In URSS, industria aeronautica este refacuta in ritm fortat, dupa 1945.
Ultimile tipuri de avioane sovietice cu motor cu piston si elice vor fi:
- „IL-12″, produs in 663 bucati, din 1945.
Are doua motoare cu elice si piston de tip „Ash-82 FNV”, cu 14 cilindri, ce dezvolta 1850 cp fiecare.
Viteza de croaziera este de 407 km/h, autonomia de 1500 km, altitudinea maxima de 6.500 m, capacitatea de transport de 21 pasageri si 3 membri ai echipajului, lungimea de 21,31 m, iar anvergura aripii de 31,7 m.
- „IL-14″, care zboara pentru prima data in 1950, si intra in serviciul in 1954.
A fost produs in URSS dar si in : RDG (de catre „VVB”), in Cehoslovacia (ca „Avia 14″), si in China (ca „Y6″).
Au fost produse 1122 bucati, avand: doua motoare cu piston si elice, de tipul „Shvetsov Ash 82 T”, cu 14 cilindri fiecare, ce dezvolta 1900 cp fiecare, viteza de croaziera de 417 km/h. Autonomia de 1305 km, altitudinea maxima 7.400 m, lungimea de 22,30 m, anvergura aripii de 31,70 m, capacitatea de transport de 28 calatori si 4 membri ai echipajului.
- „IL-18 Clam”, care a zburat pentru prima data la 17 august 1946, intrand in serviciul „Aeroflot” in 1947.
A fost construit un singur exemplar, avand 4 motoare cu piston si elice, de tip „Shvetsov Ash- 73TK”, care dezvolta 2400 cp fiecare, viteza de croaziera 450 km/h, altitudinea maxima 10.700 m, autonomia 6200 km, lungimea 29,86 m, anvergura aripilor 41,20 m si capacitatea de transport 60 de pasageri si 6 membri ai echipajului.
In conditiile „razboiului rece”, tarile comuniste utilizau avioane fabricate in fosta URSS, iar cele capitaliste, avioane fabricate in SUA.
In prima parte a anilor 50′, se reuseste refacerea majoritatii flotelor aeriene din majoritatea tarilor lumii. La unele companii de transport aerian, statul are o participare mai mare, alte companii fiind chiar nationalizate, in special in tarile comuniste.
La sfarsitul erei aviatiei cu motor cu piston si elice, cele mai mari companii aeriene erau: „Panam”, „TWA”, „American Airlines”, „Unitet Airlines”, „Delta Airlines” (in SUA), „Air-Canada”, „Qantas”, „Aeroflot”, „Air France”, „BOAC”, „Lufthansa”, „SAS”, „AliItalia”.
Pe masura obtinerii independentei de stat a fostelor colonii, apar noi companii aeriene, a statelor nou-infiintate: „Air India”, „Air Iran”, „Iraq Airways”, „EL-AL”.
Pe langa aceste mari companii, apar si o puzderie de mici companii de transport aerian, care efectuiaza zboruri-charter sau de agement.
-Va urma-
Incoming search terms: