GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

Au vazut cum se rupe avionul chiar in fata lor!

[ 3 ] 13 iunie 2011 |

Doi prieteni, Endre Lucian Molnar si Arthur Szekely au plecat in 2007 in Italia, provincia Bolzano pentru a participa, ca spectatori, la un show aerian si targ de aparate ultrausoare. Ceea ce trebuia sa fie un eveniment ce promoveaza aviatia s-a transformat la cateva ore dupa ce a inceput intr-un eveniment tragic…

“Am ajuns in jurul orei 10.00 dimineata. Eu am fost prezent la acest targ in special pentru a vedea aeronava Flight Design CTSW, deoarece la acel moment auzisem doar lucruri bune despre ea. Ne-am asezat la marginea pistei, unde exista o delimitare pentru public. Atunci am zarit si pentru prima oara aparatul de zbor, la mansa caruia se afla un om de circa 56 de ani, reprezentantul CTSW din Italia, pilot experimentat.

Dupa cateva minute a decolat si a iesit din zona aerodromului pentru a obtine inaltime. Intre timp, in boxe se auzea prezentarea CTSW-ului facuta de un comentator. La putina vreme de la decolare, acesta s-a intors, apropiindu-se cu o viteza mare in lansare; ( comentatorul fiind in contact direct cu pilotul) ne informa in direct ce viteza avea la acel moment, circa 290 km\h. In momentul in care a ajuns la aproximativ 5 metri de sol, pilotul a indreptat avionul pentru a face un razmut in fata spectatorilor. La un moment dat, in timpul razmutarii, s-a auzit un kraps…si am vazut cum ampenajul in zona subtiata s-a rupt, aparatul a bracat, aripa dreapta de la incastrare s-a rupt si ea, iar avionul a intrat cu botul in pamant. Au urmat o flacara mare si o explozie, dupa care fumul pe care am reusit sa-l fotografiez. Desigur din acel moment s-a oprit totul, nimeni nu a mai putut ateriza pe pista.

Spectatorii au fost si ei in pericol, deoarece aparatul a fost dotat cu parasuta balistica, iar acea racheta putea oricand sa se detoneze de la caldura si sa intre in oameni.

Aproximativ dupa 3 minute de la intamplare l-am sunat pe Goger Attila, prietenul meu, cel care de fapt m-a introdus in aviatie, mi-a fost si imi este in continuare instructor pe viata. Am inceput sa-i povestesc agitat intamplarea la care am fost martor, el m-a sfatuit sa nu ma duc la avion ca nu este nevoie sa vad ramasitele saracului pilot , ca acel lucru nu ma ajuta cu nimic. Si  el a avut  o experienta similara, cand in prima lui zi pe aerodrom s-a angajat un planor si elevul a murit sub ochii lui.

Personal am fost extrem de dezamagit de cele intamplate, am vorbit ulterior cu persoane care il cunosteau pe pilot si au povestit ca el intodeauna impingea peste limita aparatul ca sa demonstreze cat este de rezistent si sa poata vinde cat mai multe exemplare.”

Sebastian RADU: Din experienta dvs de pilot, ce credeti ca a dus la ruperea avionului?

Arthur Szekely: “A fost o zi foarte calduroasa cu declansari termice mari iar parerea mea este ca aparatul aflat la  viteza aceea mare din timpul razmutului a intrat intr-o asemenea declansare termica, intrand in Flater. Unde a fost materialul mai slab a cedat. Cred ca nu mai trebuie sa va spun ca am renuntat la acel model de aparat si sincer nici nu sunt foarte impacat cu fibra de carbon care se foloseste in fabricarea ultrausoarelor, deoarece din cauza incadrarii la greutate (mtow 450 kg), fabricantii o subtieaza mult prea mult si caracteristicile de rezistenta, care cum se spune sunt mai bune de cat cele ale otelului se pierd.”

Morala zilei: Cand zburati, cautati sa fiti in limitele aparatului, nu sa le depasiti…caci e posibil ca masinaria sa nu va mai asculte!

 

 

Incoming search terms:

Mesaje asemănătoare:

  1. Ati fost la Thunder over the Black Sea? Daca nu, va spunem noi ce ati pierdut!
  2. A aterizat cu avionul pe o şosea aglomerată
  3. Avionul – descriere şi funcţionare(V)
  4. Avionul – descriere şi funcţionare(II)
  5. Calatorim ieftin cu avionul, dar cat de ieftina e mancarea la un zbor low-cost?

Tag-uri: , , , , , , , , , , , ,

Categorie:: Aventură, Avioane, Editorial, News, People, Timp liber

Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.


Comentarii (3)

Feed RSS pentru comentarii

  1. gica de la prajesti spune:

    asa seva nu si poate. e un feich

  2. Virgil Lupas spune:

    Daca cineva ar fi studiat manualul avionului ar fi citit: Viteza de manevra 178 km/h.
    Tradus viteza de manevra este viteza maxima de zbor in atmosfera agitata.
    Cu peste 100 km/h mai mult ca viteza admisa, in acele conditii, avionul a iesit mult din limitele de siguranta asa ca nu va mirati si nu va temeti de materialul aeronautic ci de materialul uman de la bordul avionului.

  3. arthur spune:

    Gica eu stiu ca esti reprezentantul CTSW in Romania dar intamplarile sunt reale iar pozele sunt furnizate de mine personal.Nu este un feich cum ai spus tu mai sus.
    Nu vreau sa fac o reclama mai proasta acestui tip de avion car si in state pe o perioada lunga i s-a revocat dreptul de a zbura deoarece a avut prea multe incidente si nici o companie de asigurare nu a vrut sa o mai asigure.
    Desigur sau rezolvat acele probleme cu modelul LSA si cu echilibrarea aparatului.
    Dar eu totusi personal avand nenorocul sa ma aflu in acel moment in Italia am renuntat la cumparaea acelui tip de Avion.
    Chiar daca recunosc ulteriol am urcat in CTSW cu nea Simi de la Deva si mi-a placut cum a zburat…din pacate acel avion in momentul in care scriu aceste randuri nu mai exista fiindca ieri s-a prabusit in Muntii Retezatului…Dumnezeu sa il odihneasca pe Pilot.

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.