GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

Decodificarea unui NOTAM

[ 0 ] 13 aprilie 2011 |

De Dan Cobuz

 

1. Intrati pe pagina : http://www.aisro.ro/.

2. In partea stanga a ecranului , click pe butonul “Navigation” apoi pe “Navigations warnings” din
lista care apare.

3. Pe ecranul nou , in partea superioara apar o serie de campuri din care primul reprezinta data si
ora curenta (Atentie, formatul datei in aeronautica este YYMMDD iar ora HHMM este ora UTC,
adica ora RO-2h iarna si ora RO-3h vara).

 

4. Completati data si ora de final a perioadei care va intereseaza la “End Date” , apoi nivelul de
zbor unde veti evolua. Spre exemplu , la Aerodromul FLORENI de la Vatra Dornei altitudinea
maxima de zbor VFR este cca. 2500 m (avem calea aeriana P-133 cu FL minim la 095 adica
9500 FT din care se scad cei 1000 FT spatiu de siguranta si raman 8500 FT , impartit la 3.3
raman cca. 2500 m). Prin urmare eu completez “Lower level – 000” si “Upper level – 080”
pentru a-mi asigura si eu o rezerva de siguranta.

5. Dati click pe “Generate” si veti avea harta cu restrictiile care indeplinesc criteriile de filtrare cerute
de voi . Ce este marcat cu galben este spatiul aerian cu restrictii.

6. ATENŢIE : daca unde vreti voi sa zburati aveti sector galben , nu inseamna din start ca nu
puteti zbura !!! Cautati in partea de jos a ecranului lista cu sectoarele restrictionate si dati click
pe cel care va intereseaza. Veti obtine informatii suplimentare privind restrictia.


Exemplu : vreti sa zburati la aerodromul VADENI intre Braila si Galati. Pe harta zona este acoperita
atat de restrictia M1143/11 cat si de culoarul M1140/11. Cu un click pe indicatorul zonei, aflat in
partea de jos a ecranului, veti obtine (spre exemplu) pentru M1143/11 :
(M1143/11 NOTAMN
Q) LRBB/QWELW/IV/BO /W /080/180/4515N02800E039
A) LRBB B) 1104110500 C) 1104111500
E) NAVIGATION WARNING AERIAL PHOTOGRAPHY WILL TAKE PLACE INTO THE FLW AREA:
453000N0271000E-453000N0281000E-BORDER WITH UKRAINE- 452000N0285000E-
450000N0285000E-450000N0271000E-453000N0271000E EXPECT RADAR VECTORING
F) FL080 G) FL180)

Ce inseamnă asta ? Ca in data de 11.04.2011 intre orele 5 si 15 UTC (deci 08.00 si 18.00 ora
locala) intre FL080 si FL180 se vor efectua zboruri de fotografiere in zona delimitata explicit si este
posibila vectorizare radar. Cu alte cuvinte, fără staţie radio şi fără a ţine legătura cu organele de
trafic nu aveţi ce căuta acolo … Dar , cat timp nu aveti de gând să urcaţi peste 2400 m (8000/3.3),
puteţi zbura fără probleme.

Poate părea complicat şi greoi , poate chiar frustrant , dar planificarea zborului face
parte din activitatea unui pilot. Şi se invaţă in primul rând din practică.
Altfel, nu veţi fi decât un fel de căruţaş ! Al cerului, e adevărat, dar totuşi un căruţaş !

Incoming search terms:

Tag-uri: , , , , , , , ,

Categorie:: Editorial, Lectia de zbor

Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.


Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.