GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube
Image and video hosting by TinyPic

Navete aero-spatiale # 9. D-558-2 Skyrocket, primul avion care a zburat cu 2 Mach

[ 0 ] 4 iulie 2011 |

de Valentin Vasilescu

Avionul experimental D-558-2

Compania Douglas a proiectat pentru marina militara a SUA avionul cu reactie experimental D-558-1 Skystreak propulsat de primul motor cu compresor axial american, Allison J35-A-11 de 2.600 kgf. Cele 97 de zboruri test cu acest avion au avut loc in perioada 1946-1947, la baza aeriana Edwards. Pe 14 aprilie 1947, pilotul Turner Caldwell a egalat recordul de viteza de 1.032 km, inregistrat de Messerschmitt Me 163 Komet.

Sovieticii au construit avionul cu reactie La-176, utilizand aripile si ampenajele in sageata ale avionului experimental, cu motor racheta, Bisnovat. Pilotat de O. Sokolovsky pe 26 decembrie 1948, un avion La-176 standard, inarmat cu tunuri de bord, a decolat cu propriile mijloace, apoi a fost pus in usoara panta de coborare de la 10.000 m si a atins viteza de M 1.04 in zbor orizontal, la inaltimea de 7.500 m.

Marina militara a SUA in cooperare cu NACA (NASA de azi) a solicitat firmei Douglas sa monteze pe avionul D-558 si un motor racheta, facand modificarile aerodinamice ce se impuneau. A rezultat avionul experimental D-558-2 Skyrocket, cu aripa in sageata la un unghi de 35 de grade si cu stabilizator orizontal la un unghi de 40 de grade. Aripile si ampenajele au fost realizate din aluminiu, o mare parte din fuselaj fiind construit din aliaj de magneziu. Motorul reactiv initial Allison J35-A-11, a fost inlocuit cu unul mai mic Westinghouse J34-40 de 1.400 kgf, pentru care in aripi exista o rezerva de kerosen de 980 l. Acest motor era utilizat pentru decolare si la venirea la aterizare. Pentru zborul la viteza mare, se folosea motorul racheta cu 4 camere de ardere LR8-RM (XLR-11 acelasi ca si pe Bell X-1). Motorul racheta asigura o tractiune de 2.750 kgf si dispunea de un rezervor de 740 l de etanol si unul de 680 l de oxigen lichid, dispuse in fuselaj. D-558-2 Skyrocket avea lungimea 12,8 m, anvergura de 7,6 m, suprafata portanta de 16,2 m patrati, greutatea maxima la decolare de 6.923 kg, viteza limita de 257 km/h si viteza verticala 3.380 m/minut. Ca si Bell X-1, D-558-2 Skyrocket era acrosat in cala de bombe a avionului cvadrimotor B-29, de unde era lansat la inaltimea de 9.000 m.

Primul zbor de testare a fost efectuat de John F. Martin pe 4 martie 1948. In 1950 pilotul Bill Bridgeman a zburat de 7 ori cu viteza de Mach 1.85 la altitudinea de 24,230 m. Pe 7 August 1951, acelasi pilot zburand Mach 1.878, s-a confruntat cu o violenta tendinta de rasucire a aparatului, datorata aparitiei instabilitatii aerodinamice laterale. Acest fenomen specific zborului supersonic, conduce la marirea peste limitele admise a unghiului de atac. Pentru rezolvarea acestei probleme, au fost necesare alte 20 de zboruri de incercare. Pe 21 august 1953 in cadrul zborului efectuat de lt.col. Marion Carl pe D-558-2 Skyrocket, acesta a stabilit recordul de altitudine de 25.370 m. Pe 20 noiembrie 1953, a avut loc ultimul zbor de testare al lui D-558-2 Skyrocket. Avionul pilotat de Scott Crossfield, aflat la 21.900 m, a fost pus intr-o usoara panta de coborare si a atins viteza de 2.078 km/h (Mach 2.005). D-558-2 Skyrocket a devenit astfel primul avion care a depasit dublul vitezei sunetului. Cele 3 avioane prototip D-558-2 Skyrocket au efectuat in total 313 zboruri de testare.

Incoming search terms:

Mesaje asemănătoare:

  1. Primul avion electric romanesc
  2. Diamond prezinta DA36 E-Star, primul hibrid construit in serie
  3. Faceţi cunoştinţă cu Eddy TOHIKIAN, românul care zboară cu perfecţiunea unui ceas elveţian
  4. Avion KLM…inspirat de “fani”
  5. Aviatia intre cele doua razboaie mondiale
  6. Dezvoltarea aviatiei dupa cel de-al doilea razboi mondial

Tag-uri: , , , , , , , , , , ,

Categorie:: Avioane, Pilot Magazin

Image and video hosting by TinyPic


Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.