GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube
zbor-de-agrement

Cabina avionului # 2. Comenzi

[ 0 ] 12 octombrie 2011 |

Daca pentru noi, pilotii, cabina avionului reprezinta “casa” iar cerul “curtea casei”, pentru multi dintre voi cabina unui avion este  o “zona crepuesculara”. Asa ca, m-am gandit ca v-ar placea sa aflati una’ alta’ despre cabina unui avion.

  • Comanda mansei

Marea majoritate a aeronavelor au o mansa standardizata, in forma de semicerc, aproximativ, plasata central in fata pilotului. Este utilizata pentru miscarea profundorului care controleaza miscarile aeronavei in sus si in jos, pentru controlul eleroanelor, la miscarea in jurul axei longitudinale a aeronavei (viraje, tonouri). Ele mai pot avea montate si alte elemente de comanda cum ar fi: buton de emisie-receptie pentru statia radio, comanda trimerelor si un buton de decuplare a pilotului automat. Exista si alte tipuri de design pentru mansa cu forme diferite.

Cockpit Cabina avionului # 2. Comenzi

Trecerea de la un tip la altul de avion nu va fi o problema prea mare, din moment ce, indiferent de forma mansei aceasta are acelasi rol de a da comanda profundorului pentru urcare si coborare, si eleroanelor pentru viraje sau rotiri.

  • Maneta de gaze sau comenzile motoarelor

Acestea sunt amplasate in fata si in dreapta pilotului care ocupa locul capitanului (al comandantului de aeronava), care, de obicei,  este amplasat in partea stanga. Comanda motorului este conceputa astfel incat miscarea in fata sa aduca putere, iar miscarea spre inapoi sa reduca puterea motoarelor. Similar, la comanda elicei,  pentru a mari turatia acesteia se actioneaza maneta de comanda spre inainte si,  pentru  a reduce turatia,  spre inapoi. Actiunea  de a misca spre inainte (in fata) comenzile pentru cresterea parametrilor si a le misca inapoi pentru scaderea parametrilor reprezinta un principiu general de proiectare.

  •   Alte comenzi ale motorului

Aeronavele cu motoarele clasice si elice fara pas variabil au cateva comenzi de control: maneta de gaze pentru motor, maneta de turatie a elicei, controlul amestecului carburant, incalzirea aerului la intrare in carburator (sau incalzirea aerului daca motorul este pe injectie), maneta sau butonul de comanda flapsurilor.

La unele avioane cu patru motoare, mai vechi, inseamna 20 de manete, plus controlul  combustibilului si al altor comutatoare. Ar fi fost bine daca ar fi existat un standard industrial pentru respectarea pozitiei manetelor de comanda ale motorului, dar, din nefericire, acesta nu exista si uneori veti gasi maneta pentru turatia elicei in stanga manetei de gaze a motorului sau in dreapta acesteia.

Picture 245 300x201 Cabina avionului # 2. Comenzi

  • Controlul rezervoarelor de combustibil

 Comutarea de pe un rezervor pe altul are o istorie notorie, cu multe motoare oprite din lipsa de combustibil, desi mai era suficient combustibil pentru functionarea lor. Greseala comutarii este adesea rezultatul unui design slab si, daca va uitati la numeroase avioane usoare veti observa o multitudine de variante de comutatoare pentru rezervoarele de combustibil. La unele aeronave consumul de combustibil se face din toate rezervoarele in acelasi timp, la altele mai intai din cele din stanga, apoi din cele din dreapta, altele au toate rezervoarele inchise, avand comutatorul in pozitia inainte, altele invers, spre inapoi. Trebuie sa stiti cum lucreaza cel folosit de dvs, cum este pozitionat in cabina, pentru a fi siguri de felul in care operati cu acesta. Este bine sa verificati buna functionare a sistemului de combustibil inainte de zbor. Daca un motor din doua cedeaza, aeronava va atinge centrajul limita lateral, numai daca nu se intampla ca alimentarea sa continue din rezervoarele din aripa cealalta. Totusi, lipsa de combustibil poate sa apara, chiar daca in aripa cealalta exista rezervoare cu combustibil.

  • Functiile de control asociate si diferentiate

 Daca anumite comenzi sunt utilizate asociat, dar pentru functii diferite, in special daca sunt localizate una langa cealalta, ele trebuie diferentiate clar. De exemplu, maneta de gaze trebuie sa arate si sa fie perceputa diferit de maneta de pas, la fel cum comanda pentru amestecul carburant trebuie sa difere de incalzirea aerului in carburator. Diferentierea poate fi facuta la manetele de comanda prin designul lor diferit ca forma, culoare, textura (insuficient insa, pentru zborul de noapte). Maneta de gaze are de obicei o bila neagra in capat, manetele de pas ale elicilor sunt de obicei albastre, controlul amestecului carburant are culoarea rosie, iar incalzirea carburatorului culoarea alba.

  Doua comenzi care in  trecut  au fost frecvent folosite gresit de piloti  sunt cele ale trenului de aterizare si ale flapsurilor - o eroare de “pilotaj” , dar indusa de un design defectuos. La unele tipuri de avioane mai vechi,  cele doua comenzi erau de aceeasi forma si marime, amplasate una langa cealalta, avand culori diferite, dar care pareau sa nu fie de prea mare ajutor mai ales la zborurile de noapte, in cabine intunecoase, cu piloti obositi.

 La aeronavele moderne exista o diferentiere clara a acestor comenzi intrucat nu  mai sunt  amplasate in vecinatate.  Comanda trenului de aterizare are in capat forma unei roti, iar cea a flapsului ceva asemanator,  si poate fi miscata astfel incat sa fie salectata pozitia dorita a flapsurilor.               

 Utilizarea simbolurilor asociate, cum ar fi roata pentru trenul de aterizare, atat la comenzi cat si la aparatele indicatoare, poate ajuta semnificativ pilotul.

 Nota : Fiti atenti cand zburati tipuri diferite de aeronave  astfel incat sa  nu faceti confuzie intre comenzile unuia cu ale celuilalt!

Cam atat pentru astazi, data viitoare veti afla si alte lucruri interesante despre cabina unui avion. Fiti pe frecventa!

Incoming search terms:

Tag-uri: , , , , , , , , , , ,

Categorie:: Avioane, Editorial



Te pasioneaza aviatia? Iti place aceasta revista?Acum ai ocazia sa ne dai o mana de ajutor si sa ajuti la dezvoltarea ei!


Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.


zbor-de-agrement