie construita, germanii au realizat pe timpul razboilui al 2-lea mondial citeva avioane de mare viteza, propulsate cu motoare racheta.

he176 07 300x164 Navete aero spatiale (2)Prima incercare de acest fel s-a numit Heinkel He 176, cu lungimea de 5,2 m, anvergura de 5 m, suprafata portanta de 5,4 m patrati si masa de 1.620 kg. He 176 a fost primul avion care a utilizat aripa cu profil subtire, tipica avioanelor supersonice din zilele noastre. Avionul era propulsat de motorul racheta HWK RI-203, conceput de Hellmuth Walter care dispunea de combustibil ce ii asigura functionarea timp de 50 de secunde, dezvolta 609 kgf si accelera avionul pina la viteza de 750 km/h. Prototipul He 176 a executat un singur zbor, pe 20 iunie 1939 fiind pilotat de Erich Warsitz.

Pe 1 septembrie 1941, a executat primul zbor de testare noul avion Messerschmitt Me 163 Komet, Me163 300x281 Navete aero spatiale (2)propulsat de un motor racheta creat de Werner von Braun care utiliza etanol si oxigen lichid. Pentru proiectarea lui  Me 163 Komet, germanii au apelat la Alexander Martin Lippisch, specializat in construrea de planoare. Rezerva de carburant de la bord a avionului permitea doar decolarea si urcarea pe verticala in 2 minute, pina la inaltimi de peste 11.000 m. Acest lucru permitea interceptarea bombardierelor aliate care zburau la mare inaltime. Avind un plafon de zbor superior bombardierelor, Me 163 Komet le ataca din picaj, dupa care venea la aterizare ca un planor. Recordul de viteza din cel de-al doilea razboi mondial a fost stabilit in 1944, de pilotul german Rudy Opitz, care a atins cu Me 163 in zbor orizontal viteza de 1.123 km/h. Germania a construit 300 de avioane Me 163, ele inregistrind doar 16 victorii aeriene.

 

Al treilea aparat de zbor, pilotat, propulsat de motoare racheta, a fost realizat in ultimele 6 luni de razboi de Bachem Ba 349 Natter 300x148 Navete aero spatiale (2)catre de germani si s-a numit Bachem Ba 349 Natter. Avionul avea o forma neobisnuita, avind anvergura de 3,6 m, lungimea de 6 m si masa de 2.232 kg. Singurul zbor de testare pe care acest avion a apucat sa-l execute, s-a desfasurat pe 1 martie 1945, pilotul Lothar Sieber pierzindu-si viata. Spre desosebire de celelalte avioane propulsate cu motoare racheta, Ba 349 decola vertical de pe rampa de lansare. Decolarea era asigurata de 4 motoare cu combustibil solid de tip RATO Schmidding 109-533, care functionau 15 secunde si dezvoltau fiecare cite 450 kgf. Dupa decolare, intra in functiune motorul racheta de mars de tip Walter HWK 509A care dezvolta 1.700 kgf si care dispunea de combustibil pentru 6 minute de zbor. La inaltimea de 3.000 m, pilotul accelera aparatul in zbor orizontal pina la 1.000 km/h ( Mach 0.95 ) si urca pe verticala spre formatiile de bombardiere aliate pe care trebuia sa le intercepteze. In botul avionului Ba 349 era montata o adevarata baterie de proiectile reactive care urma sa fie lansata de la mica distanta asupra formatiilor de bombardiere aliate. O varianta continea 24 de proiectile Henschel Hs 217 Föhn de calibrul 73 mm, alta varianta se baza pe 33 de proiectile R4M de calibrul 55 mm. Intrucit, Ba 349 nu era proiectat sa poata ateriza, dupa consumarea combustibilului si lansarea proiectilelor, pilotul parasea avionul si revenea la sol cu parasuta.

Incoming search terms:

Tag-uri: , , ,

Categorie:: Avioane, Editorial



Te pasioneaza aviatia? Iti place aceasta revista?Acum ai ocazia sa ne dai o mana de ajutor si sa ajuti la dezvoltarea ei!


Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.


zbor-de-agrement