GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

Lectia de zbor: Indicatorul de viraj si glisada

[ 1 ] 1 noiembrie 2011 |

IVG-ul sau Indicatorul de Viraj si Glisada este probabil cel mai stresant instrument in scoala de zbor. De cate ori nu ati auzit, cand invatati sa pilotati alaturi de instructor, pe acesta cum se rastea la voi: “bila nu e la mijloc, zbori derapat”.

Dar ce este acest instrument de bord, cum functioneaza si ce indica?

La marea majoritate a aeronavelor usoare moderne, IVG are in compunere o macheta de avion cu botul fix, care poate numai sa se incline stanga – dreapta. In timp ce avionul real se inclina pentru un viraj, macheta aparatului se inclina si ea in aceeasi directie pentru a arata rata de inclinare.

  Odata ce avionul este intr-un viraj constant, aripile machetei indica rata de viraj. Scala este marcatacu  ”1″ pentru a indica o rata de viraj 1 de 3o/sec (3600 in 2 min) si posibil sa fie si marcajul “2″ pentru a indica o rata de 6o/sec. Rata 1 este folosita in zborurile instrumentale.

  Exista si un instrument mai vechi, de viraj si glisada, care utilizeaza un ac indicator in locul machetei care arata rata de viraj si rata de inclinare. Acest aparat este util pentru a vedea rata de viraj, gradul de inclinare al avionului, daca virajul este executat corect ( cu “bila la mijloc”), daca in zbor orizontal sunt mentinute elementele acestuia. 

Comenzile trebuie coordonate, astfel ca in aproape orice evolutie in zbor a aeronavei, bila de la indicatorul de  dedesubtul indicatorului de inclinare si viraj, sa fie la mijloc. Este bine daca se urmareste si giroorizontul in acelasi timp cu indicatorul de viraj si glisada, pentru o mai buna coordonare in evolutii si pentru a avea o imagine cat mai corecta asupra pozitiei aeronavei la un moment dat.

 Indicatorul de glisada cu “bila” este de fapt un simplu pendul si furnizeaza pilotului informatii despre eficienta zborului, daca botul si coada avionului sunt orientate pe aceeasi directie, sau daca aeronava zboara derapat sau glisat.

  Daca toate elementele unei evolutii in zbor, ale unei aeronave, sunt mentinute corect si bine coordonate, atunci bila trebuie sa fie la mijloc.

Principiul de functionare

Incoming search terms:

Mesaje asemănătoare:

  1. Indicatorul de viraj si glisada
  2. Lectia de zbor: Giroorizontul
  3. Tecnam P2006T – aeronava viitorului in scoala de zbor!
  4. Prima lectie de zbor: Aclimatizarea
  5. Inainte de zbor: Rulajul
  6. Şcoală de zbor avion
  7. Calatorim ieftin cu avionul, dar cat de ieftina e mancarea la un zbor low-cost?

Tag-uri: , , , , , , ,

Categorie:: Avioane, Editorial, Lectia de zbor

Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.


Comentarii (1)

Feed RSS pentru comentarii

  1. [...] | VIDEO [ 0 ] 26 decembrie 2011 | Mihai Nazare Cum se executa un viraj corect? Pai…am mai discutat despre asta. Acum va aratam un video [...]

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.