GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

Cabina avionului # 1. Design

[ 0 ] 27 septembrie 2011 |

Daca pentru noi, pilotii, cabina avionului reprezinta “casa” iar cerul “curtea casei”, pentru multi dintre voi cabina unui avion este  o “zona crepuesculara”. Asa ca, m-am gandit ca v-ar placea sa aflati una’ alta’ despre cabina unui avion.

Designul spatiului de lucru din cabina                                                                     

La conceperea cabinei trebuie sa se tina cont de spatiul disponibil, de marimea pilotilor, de nevoia de a ajunge la comenzi si de a le actiona , de a vedea atat aparatura de la bord cat si mediul exterior atunci cand stau in scaunele lor confortabile. Imbunatatirea eficientei oamenilor la locul lor de munca este scopul  ergonomiei – de la grecescul ergon = munca si nomos = legea naturii. In aviatie, termenul de ergonomie se refera la designul cabinei si la imbunatatirea interfetei pilot – masina , tinand cont de factorii umani (comportamentul uman si performantele umane) care sunt variabile atat in interactiunea dintre oameni, dar si pentru un individ luat in momente diferite. Cabina pilotilor si a pasagerilor trebuie sa aiba un design care sa fie facut pentru noi, oamenii, cu slabiciunile si defectele noastre, dar incurajandu-ne sa operam aeronavele in siguranta si eficient. Primul lucru pe care il furnizeaza pilotului o cabina bine conceputa este o vedere cat mai buna de ansamblu.                                    

Designul pozitiei ochilor                                                                                                                  

 Pilotul trebuie sa stea pe scaun si sa aiba o pozitie a ochilor care, cu miscari mici ale capului, sa cuprinda:

  – o vedere neobstructionata a principalelor instrumente de la bord;

  – o vedere foarte buna a mediului exterior, nu numai in zona din fata,  pentru evitarea traficului, dar si in partea din fata-jos pentru a putea aprecia clar etapele apropierii finale.

Designul scaunului din cabina

Scaunul trebuie sa fie reglabil, inainte si inapoi, sus si jos si sa se poata inclina in spate sau in fata, astfel incat criteriile de operare a unei aeronave sa fie indeplinite: ochii sa fie in pozitia  eficienta  iar comenzile importante sa poata fi manevrate la cursa lor maxima, fara ca pilotul sa-si miste pozitia. Daca avem toate posibilitatile de reglaj pentru scaun, trebuie sa avem si posibilitatea de blocare a acestuia, astfel ca el sa nu se miste in timpul zborului. Unele accidente au avut loc din aceasta cauza, mai ales la decolare, scaunul deplasandu-se inapoi in timp ce pilotul s-a folosit de maneta de gaz a motoarelor sau mansa pentru a se sprijini si a trage la loc scaunul, ceea ce a fost catastrofal. De aceea trebuie sa verificati si starea de fixare a scaunului intotdeauna inainte de zbor. Avand scaunul reglat in pozitia de control a aparatelor si comenzilor, acum trebuie sa reglati palonierele, nu numai pentru a misca directia, dar si pentru a controla directia de inantare pe sol (orientarea rotii de bot sau bechiei). Apoi verificati mansa, astfel ca, actionand-o in profumzime pe toata cursa ei,  sa nu va loveasca abdomenul sau genunchiul.

Centura de siguranta

Centura de siguranta si hamul sunt elementele principale de protectie a pilotului in timpul turbulentelor, evolutiilor acrobatice, sau in situatii de urgenta cum ar fi o franare brusca sau din nefericire, impactul cu solul sau alt obiect. Exista mai multe tipuri de centuri, dar în cazul tuturor, pentru a fi utile, conteaza modul corect de utilizare a lor. Tipul cel mai utilizat mai ales la avioanele de transport pasageri este centura care se infasoara peste corp, fixata peste solduri, departe de partile moi ale corpului, astfel incat partile osoase sa preia efortul. Centura trebuie sa fie plata, intinsa si nu rasucita, astfel incat sa nu taie atunci cand corpul este supus acceleratiilor , deceleratiilor sau turbulentelor.

La fel si aeronavele mici au centuri de siguranta si pentru cei cativa ocupanti ai cabinei, dar si acestea sunt concepute astfel incat catarama de imbinare sa fie pusa in lateral, aproximativ si nu pe abdomen. Tamburul inertial, pe care ruleaza centura, permite miscarile usoare in fata ale pilotului, dar la accelaratii sau deceleratii rapide sau in turbulenta acesta se blocheaza si mentine partea superioara a corpului ferm lipita de scaun.

Totodata exista si centuri fixe, care se regleaza in functie de marimea pilotului sau pasagerului.

De obicei, pilotii isi pun centurile inainte de pornirea motoarelor sau inainte de evolutii acrobatice.

Designul comenzilor

Cabina contine mai multe elemente de comanda, cum ar fi comenzile de zbor cu care pilotii controleaza directia de zbor, motoarele, flapsurile, trenul de aterizare, comutatoarele sistemului electric de iluminare si multe altele. Acomodarea cu toate acestea poate fi utila pentru un pilot incepator, sau pentru un pilot care face trecerea pe un alt tip de aeronava, dar utilizarea unui anumit grad de standardizare si un bun design le vor face sarcinile mult mai usoare. Ar trebui sa existe o anumita flexibilitate din partea constructorului de aeronave altfel nu va fi nici un progres. Unele principii generale pentru designul comenzilor aeronavelor ar fi:

  •  comenzile sa fie manevrate de piloti astfel inact sa nu fie obstructionate miscarile lor si fara sa fie nevoie de o forta suplimentara;
  •  comenzile ar trebui sa fie standardizate pe cat posibil, astfel ca ele sa fie cam aceleasi la tipuri diferite de aeronave si plasate in pozitii similare;
  •  comenzile diverselor agregate si aparate sa difere suficient ca sa se evite orice confuzie, astfel comanda pentru puterea motoarelor sa nu fie confundata cu comanda pentru pasul elicei sau comanda flapsului cu comanda trenului de aterizare;
  •  comenzile ar trebui sa fie concepute si amplasate logic, mai ales cand trebuie sa fie utilizate simultan sau secvential;
  •  sa nu fie predispuse la defectiuni.

VA URMA

Incoming search terms:

Mesaje asemănătoare:

  1. CEA 309 Mehari – Avionul de “acro” al studentilor brazilieni
  2. Când o să fiu mare…
  3. Fuga lui Smighelschi cu avionul
  4. Atentie! Masina zburatoare…in trafic!
  5. Cirrus “si-a tras” cauciucuri care nu fac pana

Tag-uri: , , , , , , ,

Categorie:: Avioane, Editorial, Pilot Magazin

Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.


Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.