Te afli aici: Acasa » Editorial » Cum au aparut primele trei si cele mai cunoscute fabrici de avioane in perioada interbelica
La data de 1 noiembrie 1925, se pun bazele celei mai cunoscute fabrici de avioane din perioada interbelica- „IAR- Brasov” (dupa 1952 va fi cunoscuta ca uzina „Tractoru Brasov”, reprofilandu-se).
„Industria aeronautica romana” este fondata la 1 noiembrie 1925 la Brasov, ca societate pe actiuni. La inceput actiunile au apartinut uzinelor „Bleriot-Spad” , „Lorraine-Dietrich”, uzinei „Astra-Arad” (care a contribuit cu utilaje si personal de specialitate) si statului roman (care a contribuit, pe langa terenul pentru constructia uzinelor si un aerodrom, si cu o importanta suma de bani). In decurs de aproape 15 ani, statul roman a cumparat actiunile detinute de uzinele franceze, astfel ca la 1 septembrie 1938, uzinele brasovene de avioane se aflau in intregime in proprietatea statului roman.
In anul 1928 incepe aici proiectarea primului avion, „IAR-CV-11″, un avion monoplan militar, de catre inginerii Elie Carofoli si Lucien Virmoux. In 1930 avionul efectueaza primul sau zbor.
In perioada 1930-1939, la Brasov se vor construi 14 tipuri de avioane militare: IAR-CV-11, IAR-12, IAR-13, IAR-14, IAR-15, IAR-16, IAR-21, IAR-22, IAR-23, IAR-24, IAR-27, IAR-37, IAR-38 si IAR-39 (seria 10-99, continuata ulterior).
Pentru a asigura ca aviatia militara romana sa poate fi aprovizionata in permanenta cu avioane, in orice conditii, chiar si de razboi, guvernul roman a subventionat creearea a trei fabrici producatoare de avioane:
- IAR Brasov, de care am amintit;
- Societatea pentru explorari tehnice (SET), creata la Bucuresti, in 1923;
- Industria de Constructii Aeronautice Romanesti (ICAR), fondata la Bucuresti, in 1932.
SET isi are ca punct de plecare anul 1923, cand inginerul Grigore Zamfirescu a reusit concesioneze atelierele mecanice ale unei cooperative din Bucuresti- „Federatia cooperativelor satesti”, luand astfel fiinta „Societatea pentru exploarari tehnice”. Aceasta si-a inceput activitatea prin reparatia si revizuirea avionelor „Proto-2“, aflate in dotarea Scolii de pilotaj militar din Tecuci.
Alt proiect de inceput a fost modificarea bombardierelor „De Havilland” pentru transportul de pasageri. A urmat proiectul avionelor „Proto-SET” (in 1927) si „SET-3″ (in 1928).
In anul 1931 fosta sectie de constructii isi schimba numele in „Fabrica de Avioane SET inginer Grigore Zamfirescu”, si sunt construite noi hale si incaperi pentru vopsitorie, iar atelierele sunt dotate cu utilaje moderne. Pana in anul 1931 in fabrica au fost construite 11 tipuri de avioane militare romanesti si 3 tipuri sub licenta. Tot acum productia se diversifica, fiind asimilata producerea accesoriilor necesare armamentului de bord a avionelor, cum ar fi turela de mitraliera SET.
In anul 1938 SET incheie o conventie cu Ministerul Aerului si Marinei, prin care fabrica isi asigura comenzi importante de avioane pentru 5 ani. In acest sens, fabrica SET urma sa fie mutata intr-o noua cladire din zona Moldovei (construita de minister) si sa poarta o noua denumire: „Industria Nationala Aeronautica”. Insa, din cauza izbucnirii celui de-al doilea razboi mondial, conventia nu a mai putut fi aplicata.
SET a continuat sa construiasca avioane si planoare pana in 1946, cand este desfiintata de autoritatile comuniste, din ordinul URSS.
ICAR, o a treia fabrica de avioane isi are ca punct de plecare anul 1932, cand la Bucuresti inginerul Mihail Racovita a pus bazele „Intreprinderii de Constructii Aeronautice Romanesti”, ca societate in nume colectiv. Noua fabrica este instalata pe strada sergent Ion Nutu, la nr.44. Conducerea de atunci era formata din inginerii: Mihail Racovita (director), Constantin Bulgaru (director tehnic), Nicusor Racovita (sef de atelier). La scurta vreme, se va construi o hala pentru montaj, si incaperi pentru atelierele de vopsitorie, tamplarie si tinichingerie. In aceasta perioada sunt construite avioanele „ICAR-Universal” (mono si biloc), destinate scolii, antrenamentului si turismului.
In anii 1936-1938 sunt construite avionul de transport „ICAR-Comercial”, si planorul de scoala si antrenament „ICAR-1-2″.
In anul 1938, ICAR incheie o conventie cu Ministerul Aerului si Marinei, prin care intreprinderea primea comenzi si urma sa fie mutata in Transilvania, intr-o cladire noua, dotata cu utilaje moderne, construita de minister. Fiind necesare investitii mari pentru modernizare, ICAR este preluata de un grup de actionari cu capital social, si transformata intr-o societate anonima.
Pana in anul 1944 ICAR inregistreaza o dezvoltare continua: creste numarul salariatilor, se extind suprafetele de productie, si sunt aduse masini-unelte si utilaje moderne. In aceasta perioada, 1938-1944, aici s-au fabricat in serie 300 de avioane dupa licenta americana „Fleet-10-G“, echipate cu motoare „IAR-4-GI”, si dupa licenta germana 69 de avioane „Fieseler Storch FI-156″.
ICAR a continuat sa functioneze in Bucuresti pana in anul 1951, cand autoritatile comuniste (din ordinul URSS), transfera sectiile de aviatie, iar uzina este transformata in intreprindere pentru instalatii de ventilatoare industriale, devenita astazi „SC Compania de Ventilatoare SA”.
Asadar, in 1939, existau in Romania Mare un numar de 3 fabrici de avioane, care produceau, in special, avioane militare.
Incoming search terms:
- fabrica de avioane brasov (14)
- cand au aparut primele avioane (2)
- industrie aeronautica (1)
- romanian icar fleet f-10g (1)
- tipuri de avioane militare (1)
- tipuri de avioane romanesti (1)
- uzine de avioane in romania interbelica (1)
Alte articole care s-ar putea sa-ți placă
- 13 aprilie 2011 -- Aviatia intre cele doua razboaie mondiale (0)
- 11 ianuarie 2012 -- Un neobosit promotor al aripilor româneşti – Gen. (av.) Andrei Popovici (0)
- 12 ianuarie 2013 -- Ministerul Apararii si-a improspatat flota de elicoptere, cumparand un Puma Naval nou-nout! (0)
Tag-uri: Cum au aparut primele trei si cele mai cunoscute fabrici de avioane in perioada interbelica, featured, Fleet-10-G, iar brasov, industria aeronautica romana
Categorie:: Editorial, Pilot Magazin
Te pasioneaza aviatia? Iti place aceasta revista?Acum ai ocazia sa ne dai o mana de ajutor si sa ajuti la dezvoltarea ei!
Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.
Am avut trei fabrici de avioane, iar acum cumparam cazaturile americanilor…
Felicitari, fain articol! :)
A fost desfintata , sau a fost luata cu totul de rusi? .Pacat de industria noastra aviatica .Avem oameni capabili dar nu avem cu ce .Slabe sperante pe viitor pentru industria aviatiei romane .