GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

Avionul romanesc IAR 99 Soim # 1

[ 0 ] 24 ianuarie 2012 |
  • I. Scurt istoric al Programului IAR-99

   În urma experientei câstigate prin realizarea avionului IAR-93, în colaborare cu Jugoslavia, programul IAR-99 a fost demarat în 1981 ca un proiect integral românesc, pentru un avion de antrenament avansat, realizat la nivelul tehnicii mondiale, avion necesar antrenamentului pilotilor militari români.iar 99 soim18 Avionul romanesc IAR 99 Soim # 1
Efortul depus de proiectanti si ingineri a fost pe deplin încununat de succes, primul prototip al acestui avion zburând în anul 1985.
Dupã zborul primului prototip, avionul IAR-99 a suferit o evolutie semnificativã, începând cu recunoasterea calitãtilor sale de zbor de cãtre pilotii militari români si mai apoi, în special dupã 1990, prin participarea la principalele Saloane Aeronautice Internationale de la Paris – Le Bourget si Farnborough – Anglia, prin evaluarea si recunoasterea calitãtilor sale deosebite de cãtre o serie de piloti strãini experimentati si prin realizarea câtorva variante de echipare modernizate cu avionica Honeywell, Collins, Bendix-King si IAI.
Datoritã situatiei economice dificile si, mai ales dupã 1990 datoritã lipsei unei orientãri clare, nu au intrat în dotarea fortelor aeriene ale României decât 21 de bucãti.
Din pãcate, promovarea începutã prin participarea la manifestãrile aeronautice internationale prestigioase mentionate mai sus, a fost întreruptã în perioada 1994 – 1996 pierzându-se un început bun, care ar fi trebuit exploatat si continuat.

  •    II. Programul IAR 99 “SOIM”
Programul de modernizare a avionului IAR-99, sub denumirea “Program SOIM” a fost demarat la sfârsitul anului 1996.
“Programul SOIM” a avut ca obiectiv principal satisfacerea Cerintelor Operationale emise de S.M.Av.A.A. pentru un avion de antrenament de trecere pe avionul MIG-21 “Lancer”. Sumar, aceste cerinte operationale impun realizarea unui avion de antrenament avansat compatibil cu avionul MIG-21 modernizat “Lancer”, din punct de vedere al avionicii, configuratiei cabinelor de pilotaj, sistemului logistic, sistemului de operare si capabilitãtilor de antrenament si îndeplinire a misiunilor de sprijin tactic apropiat.
“Programul SOIM” a fost demarat ca urmare a evaluãrilor fãcute de cãtre reprezentantii S.M.Av.A.A. care au constatat cã avionul IAR-99 are calitãtile de bazã care pot permite prin modernizare, satisfacerea cerintelor operationale mentionate.
De asemenea, s-a estimat cã necesarul de avioane de antrenament pentru fortele aeriene ale României, este de circa 40.


