GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

Povestea motocicletei romanesti proiectata de 3 INGINERI DE AVIATIE si construita de 40 de DETINUTI din Penitenciarul Aiud

[ 6 ] 8 ianuarie 2013 |

Memorialul de la Sighet adaposteste, intre peretii umezi si reci, care au fost martorii unor violente si crime de neinchipuit fata de elita tarii din perioada comunista, prototipul unei motociclete proiectata de trei ingineri de aviatie.

Roasa de rugina, parca asteptand pe cineva sa o reconditioneze, piesa – unicat propteste o foaie A4 pe care stau scrise urmatoarele randuri:

 

DSC 0702 2 500x348 Povestea motocicletei romanesti proiectata de 3 INGINERI DE AVIATIE si construita de 40 de DETINUTI din Penitenciarul Aiud

Penitenciarul Aiud a fost cunoscut ca inchisoare, dar foarte putin ca unitate de productie!  „Sectia Aiud Fabrica” a devenit intre anii 1949-1963, o unitate de productie in domeniul metalurgiei si lemnului. Dezvoltarea s-a facut prin „autoutilare”. A existat un serviciu tehnic, compus din ingineri si tehnicieni detinuti, care, in intervalul anilor, au proiectat si executat proiecte de utilaje si masini unelte pentru prelucrarea lemnului si a metalului.

                Una din cele mai fanteziste comenzi care a venit la Directia Generala a Penitenciarelor, a fost proiectarea si fabricarea unei motociclete, cu motor cu tot. Spre surprinderea generala, comanda a fost realizata in anii 1954-1955 de un grup format din trei ingineri de specialitate aeronautica, si anume:
- Ing. Adrian Stambulianu, (fost director tehnic la uzinele IAR Brasov), care a proiectat ideea generala de constructie, calculele de rezistenta si de solicitari tehnice
- Ing. Comandor Constantin Nicolau (fost director tehnic al Aeronauticii Militare) a fost responsabil de proiectarea cutiei de viteze si ambreiajului,
 - Ing Sorin Tulea, (fost inginer la serviciul de incercari avioane din uzinele IAR Brasov), cel care a realizat mapa desenelor de executie, desenul general al motocicletei si al motorului, al franelor, suspensiei, instalatiei electrice, precum si stabilirea tolerantei de fabricatie.
Materialele necesare fabricarii motorului au fost extrase din piesele de motoare de aviatie “Wright” si “Cyclone” de fabricatie americana, camasa cilindrilor motorului a fost realizata prin turnare din chiulasele originale americane, la fel pistoanele si carterul motocicletei. In etapa de constructie, s-a facut chiar si un stand de incercari la care s-a facut rodajul motorului boxer, care a mers la 8.000 ture/minut.
          Aceasta lucrare nu s-ar fi putut realiza fara profesionalismul celor 40 de detinuti meseriasi, considerati cei mai buni din sectia Aiud Fabrica.
                Motocicleta a fost recuperata de Ing. Adrian Strambulian, care, dupa eliberarea din 1964, a fost reabilitat, reluandu-si functiile stiintifice de dinainte de arestarea sa ca social-democrat.
                Singurul supravietuitor al grupului de proiectanti de la Aiud, Ing Sorin Tulea, a pus-o la dispozitia Memorialului Sighet, in 1998.

Incoming search terms:

Tag-uri: , , , , , ,

Categorie:: Editorial



Te pasioneaza aviatia? Iti place aceasta revista?Acum ai ocazia sa ne dai o mana de ajutor si sa ajuti la dezvoltarea ei!


Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.

Comentarii (6)

Feed RSS pentru comentarii

  1. vlad spune:

    aiudu rulz

  2. ar fi interesant s-o vedem prin trafic….restaurata:)

  3. mai frumos – sa cumpere cineva licenta si sa o producă la un pret rezonabil.

  4. joki spune:

    vise taica vise….

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.


zbor-de-agrement