GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

Avionul romanesc IAR 99 Soim # 2

[ 0 ] 27 ianuarie 2012 |

- continuare -

 

  • GENERALITÃTI


   Avionul IAR 99 SOIM este realizat de AVIOANE SA Craiova, fiind modernizat in colaborare cu firma ELBIT SYSTEMS Ltd din Haifa (Israel). Produsul a fost dezvoltat ca varianta a avionului IAR 99 Standard “Lot B”, realizat de Avioane SA Craiova.
   Pentru elaborarea produsului IAR-99 “Soim”sunt respectate urmatoarele norme:
AIR Regulament francez de aviatie
AvP-970 Regulament englez de calcul pentru aeronave militare
BS Standard englez
DEF Norma departamentala engleza de aviatie
DTD Norma departamentala engleza de aviatie
GC Norma franceza (Generalite de Controle)
IC Norma franceza (Aerospatiale Instruction de Controle)
ICDH Norma franceza (Aerospatiale Instruction de division control helicopteres)
ICT Norma franceza (Messier Instruction Centre Technique)
ICU Norma franceza (Aerospatiale Instruction de Controle usine)
ICUMA Norma franceza (Aerospatiale Instruction de Controle)
IFM(IFMA) Norma franceza (Aerospatiale Instruction de fabrication)
IGC Norma franceza (Aerospatiale Instruction generale de controle)
IPRO Denumire comerciala
LN Norma germana
MC Norma franceza (Aerospatiale Memoire de controle)
MIL Regulament american de calcul si proiectare
MP Norma franceza (Aerospatiale Manual de production)
NAv Norma romaneasca de aviatie
NCT Norma franceza (Messier Norme Centre Technique)
NFL Norma franceza de aviatie
SAEJ Standard american (Society Automatic Engineer’s)
SIMRIT Catalog etansari hidropneumatice
TUV Norma de aviatie iugoslava (Tehnicki Uslovi Vazduhoplovstva)
WH
Norma germana (Werkstoff Handbuch)
iar 99 soim16 Avionul romanesc IAR 99 Soim # 2   Domeniul de utilizare
 Avionul IAR 99 SOIM este un avion cu reactie monomotor, destinat a fi utilizat atit ca avion de antrenament avansat , cit si ca avion de lupta putind indeplini misiuni de sprijin tactic apropiat (Aer-Aer si Aer-Sol), precum si misiuni de recunoastere aeriana.
 Produsul reprezinta un avion de ultima generatie atit din punct de vedere al inzestrarii cit si al capabilitatilor operationale. Desi initial, a fost conceput ca avion de trecere pentru avionul MIG 21 – LANCER, produsul poate fi utilizat ca avion de trecere pentru orice avion de lupta modern din inzestrarea fortelor NATO cum ar fi: F-16, F-18, TORNADO, RAFALE, EUROFIGHTER, MIRAGE 2000, s.a.
Avionul IAR 99 SOIM este un avion modern de scoala si antrenament avansat dispunand de:
  • Capabilitati complete de control si monitorizare a elevului de catre instructor;
  • Dotare cu sisteme moderne de navigatie aeriana (ILS,VOR, DME) si de navigatie de precizie(INS, GPS, ADC),integrate unui sistem hibrid de navigatie(HNS);
  • Inzestrarea cabinelor cu sisteme multifunctionale moderne de afisare a informatiilor (HUD, display-uri color MFCD si monocrome MFD);
  • Capabilitati de instruire privind utilizarea mijloacelor RADAR de bord datorita inzestrarii cu sistemul de radar virtual (VRDR);
  • Capabilitati de instruire privind utilizarea mijloacelor HOTAS si DASH;
  • Dotare cu sistem de simulare a defectelor;
  • Facilitati de inregistrare a misiunilor de zbor pe caseta video magnetica, impreuna cu parametrii afisati, permitind reconstituirea la sol a intregii misiuni;
  • Facilitati de planificare a misiunilor de zbor, informatiile fiind depuse pe suport magnetic permitind interpretarea dupa zbor a informatiilor.
   In concluzie, avionul IAR 99 SOIM permite o mai eficienta utilizare a timpului de zbor in misiuni de antrenament si instruire, fapt care conduce la reducerea costurilor efective, asigurind un inalt nivel de pregatire a pilotilor.
Avionul IAR 99 SOIM poate executa misiuni de lupta complexe, de urmatoarele tipuri:
  • atac la sol asupra trupelor si obiectivelor terestre ale inamicului in cimpul tactic si operativ precum si operatiuni de sprijin acordat trupelor proprii;
  • interceptarea si distrugerea tintelor aeriene, la altitudini mici si medii;
  • cercetare si recunoastere aeriana in cimpul tactic si operativ.
   Pentru executarea acestor misiuni avionul permite acrosarea,in functie de varianta de inarmare, a urmatoarelor tipuri de armament:
  • armament artileristic cu cadenta mare de tragere;
  • bombe de diferite tipuri si incarcaturi, ghidate sau neghidate;
  • rachete de diferite tipuri si incarcaturi, nedirijate, dirijate si autodirijate
    Pentru asigurarea succesului misiunilor, avionul este dotat cu sisteme moderne de protectie si autoaparare, ca de exemplu:
  • sisteme de bruiaj radioelectronic activ (orbire electronica);
  • sisteme de lansare si dispersare de tinte false;
  • sistem modern de avertizare antiradar;
  • sistem de radiolegatura secreta cu salt de frecventa.

   Inzestrarea avionului cu sisteme si echipamente de bord complexe, manevrabilitatea si performantele de care acesta dispune, ii permit sa indepineasca misiunile de lupta in conditii meteorologice normale sau grele, atit ziua cit si noaptea.

iar 99 soim11 Avionul romanesc IAR 99 Soim # 2   Caracteristici tehnico-tactice si cerinte operationale.
Generalitati.