  •    Etapele principale ale realizãrii “Programului SOIM” sunt:
1. Elaborarea si aprobarea Specificatiei Tehnice pentru avionul modernizat.
2. Realizarea avionului “Demonstrator”.
3.  Realizarea Fazei I de modernizare, configuratie LIT (Lead In Trainer) – avion de antrenament de trecere.
4.  Realizarea Fazei II de modernizare, configuratie CAS (Close Air Support) – avion cu capabilitãti pentru sprijin tactic apropiat. Configuratia acesteia este orientatã spre realizarea unui avion a cãrui configuratie prezintã o capabilitate sporitã de înarmare, având posibilitatea acrosãrii unor bombe inteligente (LGB sau Opher, ghidate cu laser sau autoghidate în IR), a unor rachete Aer-Aer din arsenalul comun, utilizate si de avionul MIG-21 “Lancer”. Modelul mai permitea si o lãrgire a capabilitãtii de executare a misiunilor speciale, prin acrosarea de containere specializate de tipul ECM (contramãsuri electronice), Laser/FLIR (Forward Looking Infra Red – Vedere în Infrarosu pentru operatiuni pe timp de noapte) sau a unui aparat foto pentru misiuni de recunoastere.
Avionul “Demonstrator” a fost realizat si expus la salonul aeronautic de la Paris, Le Bourget 1997, reportând un succes notabil din punctul de vedere al interesului manifestat fatã de aparitia si calitãtile sale.
Cu acest avion s-a urmãrit testarea (realizatã cu succes) a posibilitãtilor de integrare ale sistemului de avionicã avansatã compatibilã cu avionul MIG-21 “Lancer”.
Avionul “Demonstrator” a oferit posibilitatea ca specialistii unor firme cu renume (Lockheed Martin si Raytheon) sã ajungã la o concluzie surprinzãtoare, dupã ce au examinat si evaluat avionul în timpul salonului de la Le Bourget: s-a realizat un avion cu o ergonomie de cabinã deosebit de avansatã compatibil totodatã, din punctul de vedere al modului de operare si al sistemului de avionicã integratã, cu avioanele de luptã avansate si foarte avansate din acest moment în plan mondial. Referinta o constituie avioanele F – 16 (blocul 50, versiunea cea mai avansatã de echipare), F-18 si chiar F-22 Raptor.
  •    III. Perspectivele avionului IAR-99 “SOIM”
   La clasa sa, pe plan international avionul IAR 99 “SOIM”, se aflã în competitie cu:
- C101 (CASA – Spania)
- MB339 (Aermachi – Italia)
- L159 ALCA (Aero Vodochody – Cehia)
- MIG AT (Mikoian – Rusia)
- ALPHA JET (Dassault Aviation – Franta)
- K8 (Nan Chang – China)
- IA-63 (Pampa – Argentina) etc.
- Hawk 60 (British Aerospace – Marea Britanie)
Competitia ce se desfasoara pe plan mondial, include nu numai oferta si vânzarea avioanelor propriu-zise ci si a unui sistem (pachet integrat de servicii) menit sã asigure pentru avioanele achizitionate:
- întretinere simplã, sigurã si eficace, completatã cu asistentã tehnicã profesionalã în formarea personalului clientului si întegrarea avionului în sistemul logistic al clientului;
- servicii post-vânzare ireprosabile si de lungã duratã.
Definirea pietei potentiale pentru avionul IAR 99 “SOIM”, tinând cont de situatia economicã generalã, doctrinele de apãrare si conceptul operational al fortelor aeriene si eliminând tãrile ce au sau este de asteptat sã aibã solutii alternative – se prezintã astfel:
  • Europa – 40 avioane (Kroatia, Bulgaria);
  • Africa – 35 avioane (Ghana, Zimbabwe, Eritrea, Congo);
  • Orientul Mijlociu – 35 avioane (Israel, Iordania);
  • Asia – 70 avioane (Turcia, India);
  • America Latinã – 70 avioane (Venezuela, Columbia, Bolivia, Ecuador);
TOTAL – 250 avioane (probabilitate medie)
O evaluare a evolutiei flotei de avioane de antrenament avansat relevã faptul cã, pe perioada urmãtorilor ani, necesarul total global va fi în jur de 900 avioane noi, menite a le înlocui pe cele cu stagii vechi de exploatare sau a intra efectiv în dotarea unor tãri care nu au mai avut astfel de avioane.
În acest context obiectivul de a cuceri un segment al pietei de 36% (250 de avioane din 900 total) reprezintã o provocare.
Trebuie subliniat faptul cã existã deja un interes foarte real pentru IAR-99, manifestat de mai multe tãri ca de exemplu: Bolivia, Paraguay, Ghana, Eritrea, Israel, Kroatia, India si Vietnam.
  •    Avantajele avionului IAR 99 “SOIM” în raport cu ceilalti competitori sunt:
- Un pret extrem de atractiv (de 3 ori mai ieftin decât un HAWK60, de 2,5 ori mai ieftin decât un MIG AT, de 2 ori mai ieftin decât un ALPHA JET);
- Avionica si sistemele moderne de navigatie si armament care din acest punct de vedere îl plaseazã în topul primelor 3 avioane la aceastã clasã, având chiar un element de unicitate reprezentat de sistemul DASH (Display And Sight Helmet);
- Caracteristicile aerodinamice de zbor excelente pentru clasa din care face parte, fiind apreciat de toti pilotii strãini care l-au evaluat în zbor.
Tabelul comparativ ilustreazã pozitia avionului IAR-99 “SOIM”, din punctul de vedere al pretului si performantelor, în raport cu ceilalti competitori.

  • Dezavantajele avionului IAR 99 “SOIM” în raport cu ceilalti competitori sunt:

- Un numãr redus de aparate fabricate (21 bucãti), aflate doar în dotarea Fortelor Aeriene din România;
- Nu este încã suficient cunoscut, si deci nu poate fi evaluat, la nivelul multor tãri din rândul potentialilor cumpãrãtori.
- Suntem prezenti în competitia cu cea mai prestigioasã suitã de producãtori din domeniu. La aceastã licitatie participã Rusia cu MIG-AT, Cehia cu L-39 si L-159, Italia cu Aermacchi, Spania cu CASA, Anglia cu HAWK si Brazilia cu EMBRAER.

