GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

Navete aero-spatiale (3)

[ 0 ] 30 aprilie 2011 |

De Valentin Vasilescu

Incepind din al 2-lea razboi mondial, a existat preocuparea realizarii unor vehicule cu echipaj la bord, capabile sa evolueze in statosfera si chiar sa iasa din atmosfera terestra. Majoritatea acestor aparate avind caracter militar, informatiile legate de testarea lor sunt in continuare secrete. In cele ce urmeaza, ne propunem sa urmarim pas cu pas evolutia acestor aparate, pina la naveta autonoma X-37B din zilele noastre si un pic mai departe.

Proiectul Hermes

Proiectul Silbervogel, al lui Eugene Albert Sanger compus din racheta Amerika si un planor aerospatial care ar fi trebuit sa zboare cu viteza de 5.5 km/s la altitudini cuprinse intre 50 si 150 km pentru a bombarda tinte de pe teritoriul SUA s-a spulberat odata cu patrunderea aliatilor pe teritoriul Germaniei. Pe 11 aprilie 1945, trupele diviziei 3 blindate si diviziei 104 infanterie, din armata SUA, au fost cele care au ocupat orasul Nordhausen din centrul Germaniei. In apropierea acestui oras, germanii sapasera in munte 2 tuneluri cu lungimea de cite 1,6 km, unde functiona fabrica de rachete Mittelwerk. Pe 22 mai 1945, americanii au incarcat prima garnitura de tren cu rachete V-2 demontate, cu destinatia SUA. Cum Nordhausen fusese repartizat zonei de ocupatie sovietica, pina in iunie 1945, cind armata SUA a parasit orasul Nordhausen, 300 de garnituri de tren au evacuat catre SUA, intreaga tehnologie de productie, rachetele, fuselajele, motoarele, echipamentele giroscopice, rampele, mijloacele de deservire, rezervoarele de combustibil si documentatia tehnica a rachetei. Americanii au avut noroc pentru ca aici fusese depozitata si documentatia tehnica a celor mai avansate arme utilizate de germani sau aflate in stadiul de proiect.

Un colectiv format din 126 cercetatori de prim rang care au proiectat racheta V-2, printre care Walter Dornberger, Wernher si Magnus von Braun a fost recrutat de americani si evacuat in SUA. Guvernul SUA a realizat o alta mutare inteligenta, furnizind principalilor contractori ai ministerului Apararii, calculele matematice efectuate de specialistii germani in ceea ce priveste aerodinamica, ghidarea, sistemul de navigatie, teledetectie si control ale rachetei V-2, dar si pentru alte arme moderne ale germanilor. Acest gest a avut darul de a ajuta complexul militar-industrial american sa obtina monopolul pe piata armelor si l-a obligat ca timp de un secol sa fie principalul sustinator al clasei politice din SUA. Toate sistemele de navigatie inertiale care echipeaza rachetele americane moderne de azi, au avut ca punct de plecare documentatia tehnica creata de germani pentru racheta V-2.

Bunurile transferate de la fabrica de rachete Mittelwerk, au ajuns in poligonul White Sands din statul american New Mexico si cu sprijinul specialistilor germani capturati de occidentali si al firmei General Electric, ele au pus bazele proiectului Hermes, derulat de trupele de uscat ale SUA, in mai multe reprize pina in 1954. Acest proiect a constat in familiarizarea specialistilor militari americani cu tehnologia de rachete creata de germani, lansarea tuturor celor 300 de rachete de tip V-2 aduse din Germania si ulterior reproducerea si imbunatatirea acestei tehnologii. Dupa prima lansare a rachetei V-2 in poligonul White Sands, care a avut loc pe 16 aprilie 1946, a urmat o serie de 58 de testari ale rachetelor produse in Germania, pina pe 19 aprilie 1948.

Si marina militara a SUA a primit un numar de 54 de rachete V-2 construite in Germania, cu scopul de a testa posibilitatea inarmarii diferitelor navele de lupta cu aceste arme, astfel ca pe 6 septembrie 1947 a avut loc prima lansare de pe puntea portavionului USS Midway. Lansarile au continuat in perioada 1048-1950 din largul marii de pe mai multe crucisetoare si din facilitati special  amenajate de paza de coasta a SUA.

Incoming search terms:

Mesaje asemănătoare:

  1. Navete aero-spatiale (1)

Tag-uri: , , , , , ,

Categorie:: Editorial

Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.


Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.