   Prin modernizare avionul IAR 99 isi mentine caracteristicile si performantele, calitatile aerodinamice si de zbor, finetea aerodinamica si manevrabilitatea. Imbunatatiri spectaculoase se evidentiaza in domeniul cresterii capabilitatilor operationale si a fiabilitatii. Mentenabilitatea devine simpla si eficienta. Datorita reducerii timpilor de indisponibilizare si de refacere a capacitatii, costul mentenantei scade si odata cu acesta si costurile exploatarii operationale.
Avionul IAR 99, este un avion de antrenament avansat , sustinere aeriana si recunoastere , monomotor cu reactie, cu doua locuri dispuse in tandem, de constructie complet metalica, avand urmatoarele particularitati constructive:
  • fuzelaj de tip semicoca, cu structura clasica compusa din cadre,longeroane, lise, rigidizori, invelis si elemente din panouri fagure;
  • aripa trapezoidala dreapta cu structura integrata, parasol, prevazuta cu rezervoare de combustibil interne, cate doua in fiecare semiaripa;
  • ampenaj orizontal trapezoidal, cu stabilizator avand structura clasica si profundor cu elemente din structura fagure;
  • ampenaj vertical trapezoidal cu deriva avand structura clasica si directie cu elemente din structura fagure;
  • tren de aterizare triciclu escamotabil, cu amortizoare oleopneumatice, sistem de franare hidraulica si defranare automata;
  • doua cupole cu deschidere manuala de la stanga la dreapta;
   Caracteristici de baza
Caracteristici generale ale avionului.
Lungimea (fara tubul Pitot) 11,01 m
Anvergura 10,16 m
Inaltimea 3,898 m
Unghiul de stationare 1,30
Masa avionului gol echipat 3320 kg
Masa maxima la decolare:
- varianta lisa cu doi piloti 4600 kg
- varianta de lupta cu container tun si patru suporti multipli cu 3 bombe(2 x 100 kg + 1 x 50 kg fiecare) 5850 kg
Tractiunea motorului in conditii standard 1760 -1814 kgf
iar 99 soim7 Avionul romanesc IAR 99 Soim # 2
Aripa
Anvergura teoretica 9,85 m
Coarda medie aerodinamica 1,9629 m
Coarda in PVS 2,5 m
Coarda la extremitate 1,3 m
Suprafata aripii 18,71 m2
Unghiul de sageata la 0,25c 6°35′
Unghiul diedru 30°
Unghiul de calare 10°
Profilul in PVS NACA 64 A-214
Profilul la extremitate NACA 64 A-212
Flapsul
Suprafata 2×1,270 m2
Semianvergura 2,257 m
Bracajul +20°/+40°
Eleronul
Suprafata 2×0,783 m2
Semianvergura 1,808 m
Bracajul +15°
Ampenajul orizontal
Anvergura 4,12 m
Suprafata 4,371 m2
Profilul NACA 64A-009
Unghiul de sageata la 0,25c 9° 8′
Unghiul de calare
Profundorul
Suprafata 2×0,6247 m2
Bracajul -20° / +10°
Ampenajul vertical
Inaltimea 1,96 m
Suprafata 2,548 m2
Profilul NACA 64A-008
Unghiul de sageata la 0,25c 34°
Directia
Suprafata 0,629 m2
Bracajul +25
Trenul de aterizare
Ecartamentul 2,686 m
Ampatamentul 4,427 m
  Principalele performante ale avionului IAR 99 in conditii atmosferice standard (H=0; t=150C; p=760 mm Hg) sunt:
iar 99 soim5 Avionul romanesc IAR 99 Soim # 2
Varianta de antrenament
Viteza maxima in zbor orizontal la H=0 760-830 km/h
Viteza maxima in zbor orizontal la H=9000 m 800-850km/h
Numarul Mach maxim de zbor la H=0 0,63-0,70
Numarul Mach maxim de zbor la H=9000 m 0,70-0,76
Viteza ascensionala la H=0 25-30 m/s
Plafonul practic (Vv =2,5 m/s) 12.000 m
Lungimea de decolare 850 m
Lungimea de aterizare 950 m
Durata maxima de zbor cu combustibil intern
(rezerva de combustibil 3%)
2h30min
Distanta maxima de zbor cu combustibil intern
(rezerva de combustibil 3%)
1100 km
Varianta de lupta cu cinci puncte de acrosare
Viteza maxima de zbor orizontal la H=0 640 km/h
Viteza ascensionala la H=0 15-20 m/s
Plafonul practic 10.000 m
Lungimea de decolare 950 m
Lungimea de aterizare 1150 m
Durata maxima de zbor cu combustibil intern
(rezerva combustibil 10%)
1h 30min
Distanta maxima de zbor
(rezerva combustibil 0)
950 km
iar 99 soim6 Avionul romanesc IAR 99 Soim # 2
   NOTA:
Lungimile de decolare si aterizare se dau peste un obstacol de H=15 m.

iar 99 soim10 Avionul romanesc IAR 99 Soim # 2

- va urma-

Sursa: TopGun

Incoming search terms:

Alte articole care s-ar putea sa-ți placă

Tag-uri: , , , , , , , , , , , ,

Categorie:: Avioane



Te pasioneaza aviatia? Iti place aceasta revista?Acum ai ocazia sa ne dai o mana de ajutor si sa ajuti la dezvoltarea ei!


Autorul acestui articol: Mihai Nazare. Vezi profilul complet.

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.


zbor-de-agrement