  • iar 99 soim17 Avionul romanesc IAR 99 Soim # 1   IV. Concluzii.

Necesitatea acestui avion de antrenament avansat în dotarea fortelor aeriene ale României nu este ceva fortat ci este o necesitate obiectivã. Nu trebuie sã uitãm cã au intrat deja în dotarea armatei peste 50 de avioane supersonice MIG-21 “Lancer” modernizate si trebuie sã ne punem foarte serios întrebarea cum vor face pilotii nostri trecerea pe aceste avioane echipate complex, fãrã a avea nici un avion de antrenament compatibil. Stim deja ce se întamplã dacã pilotii nu au suficiente ore de zbor de antrenament ori, acest antrenament poate fi realizat mai eficient si mai economic pe un avion de tipul IAR-99 “SOIM”.
În toatã lumea aceasta este menirea avioanelor de antrenament de trecere si de antrenament avansat: posibilitatea ca pilotii sã efectueze un numãr corespunzãtor de ore de zbor, la un cost redus pe ora de zbor, pe un avion compatibil (ca sisteme si operare) cu avionul scump si pretentios de la linia de front.
Trebuie fãcutã tot aici o observatie pe care o considerãm importantã: Tratatul de la Viena, privind limitarea armamentului conventional, nu impune nici o limitare numericã pentru dotarea cu avioane din aceastã clasã iar avionul IAR-99 “SOIM” are o versatilitate deosebitã putând, fãrã nici o modificare sã asigure un sprijin tactic apropiat prin cele 1.250 kg acrosate pe care le poate transporta sub forma unui tun de calibru 23 mm, a bombelor de la 50 la 250 de kg, a bombelor inteligente ghidate prin laser sau în infrarosu, rachetelor Aer-Aer avansate de tip Python III sau R-60, a containerului special pentru contramãsuri electronice, a containerului Foto pentru recunoastere sau a containerului Laser/FLIR pentru iluminarea tintelor.
O alocare corespunzãtoare de fonduri bugetare, din cadrul MapN pentru acest Program ar permite lansarea în fabricatie a unui numãr suficient de avioane IAR 99 “SOIM” modernizate, conferind astfel si o imagine de încredere pentru potentialii clienti externi.

   Fabricatia acestui avion ar permite si desfãsurarea normalã a programelor de restructurare si retehnologizare/investitii ale S.C. AVIOANE – S.A. Craiova.
De asemenea societãtile colaboratoare, care fabricã elementele majore ale acestui avion: S.C. AEROSTAR – S.A. Bacãu, S.C. AEROFINA – S.A. si S.C. TURBOMECANICA – S.A. Bucuresti ar beneficia de acest fapt.
Exemplul Cehiei, tara cu o populatie mult mai micã decât a României si cu altã problematicã de apãrare care si-a permis sã sprijine industria aeronauticã proprie prin initierea programului L-159, este concludent.
  •    V. Propuneri
Aceste avioane de antrenament avansat sunt absolut necesare pentru asigurarea antrenamentului pilotilor în vederea exploatãrii aparatelor MIG-21 “Lancer” sau, în viitor, a altor avioane de luptã moderne de provenientã vesticã.
Solutia achizitionãrii unor avioane de antrenament avansat din import nu este viabilã atât din punctul de vedere al costurilor cât si al performantelor.
Nici mãcar achizitionarea unor avioane din import la mâna a doua nu este viabilã. Avionul IAR-99 “SOIM” este mai ieftin chiar decât cel mai ieftin avion din aceastã categorie.
Nu este de neglijat impactul pe care fabricarea acestui avion românesc îl poate avea asupra sectorului economic de specialitate, inclusiv prin castigarea unor comenzi externe de cooperare sau atragerea de capital extern.
Sursa: TopGun
-va urma-

Incoming search terms:

Tag-uri: , , , , , ,

Categorie:: Avioane



Te pasioneaza aviatia? Iti place aceasta revista?Acum ai ocazia sa ne dai o mana de ajutor si sa ajuti la dezvoltarea ei!


Autorul acestui articol: Mihai Nazare. Vezi profilul complet.

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.


zbor-de-agrement