Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube
Click pentru detalii

Navigatie aeriana: Proiecţiile cartografice si proprietăţile lor

[ 0 ] 11 aprilie 2011 | Sebi

Proiecţiile cartografice reprezintă niste procedee matematice de transpunere a suprafeţei
terestre, fie pe o suprafaţă plană, fie pe o suprafaţă desfăsurabilă (care poate fi suprafaţa unui
cilindru sau a unui con), în vederea obţinerii hărţilor.

Caracteristicile unei proiecţii cartografice sunt:

  • să indice corect unghiurile (să fie conforme);
  • să păstreze proporţionalitatea distanţelor (să fie echidistante);
  • să prezinte forma adevarată a terenului (să fie echivalente).
  • ortodroma si loxodroma, principalele linii de poziţie să apară ca linii drepte.
  • meridianele si paralelele să fie linii drepte.

Deoarece nici o proiecţie cartografică nu poate îndeplini aceste condiţii simultan, se caută să se
respecte condiţia principală pentru navigaţia aeriană si anume să se respecte unghiurile.
Elementele unei proiecţii sunt:

  • centrul de vedere, adică punctul din care se execută proiecţia;
  • razele de proiecţie, adică razele imaginare care pleacă din centrul de vedere, străbat suprafaţa de proiectat (a pământului) si se proiectează pe suprafaţa de proiecţie;
  • suprafaţa de proiecţie, adică planul pe care razele de proiecţie proiectează (dau imaginea)

Conformitatea este condiţia impusă unei proiecţii de a păstra egalitatea unghiurilor de pe

suprafaţa pământului. Ca urmare a acestui fapt orice figură cât de mică de pe hartă este
asemănătoare cu aceeasi figură de pe teren.

Echivalenţa este condiţia impusă unei proiecţii prin care se păstrează proporţionalitatea

suprafeţelor din teren faţă de suprafeţele de pe hartă . Cu alte cuvinte, raportul dintre ariile de
pe propiecţie si ariile corespunzătoare de pe suprafaţa reprezentată este o mărime constantă.

Echidistanţa este condiţia impusă unei proiecţii prin care lungimile de pe o anumită direcţie
de pe hartă se reprezintă fără deformări si sunt reduse la numite proporţii.

Loxodroma este linia de poziţie care intersectează meridianele sub acelasi unghi.Loxodroma este linia care trece prin punctul de plecare PIT si punctul de sosire PFT al
drumului aerian si taie toate meridianele sub un unghi constant.
Din punct de vedere geometric, loxodroma, prelungită dincolo de capetele drumului apare ca o
spirală care se apropie tot mai mult de poli dar fără să-i atingă. De la această regulă fac excepţie
paralelele, meridianele si ecuatorul.
Navigaţia aeriană care foloseste compasul de la bord se efectuează pe loxodromă.

Ortodroma este arcul mic din cercul mare care trece prin punctul de plecare Punctul Initial al
Traiectului (PIT) si cel de sosire Punctul Final al Traiectului (PFT) al unui traiect de pe
suprafaţa pământului.
Ortodroma reprezintă cel mai scurt drum aerian în spaţiu între 2 puncte. Ortodroma se
foloseste de obicei la zboruri pe distanţe mari (peste 1000 km), în cadrul navigaţiei
radioelectrice (unde pe sol sunt amplasate mijloace radioelectrice dispuse pe ortodromă).

Proiecţiile cartografice se clasifică după 3 criterii :
a. după felul deformărilor;
b. după suprafaţa de proiecţie;
c. după poziţia punctului de vedere;
a. după felul deformărilor:

  • proiecţii conforme, care păstrează egalitatea unghiurilor de pe suprafaţa pământului;
  • proiecţii echidistante, care păstrează o corectă proporţionalitate a distanţelor;
  • proiecţii echivalente, care păstrează proporţionalitatea si forma suprafeţelor.

b. după suprafaţa de proiecţie:

  • după forma suprafeţei:
  • cilindrică;
  • conică si policonică;
  • azimutală.

- după dispunerea faţă de suprafaţa pământului:

  • tangente;
  • secante.

- după poziţie:

  • normale (în prelungirea axei pământului);
  • transversale (perpendiculare pe axa pământului);
  • oblice (în altă poziţie faţă de pământ).

c. după amplasarea punctului de vedere:

  • centrale, când punctul de vedere este amplasat în centrul pământului;
  • stereografice, când punctul de vedere este amplasat undeva în spaţiu;
  • ortografice, când punctul de vedere este amplasat la infinit.

-Va urma-

Bibliografie:  Manualul de Navigatie aeriana, Dumitru POPOVICI

Mesaje asemănătoare:

  1. Navigatie Aeriana -II
  2. Navigatie aeriana (I)
  3. Navigatie Aeriana – III
  4. Lectia de zbor: Navigatia aeriana

Tag-uri: , , , , ,

Categorie:: Lectia de zbor

Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.


Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.