GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube
Image and video hosting by TinyPic

Lecţia de zbor: Controlul înaintea primului zbor al zilei

[ 0 ] 29 iunie 2012 |
La începutul fiecărei zile de zbor, parcurgând traseul în jurul avionului şi se vor efectua următoarele verificări:

1. Verificare aripă dreapta:

-         verificare joncţiune aripă fuselaj: asamblare corectă, joc (prin mişcări pe verticală ale vârfului aripii), siguranţare;

-         verificare eleron, volet: deblocare, cursă completă fără agăţări, joc, stare şarniere;

-         verificare stare înveliş aripă, volet, eleron.

2. Verificare fuselaj:

-         verificare stare înveliş: eventuale deformaţii, fisuri, lovituri, cutări.

3. Verificare ampenaje:

-         verificare stabilizator şi profundor: fixare, asigurare, joc (se verifică jocul ampenajului orizontal în ferură prin mişcare lină a profundorului şi jocul între cele două profundoare);

-         verificare compensator profundor, direcţie: funcţionare corectă şi liberă;

-         verificare stare înveliş.

4. Verificare aripă stânga:

Identic ca la verificare aripă dreapta, în plus:

-         verificare prindere priză presiune totală.

5. Verificare tren de aterizare, roată de bechie:

-         verificare stare generală: deformaţii, jocuri, fisuri, blocări, murdărie;

-         verificare pneuri: vizual presiune şi dacă pata de contact este prea mare se măsoară presiunea, dacă este cazul: se aduce la valoarea prescrisă; stare (uzură, tăieturi, fisuri, deformări);

-         verificare amortizoare: stare, funcţionare.

6. Verificare cabină:

-         verificare cupolă: stare (fisuri ale plexiglasului), funcţionare sistem de zăvorâre, culisare liberă a cupolei;

-         se verifică funcţionarea liberă şi completă a tuturor comenzilor;

-         se verifică starea centurilor.

7. Verificare elice:

-         se verifică dacă ambele circuite de aprindere sunt decuplate;

-         verificare stare elice: şuruburi şi sârme de siguranţe slăbite, avarieri sau fisuri în pale;

-         se verifică jocul unghiular al palelor;

Atenţionare: Se permite un joc unghiular al palei până la 1º.

-         verificare coif elice: fisuri, siguranţare;

-         se roteşte elicea cu mâna în sensul de rotaţie şi se urmăreşte ca motorul să prezinte compresie constantă fără zgomote neregulate şi fără rezistenţă la rotaţie.

Avertizare: Înainte de rotirea elicei se va verifica prezenţa calelor la roţi sau dacă frâna de parcare este acţionată şi dacă ambele circuite de aprindere sunt decuplate. În cabină trebuie să fie o persoană cu experienţă.ROTIREA ELICEI SE FACE ÎN SENS NORMAL DE ROTAŢIE, CU FERIRE DIN PLANUL DE ROTAŢIE A ELICEI, pentru a se evita accidentarea.

8. Motor:

-         se verifică dacă ambele circuite de aprindere sunt decuplate;

-         se scot capotajele, se verifică starea lor;

-         se verifică mişcarea liberă a cablului de comandă manetă gaz, a cablului de comandă manetă şoc, a cablului de comandă clapetă aer admisie motor;

-         se verifică, la postul stânga, funcţionarea blocajului pentru maneta de gaz şi pentru comanda pas elice;

-         se verifică mişcarea liberă a cablului de comandă a clapetei de răcire motor şi cele cinci poziţii ale clapetei de răcire motor;

-         se verifică nivelul uleiului, se completează dacă este nevoie, se urmăresc indicaţiile din Manualul Operatorului Rotax 912;

Avertizare: Risc de ardere şi opărire. Verificările se efectuează doar când motorul este rece.

-         se verifică nivelul lichidului de răcire, se completează dacă este nevoie până la max. 2/3 din vasul de expansiune;

Notă: Nivelul lichidului de răcire trebuie să fie între marcajele de max. şi min. Ale vasului de supraplin.

-         se urmăresc eventualele scurgeri de combustibil, ulei sau lichid de răcire; dacă sunt scurgeri se depistează sursa scurgerilor şi se remediază ;

-         se verifică starea eşapamentului;

-         se verifică starea bateriei;

-         se verifică starea şi fixarea fişelor şi cuplajelor electrice;

-         se montează capotajele, se verifică siguranţa prinderii.

Controlul înainte de zbor

-         se face controlul vizual al întregii aeronave;

-         se verifică rezerva de combustibil (min. 10 L) funcţie de scopul zborului;

Avertizare: Efectuaţi controlul înainte de zbor numai cu motorul rece sau doar călduţ. Risc de ardere şi opărire.

-         se verifică dacă nu sunt scurgeri de benzină, ulei şi lichid de răcire; dacă există, remediaţi înainte de zbor;

-         se răsuceşte pala cu mâna pentru verificarea schimbării uşoare a pasului.

Avertizare: Înainte de rotirea elicei se va verifica prezenţa calelor la roţi sau dacă frâna de parcare este acţionată şi dacă ambele circuite de aprindere sunt decuplate. În cabină trebuie să fie o persoană cu experienţă. ROTIREA ELICEI SE FACE ÎN SENS NORMAL DE ROTAŢIE, CU FERIRE DIN PLANUL DE ROTAŢIE A ELICEI, pentru a se evita accidentarea.

-         se verifică elicea – să nu existe joc, jocul unghiular permis pentru pală este de 1º. Se verifică prinderea, siguranţarea şi integritatea palei;

Notă: Nivelul lichidului de răcire trebuie să fie între marcajele de max. şi min. ale vasului de supraplin.

-         se verifică nivelul de ulei; dacă este cazul se completează. Se respectă indicaţiile din Manualul Operatorului Rotax 912;

-         se verifică comenzile motor;

-         se verifică funcţionarea semnalizărilor prin apăsare pe butonul „TEST”, se aprind becurile din casete şi sună avertizoarele. Pentru efectuarea verificării trebuie cuplate întrerupătorul general şi disjunctorul pentru semnalizări, iar după verificare acestea se decuplează;

-         se verifică ca roţile să fie cu cale sau frâna de parcare acţionată;

-         se verifică ca zona elicei să fie liberă.

ZBOR PLACUT!


Mesaje asemănătoare:

  1. Şcoală de zbor avion

Tag-uri: , , , , ,

Categorie:: Lectia de zbor

Image and video hosting by TinyPic


Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.