Avand la baza clasicul S-76D, cei de la Sikorsky au reusit sa creeze o capodopera in materie de aparate de zbor cu aripa rotativa. Modelul S76D are o istorie bogata, de 35 de ani, fiind folosit in divese misiuni si in multe locuri ale planetei. Acum, prin noua infatisare si tehnologie, acest aparat de zbor este pregatit sa faca fata modernitatii, tuturor conditiilor meteo, fiind o masinarie “vie”, care ii poate spune pilotului cand este “bolnava”. Nu, nu m-am uitat prea mult la Star Trek, ci vorbesc serios!
Vechiul Sikorsky versus noul Sikorsky
Motor: Pratt & Whitney Canada PW210S
Acesta creeaza noi standarde in raportul putere-consum-greutate, conferind totodata si o autonomie mare elicopterului. Cele doua PW210S cu care noul Sikorsky vine echipat dezvolta 1070 cai putere, fiind motoare cu turbina.
Avionica: Thales TopDeck
Initial conceput pentru Airbus A380, Thales Top Deck contine doua display-uri de 6 si 8 inch, sistem de management al zborului, de monitoriare a aparatului de zbor si a starii in care se afla componentele aeronavei: tren de aterizare, motor…
De asemenea, programe aditionale va pot avertiza daca va apropiati periculos de mult de pamant si va anunta cum va fi vremea. Giroorizontul impreuna cu sistemele ILS si VOR, fac posibil zborul de noapte sau in conditii de vizibilitate scazuta.
Sistem avansat pentru degivrarea palelor
Palele late ale lui S-76D sunt puse in miscare de un sistem silentios de transmisie si ascund mecanisme avansate de degivrare. Totodata, palele sunt concepute sa asigure o portanta mare chiar si la viteze si turatii mici, astfel incat aterizarea de urgenta, in cazul unei cedari de motor sa aiba loc in siguranta maxima.
De departe insa, cea mai faina functie a noului Sikorsky si cea mai interesanta dealtfel este transmisia rotorului, ce poate schimba vitezele de la “hight” la “low”, in baza unor rapoarte viteza/inaltime. Acest sistem este asemanator cu cel de pe Cirrus, care isi poate ajusta gazul si pasul elicei simultan. S-76D decoleaza pe modul “hight speed”, iar in croaziera trece pe “low speed”, pentru a oferi confort pasagerilor, a fi silentios si a avea o autonomie mare.