GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube
Image and video hosting by TinyPic

Griji privind utilizarea materialelor compozite in aviatie

[ 0 ] 26 martie 2012 |

Materialele compozite sunt folosite in aviatia comerciala de multi ani, de fapt decenii. In anii ’80, fabricantii de aeronave utilizau aceste materiale pentru structurile secundare, cum ar fi capetele de aripi sau pentru suprafetele de comanda. La inceputul anilor ’90, odata cu introducerea lui A320, materialele compozite au fost folosite pentru prima oara pentru constructia unei sectiuni intregi: coada aeronavei.

Aceste structuri sunt constituite din straturi de carbon sau fibra de sticla si rasini de intarire, iar principalul lor avantaj este greutatea redusa, care poate implica, asemeni unui domino si alte avantaje: consum redus de carburant si viteza de deplasare mai mare, datorita maririi raportului puteregreutate.

In ultimii ani, producatorii de avioane de pasageri au extins uzul  acestor materiale usoare si rezistente (dupa cum zic ei),  la fuselaj si aripi.

Mai jos aveti o diagrama a cresterii utilizarii acestor materiale:

Commercial airplane models over time by percentage of composite
Boeing 787 este primul avion de pasageri construit in proportie de 50% din astfel de materiale. El va fi urmat, in curand de Airbus A350. Odata cu aceasta evolutie apar insa fel si fel de griji.
Un  mare motiv de ingrijorare il constituie lipsa de informatie cu privire la reactia materialelor compozite in timp, avand in vedere ca acestea nu au mai fost folosite pana acum in realizarea structurii unui aparat de zbor. Mai mult, o eventuala fisura in structura unui avion este mai greu de depistat si mult mai greu de reparat, fata de o structura metalica clasica. Totodata, adaptarea operatiunilor de mentenanta si reparatie la aceasta noua tehnologie va cauza o reactie negativa, din punct de vedere economic pentru companiile aeriene.
Aviatia a crescut de-a lungul vremii si evoluat datorita unor “salturi”…catre zone necunoscute. La fiecare astfel de “salt” s-au ridicat multe griji, precum cele de mai sus. Din pacate, mereu au avut loc si incidente sau mai rau, accidente, pana ce tehnologia a fost perfectionata.
Cu siguranta la fel va fi si in cazul constructiei avioanelor comerciale din materiale compozite. Si acesta este un salt catre necunoscut. Asa ca sa urmarim cu atentie aceasta evolutie!

Voua cat de sigure si fiabile vi se par materialele compozite?

Incoming search terms:

Mesaje asemănătoare:

  1. Aviatia sportiva a comemorat 60 de ani de aviatie reactiva in Romania!
  2. Top stiri din Aviatia Generala Internationala in 2011
  3. Carti de aviatie: “Insemnari ale omului pasare”
  4. Insigne de aviatie militara (II)
  5. Ingineri de aviatie vs. piloti
  6. Materiale folosite in constructia planoarelor
  7. In exclusivitate pentru pasionatii de aviatie din Romania: Noel Jones – pilot si antrenor de acrobatie ne povesteste despre cariera sa si despre Yak-52-ul sau unic!

Tag-uri: , , , , , , , , , , , , , ,

Categorie:: Editorial

Image and video hosting by TinyPic


Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.