GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

Aerodromul Floreni – din al Doilea Razboi Mondial, pana in prezent

[ 2 ] 16 august 2011 |

A doua zi de aniversare la Aerodromul Floreni. 9 dimineata. Asteptam sa plec cu gasca de la pensiunea “Cabana Aviatorilor”, la aerodrom. Telefonul imi suna, cu bipaitul unui variometru acustic. Foarte enervant pentru unii, dar pentru mine o placere. Ma duce cu gandul la zbor (nu ca nu as fi tot timpul acolo). Cea care ma sunase – Anisoara Cobuz ma anunta entuziasmata: “Sebi, hai la aerodrom mai repede, trebuie sa cunosti pe cineva”.

Zis si facut. La 30 minute dupa, aveam sa urcam in masini si sa ne indreptam catre a doua zi de zbor, in cinstea implinirii unui an de Floreni. Ajuns la aerodrom, o caut pe cea care ma sunase cu minute in urma. Cand am gasit-o, m-a dus in fata unui domn elegant, cu parul alb. Din primele vorbe aflu ca el a construit, cu multi ani in urma, pista aerodromului caruia noi ii spunem “dintre brazi”. La auzul acestei fraze, il invit intr-o camera din turnul de control, pentru a discuta in liniste. Trebuia sa aflu povestea.

Pe distinsul meu invitat il chema Ioan Hanusteac. Avea 72 de ani, dar nu isi arata varsta. Vreme de 20 de ani, acesta a fost director la Inteprinderea de Imbunatatire si Exploatare a Pajistilor din Suceava. Si povestea avea sa inceapa…

Activitatea principala a inteprinderii era fertilizarea pasunilor cu ingrasaminte chimice. Intr-o astfel de zona era greu sa faci acest lucru, astfel incat domnul Hanusteac s-a gandit ca aviatia utilitara ar fi buna in zona pasunilor montane -  zona greu accesibila oamenilor, pentru o fertilizare “manuala”.

Intreband in stanga si in dreapta, el a aflat de o pajiste in zona Dealu’ Floreni, ce fusese folosita in al Doilea Razboi Mondial ca aerodrom. A tot chestionat localnicii, pana a fost ghidat catre locul in care eu acum, dupa zeci de ani, ii luam interviu. Dupa gasirea terenului, a mai fost o chestiune de timp si de completare a unor hartii, pentru ca terenul sa fie dat in administrarea institutiei pe care o conducea.

1500 de tone de beton, material de care nu ar fi facut rost fara ajutorul unor persoane “de sus”, au fost necesare pentru ca pista sa fie realizata, de catre TCM Frasin. Dupa incheierea lucrarilor, care au inclus si realizarea turnului de control, reprezentantii IPTANA au venit, au vazut si au admirat frumoasa lucrare realizata pe Dealu’ Floreni. Acestia au omologat pista pentru avioane de mici dimensiuni si elicoptere.

Pana in ’89, cand pista a fost preluata de Minister si de Fortele Aeriene Romane, aerodromul a fost baza de la care plecau avioanele utilitare, pentru fertilizarea a sute de ha. de terenuri si pasuni. “Aerodromul dintre Brazi” nu a stat mult in administrarea celor mai sus amintiti, si a fost dat catre Consiliul Judetean, iar in cele din urma catre Primarie. Si asa a ramas…pana a fost gasit plin de moloz si resturi de materiale de constructii de catre cei care i-au redat viata.

Domnul Ioan Hanusteac le este mai mult decat recunoscator. Se bucura ca pista construita de el este folosita in continuare in scopul in care a fost facuta. Totodata, crede ca acest loc are un potential aviatic fantastic, mai ales pentru turismul aerian. “In ’80 cand am omologat pista, cu cei de la IPTANA, s-a facut si un tur al manastirilor cu elicopterul, cu plecarea de aici. In plimbarea lor, vehiculele cu aripa rotativa au aterizat la manastiri si atunci au fost omologate  heliporturi, langa cateva lacasuri sfinte”, mi-a mai povestit acesta.

Dupa ce i-am ascultat minunata poveste, ne-am intors amandoi afara, chiar in momentul in care sampania avea sa pice din cer, in rucsacul parasutistului Eugen Botezatu, un as al mansei si al parasutismului.

Incoming search terms:

Mesaje asemănătoare:

  1. Dezvoltarea aviatiei dupa cel de-al doilea Razboi Mondial (II)
  2. Aerodromul Floreni a implinit 1 an de la “renastere”
  3. Zbor şi spectacol la “Aerodromul dintre Brazi”
  4. Miting aviatic la Floreni. 30 si 31 iulie 2011
  5. Inca nu faci parte din APPAUM? Atunci e timpul sa devii membru!

Tag-uri: , , , , , , , , , ,

Categorie:: Editorial, Pilot Magazin, Turism aerian

Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.


Comentarii (2)

Feed RSS pentru comentarii

  1. Ionela spune:

    Multe aerodromuri din timpul razboiului s-au transformat astazi in cartiere de case, mall-uri sau gropi de gunoi. Pacat de traditia aeronautica a Rromaniei

  2. Gica contra spune:

    Esti proasta duduie…ce sa facem cu atatea aeroporturi? Cand te duci in mall sati iei toale nu-ti mai place a?

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.