Te afli aici: Acasa » Editorial » Turbine cu gaz si motoare cu reactie – imprimate 3D
Oamenii de stiinta de la GE Global Research (GRC) au facut echipa cu proiectantii de la GE Aviation si au dezvoltat un nou tip de ceramica ale carei performante sunt mai bune decât ale celor mai avansate aliaje metalice.Materialul, denumit compozite cu matrice ceramica (CMC-uri), rezista la fortele solicitante si la temperaturi de pâna la 1.316°C in interiorul turbinelor cu gaz si al motoarelor cu reactie, garantând si un consum mai eficient de combustibil, se arata intr-un comunicat emis de GE Aviation. „Materialele noastre au rezistenta, durabilitate si usurinta de fabricatie nemaiintâlnite la alte compozite ceramice,” spune Robert Klacka, director marketing pentru tehnologie al diviziei GE Ceramic Composite Products. „Nu stiu daca as fi spus asa ceva acum 10 ani, dar o pot spune acum. Am vazut cu ochii mei.”
„Excelenta in fabricatie, data uitarii prea mult timp, a redevenit un avantaj competitiv,” a declarat la rândul sau Jeff Immelt, Presedinte si CEO al GE.
Ca sa inventezi cu adevarat un nou material, trebuie sa proiectezi si aparatele care sa il fabrice. Aparatele, dezvoltate la GRC, acopera mai intâi fibrele ceramice cu un strat special, pentru a le conferi durabilitate, le modeleaza sub forma de panglica si le taie in panouri de diverse forme. In continuare, panourile sunt topite intr-un cuptor. Procesul permite fabricarea pieselor, cum ar fi invelisuri pentru turbine, captuseli de combustoare, palete de turbine si carenaje pentru turbine cu gaz si motoare cu reactie, inclusiv pentru noul motor LEAP.
Noul motor cu reactie LEAP fabricat de CFM International, o asociatie in participatiune dintre GE si Snecma din Franta, este un exemplu bun in acest sens. Pe lânga ceramica, motorul este format si din piese „imprimate” de un laser care sinterizeaza straturi ultra-subtiri de pulbere metalica pentru a obtine forma dorita.
Procesul se numeste „fabricatie aditiva” sau imprimare 3D. „Fabricatia substractiva” traditionala, cum ar fi macinarea sau perforarea, elimina din material. Fabricatia aditiva permite companiilor sa imprime piese dintr-un fisier digital prin depunerea unui strat de material peste alt strat, astfel incât sa se obtina forme de piese complexe care pâna acum erau greu de fabricat prin metode traditionale. „Este unul dintre cele mai mari progrese inregistrate in industria prelucratoare de ceva timp,” spune inginerul Luana Iorio, care conduce cercetarea in domeniul fabricatiei la GRC. „Le oferi proiectantilor o cu totul alta libertate. Nu mai sunt limitati de constrângerile productiei traditionale. Pot cizela produsele pâna când ajung la esenta lor, suficienta pentru functia pe care trebuie sa o indeplineasca.”
GE estimeaza ca pâna in anul 2020, vor exista peste 100.000 piese imprimate in interiorul motoarelor GE si CFM. „Poate ca inca nu ne dam seama cu adevarat, dar fabricatia aditiva pune bazele noii revolutii industriale,” spune Michael Idelchik, vicepresedinte pentru tehnologii avansate la GRC.
Alte articole care s-ar putea sa-ți placă
- 9 octombrie 2012 -- Cum decola primul avion cu reacţie din America acum 70 de ani, echipat cu motoare GE (0)
- 27 octombrie 2012 -- Unde credeţi că a fost proiectat şi fabricat primul motor nou GE, în afara SUA? Aţi ghicit, în Republica Cehă! (0)
- 23 decembrie 2011 -- Inventeaza viitorul – Aurel Vlaicu (0)
Tag-uri: featured, ge, GE aviation, imprimare 3d, piese aviatie, Turbine cu gaz si motoare cu reactie - imprimate 3D
Categorie:: Editorial, Ultimele Stiri
Te pasioneaza aviatia? Iti place aceasta revista?Acum ai ocazia sa ne dai o mana de ajutor si sa ajuti la dezvoltarea ei!
Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.
esorpe Well, I posted earlier in this comments thread and came back because I wanted you all to know how I did! I lost 10 lbs (4.5 kg/0.7 stone) of belly fat in only 6 days and am keeping it off. The results speak for themselves. This diet product is life-changing – thank you. pmlvsc http://www.thesenecavillagei.info