Te afli aici: Acasa » Editorial » Aviaţia pe scurt
Zborul propulsat a inceput pe dunele batute de vant ale Carolinei de Nord si apoi a schimbat lumea, redefinind calatoriile, razboiul si conceptiile cele mai elementare ale omului despre distanta si timp.
1903 – 1913
Pe 18 martie 1906 la Montesson, lângă Paris, aparatul Vuia I a zburat pentru prima dată. După o accelerație pe o distanță de 50 de metri, aparatul s-a ridicat la o înălțime de aproape un metru, pe o distanță de 12 m, după care elicele s-au oprit și avionul a aterizat.
Multe ziare din Franța, Statele Unite și Marea Britanie au scris despre primul om care a zburat cu un aparat mai greu decât aerul, echipat cu sisteme proprii de decolare, propulsie și aterizare. De atunci a fost scoasă în evidență și propagată ideea că Vuia a reușit cu aparatul său să decoleze de pe o suprafață plată, folosind numai mijloace proprii, “la bord”, fără “ajutor extern” (pantă, cale ferată, catapultă, etc.). Totuși, au fost și mai există multe contradicții și dezbatere asupra definiției de primul aeroplan.
Aeronava Coandă-1910 a fost primul avion cu propulsie prin reacție din lume conceput, proiectat, construit, testat și pilotat de inginerul si inventatorul român Henri Coandă pe cand avea numai 24 de ani.
A fost expus de către acesta la cea de-al II-lea Salon Aeronautic din Paris, în noiembrie–decembrie 1910. Aparatul era unul de tip biplan cu două locuri, cu propulsor fără elice, cu turbină (suflanta centrifuga).
Structură
Avionul avea fuselajul de lemn, acoperit cu placaj subtire. Secțiunea fuselajului era triunghiular-rotunjită, având elementele de direcție situate în coada ce era de forma crucii Sfântului Andrei.
Dimensiunile aripilor erau inegale. Profilul aerodinamic a fost cel ales ca cel mai bun dintre cele testate. Pe intrados prezenta cutite aerodinamice ce canalizau curgerea aerului. Tren de aterizare avea două roți și câte o patină în față și în spate
Comandă, stabilitate și control
Centrul de greutate era plasat sus pentru facilitarea virajelor, iar aripa superioară era deformabilă elastic la capete pentru efectuarea de manevre laterale. Controlul direcției pe verticală și orizontală era dat de ampenajul în forma crucii Sf. Andrei, ce era comandat de două roți/volane manevrate din cabina pilotului.
Controlul era realizat prin intermediul a două volane diferențiale care mișcate simultan controlau directia sus-jos, iar acționate diferențial acționau direcția stânga-dreapta.
Propulsor
Propulsorul a fost denumit de Henri Coandă la vremea aceea turbopropulsor, era un motoreactor cu suflantă centrifugă și postcombustie, conform terminologiei actuale.
Igor Sikorsky a lansat in 1913 primul avion cvadrimotor din lume, Cavalerul Rus, cunoscut sub numele Le Grand. O versiune ulterioara a biplanului sau, Muromets II, a servit ca bombardier in primul razboi mondial. Fugind de revolutia bolsevica, Sikorsky s-a stabilit in SUA, unde si-a facut propria firma de avioane. Ulterior, si-a castigat faima prin navele sale amfibii si aeriene. La sfarsitul anilor ’30, Sikorsky a proiectat si zburat cu VS-300, stramosul elicopterului modern.
-Va Urma-
Incoming search terms:
- a zburat cu un aparat mai greu decat aerul (2)
- imagini fratii wright (2)
- Louis Charles Breguet (2)
- avioane fraceze din primul razboi mondial (1)
- Avion proiectat sa aterizeze pe apa (1)
- In ce s-au fabricat avioane in timpul primului razboi mondial (1)
- in ce uzina s-au fabricat avioanele in primul razboi mondial (1)
- wright brothers (1)
Mesaje asemănătoare:
Tag-uri: Alberto Santos-Dumont, aviatie, featured, fratii wright, Glenn Curtiss, Henri Farman, Igor Sikorsky, istorie aviatica, Louis-Charles Breguet
Categorie:: Editorial
Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.
Mesaje asemănătoare:
18 martie 1906 Traian Vuia
Daca NOI ii uitam. . .
Multumesc pentru comentariu, am adaugat