GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

Istoria aviatiei civile romanesti.Primele incercari de zbor din istoria omenirii

[ 0 ] 14 martie 2011 |

Dorinta de a zbura, asemeni pasarilor, a stapanit pe oameni din cele mai vechi timpuri.  Drept marturie sta legenda lui Icar, pe care poetul roman Ovidiu a imbracat-o in haine artistice, in nemuritoarele sale „Metamorfoze”. Desi unii cercetatori sustin ca la baza acestei legende trebuie sa fie o intamplare adevarata, este greu de stabilit astazi daca zborul cu aripi de pasare a lui Icar este un fapt real sau o fabulatie.

Tot in domeniul legendelor intra si  asa-numitele „vimana”- aparate de zbor pomenite in marea epopee indiana „Mahabharatei” si „Ramayana”, la care se adauga machetele din lemn a unor aparate de zbor, descoperite in mormintele precolumbiene din America de Sud.

Sunt certe numai evenimentele ulterioare, consemnate, de-a lungul timpului, in limbajul colorat al cronicilor, care ne relateaza incercari, unele reusite, altele nereusite, de cucerire a  vazduhului, de la generalul chinez Han Sin, care, in secolul 4 I.CH., si-a comandat trupele dintr-un balon, inaltat cu ajutorul aerului cald, pana la taranul roman Nestor Constantin, de langa Deva, care, in 1765, a zburat mai multe zeci de metri cu ajutorul unui fel de zmeu.

 

 

 

Mai trebuie amintita contributia teoretica a unor oameni de stiinta, in domeniul zborului: Leonardo da Vinci (care imagineaza principiul aripilor batante, a elicei si a parasutei), Blaise Pascal (care defineste principiile rachetei), Isaac Newton (care stabileste legile fundamentale ale mecanicii zborului) si M. V. Lomonosov (care concepe o masina mai grea decat aerul, pentru ridicarea aparatelor meteorologice in atmosfera).

 

Aparate de zbor mai usoare decat aerul (aerostate)

Primul rezultat practic al acestor staruinte se inregistreza la data de 5 iunie 1783, cand fratii francezi Joseph-Michel si Jacquies-Etienne- Montgolfier sunt primii oameni din lume care s-au ridicat in aer, cu un balon umplut cu aer cald, balon construit din panza si hartie.

Inceputul o data facut, rezultatele incep sa apara in avalansa: la 1 decembrie 1783 Jaques Charles, impreuna cu M.N.Robert, realizeaza un zbor de peste doua ore, de la Paris la Nesles (atingand inaltimea de 2.700 m, cu un balon umplut cu hidrogen), in 1784 Johann Andreas Von Traitteur experimenteaza un balon cu aer cald, iar James Glaisher si Henry Tracey Coxwell ating inaltimea de 9.000 m, cu un balon al Institutului de meteorologie din Greewich (Marea Britanie). In timpul zborului ambii isi pierd cunostiinta, neavand echipament pentru aceasta inaltime, dar au avut noroc ca balonul a coborat si au scapat cu viata.

In 1785, J.P.Blanchard si N. Jeffries traverseaza, pentru prima oara cu un balon, Canalul Manecii, iar, intre 1785-1800, se perfectioneaza constructia parasutei si se pune la punct sistemul de dirijare a baloanelor.

Marea majoritate a oamenilor de stiinta si tehnicienilor devin partizanii zborului cu aparate mai usoare ca aerul, carora realizarea diferitelor tipuri de baloane (cele cu heliu) le probeaza eficacitatea.

Performantele maxime atinse de baloane sunt:

La 31 august 1933, Alexander Dahl, Dr. Galbass si Popp, ating cea mai mare inaltime (11.300 m), intr-un balon cu nacela deschisa (denumit „Bartsch s. Sigsfeld”), ocazia cu care reusesc sa fotografieze, in infrarosu, curbura Lunii.

 

 

Fizicianul Auguste Piccard, zboara in 1932, intr-un balon cu nacela etansa, atingand inaltimea de 16.201 m (masurata dupa presiunea atmosferica) sau 16.940 m (dupa masuratori geometrice).  Recordul de inaltime a unui balon cu echipaj este atins de Malcolm D. Ross si Victor E. Prather, care ating 34.668 m, in 1961, zburand deasupra Golfului Mexic.

 

 

 

 

 

 

 

In anul 2002 Steve Fossett este primul om din lume, ce reuseste sa faca ocolul Terrei in balon.

 

 

 

 

 

 

Recordul mondial de inaltime, a unui balon fara echipaj, este atins in octombrie 1972 (fiind inscris in 1991 in celebra „Guinness Book”), de balonul „Winzen”, cu un volum de 1,35 milioane mc, lansat de la Chico (California, SUA), care a atins 51.800 m, inaltime depasita doar de rachetele spatiale.

-Va urma-

 


Incoming search terms:

Tag-uri: , , , , ,

Categorie:: Aventură, Descopera zborul, Editorial

Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.


Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.