GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube
Image and video hosting by TinyPic

Concursul Pilot Magazin # 3.Zbor Unic – Fuga din tara cu BN-2

[ 0 ] 24 iunie 2012 |
  • de Axinte Dan

In randurile ce urmeaza doresc sa va atrag atentia asupra unui subiect de viata, mai mult  istoric -  pentru ca actiunea se petrece pe la sfarsitul  anilor 70.

Asadar, trebuie sa dam filele calendarului inapoi cu peste 34 de ani, mai exact in  primavara anului 1978, cand doi mecanici de avion angajati ai Companiei Tarom si detasati la CIPA (Centrul de Instruire al Personalului Aeronautic) au reusit prin actiunea lor de mare  risc si curaj, sa atraga atentia chiar si a lui Ceausescu. E greu de imaginat acum, pentru cei care nu au trait acele vremuri, la cat de mari riscuri erau in stare romanii sa se expuna pentru a scapa de regimul comunist, riscundu-si viata si nu de putine ori chiar murind pentru libertate.

Cei doi mecanici, in ziua de 19 Mai 1978, in jurul pranzului de pe aeroportul Baneasa cu  un avion de mici dimensiuni de tipul BN2, pleaca in tromba, chiar de sub nasul celor care faceau de paza, acrosand cu unul din planuri coiful unui AN24, stationat in locul de parcare.

Cei ce cunosc topografia aeroportului Baneasa pot intelege mai bine cam care a fost traseul   avionului BN2, atunci cand a incercat o decolare in mare secret, ruland cu viteza, chiar de  pe pista de parcare aeronave. Manevra nu a reusit, datorita vitezei insuficiente pentru a se   desprinde de sol, drept urmare cei doi „piloti” au virat brusc dreapta cu scrasnet de roti, si   s-au indreptat spre pista de decolare, reusind in cele din urma sa inalte avionul. Noi, cei de la sol am urmarit avionul cu privirea, cum zbura la inaltime mica, pana acesta a disparut din raza noastra vizuala.

Dupa cateva momente de buimaceala si nedumerire cei prezenti, care au asistat la aceasta  decolare neobisnuita (printre care ma aflam si eu), au inceput sa se intrebe ce-i ce acel avion, cine sunt nebunii care au incercat o decolare cu mari riscuri fara a urma niste  proceduri standard de aprobari in vederea decolarii, s.a.m.d.

In scurt timp aveam sa aflam mai in soapta, din gura in gura, pe la colturi, ca in acel avion BN2 care era inmatriculat YR-BNK si facea zboruri pentru Crucea Rosie, se aflau doi mecanici de avion la mansa. Unul din „piloti” se numea George Florescu iar cel de al doilea Viorel Nicolae, care prin actiunea lor si-au riscat viata, evadand din lagarul comunist al acelor ani.

La cateva zile dupa acest eveniment am aflat de la radio „Europa Libera”, ca cei doi au ajuns cu bine in Austria, aterizand perfect pe un camp din apropierea Vienei.

Au trecut anii, iar coincidenta face ca anul trecut, sa ma intalnesc virtual, pe un  forum de aviatie romanesc cu unul dintre ei, Viorel Nicolae.  Ei traiesc  in prezent in Australia, fiind cetateni respectabili, iar intre timp, Viorel a scris povestea fugi lor, care  este legata de un caz umanitar al acelor vremuri, intr-o carte in limba engleza.

Lasand la o parte curajul lor, prin faptul ca si-au riscat viata pilotand un avion fara a fi piloti de meserie, dar mai ales expunandu-se tirurilor de mitraliera a MIG-urilor romanesti care au plecat in urmarirea lor, fapta lor pentru noi cei de la sol a fost una de mandrie si nu incetam sa mentionez ca erau mecanici de avion si nu piloti, de fiecare data cand se vorbea de ei prin cercuri restranse.

Acum dupa atatia ani, povestea lor poate parea banala si fara interes, insa ar trebui luati in calcul pentru contextul politic al anilor 70, cand pentru ce au facut ei, pedeapsa era  maxima, iar ei si-au riscat viata pentru un singur lucru : LIBERTATEA.

Mai mult chiar, ei au fost condamnati in lipsa, la ani grei de inchisoare si prin demersurile lor, deabia in anul 2010 sentinta a fost prescrisa.

Prin urmare Viorel Nicolae, unul din cei doi a reusit de-a lungul timpului sa contacteze  persoanele implicate la acel eveniment; cum ar fi controlorul de trafic care era de tura in  ziua respectiva, pilotul militar care l-a urmarit pana la granita si bineinteles martorii de la  sol care au asistat fara voie la „evadarea” lor. Cu totii in luna Mai a acestui an, s-au cunoascut, odata cu revenirea lor in tara pentru prima oara, dupa 34 de ani.

Fata de cele relatate mai sus, evenimentul a fost cu atat mai interesant cu cat intoarcerea lor a coincis cu ziua „evadarii” din Romania, adica 19 Mai 1978.

Printre momentele interesante ale vizitei lor in tara, pot mentiona emotionanta revedere cu avionul „salvator” YR -BNK, care prin grija unui om destoinic, inca mai exista pe platforma de la Baneasa, a Sociatatii Romaero, ori cu vizitarea Aeroportului din Arad, unul din locurile survolate cu 34 de ani in urma, dar mai ales cu refacerea traseului de la plecarea „pe fuga” de pe paltforma de la Baneasa.

In incheiere as dori sa mentionez ca sunt voci printre aviatori si nu numai, care considera „fapta” lor prea putin semnificativa sau chiar o banala fuga din tara, asa cum  faceau la vremea aceea, multi altii.

Totusi as pune accent pe modul cum au facut-o…doi mecanici, pilotand un avion fara a  avea nici macar o ora de zbor la mansa. Consider asta un mare curaj, maiestrie si stapanire de sine, demne de o pagina in Cartea Recordurilor. Nu sunt multi oameni in lume care ar face asa ceva, iar in Romania zborul lor e unic.

Incoming search terms:

Mesaje asemănătoare:

  1. Concursul Pilot Magazin #1. Zbor termic si peripetii cu planorul. O poveste cu pilde
  2. Fuga din tara a elevului pilot Mihai Smighelschi cu avionul L-39 Albatros (continuare)
  3. Concursul Pilot Magazin #2. Cred ca atunci m-am imbolnavit
  4. In exclusivitate pentru pasionatii de aviatie din Romania: Noel Jones – pilot si antrenor de acrobatie ne povesteste despre cariera sa si despre Yak-52-ul sau unic!
  5. Concurs Pilot Magazin + Gripen | Spuneti de ce preferati Gripen in loc de F16 pentru Romania si puteti castiga un premiu oferit de sponsorii nostri!
  6. Pilot Magazin a fost in culisele Carpatair! | FOTOREPORTAJ + VIDEO
  7. Fuga lui Smighelschi cu avionul

Tag-uri: , , , , , , , ,

Categorie:: Concurs, Editorial, Pilot Magazin

Image and video hosting by TinyPic


Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.