GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

I.A.R 80

[ 0 ] 18 noiembrie 2010 |

iar 1 300x202 I.A.R 80IAR 80 este un avion monoplan de vânătoare românesc folosit în cel de-al II-lea război mondial. A fost realizat de IAR Braşov de o echipă compusă din: prof. Ion Grosu, Ion Coşereanu, ing. Gheorhe Zotta, Viziru Grosu şi Ion Wallner. La vremea respectivă IAR 80 se număra printre primele modele ale faimoaselor avioane militare din lume, Bf 109E din Germania, Hawker Hurrricane Mk. I/II şi Supermarine Spitfire Mk. I/II din Marea Britanie. În a doua parte a războiului, acest proiect s-a dovedit a fi depăşit tehnologic, comparat cu avioane ca Bf 109E-3, Supermarine Spitfire Mk. III şi după aproximativ cinci ani de la terminarea războiului au fost înlocuite în totalitate de avioane sovietice. În anul 1955 Comandamentul Forţelor Aeronauticii Militare casează toate aparatele IAR 80 şi dispune dezmembrarea lor. Nu s-a păstrat niciun aparat întreg.
IAR 80

Producţia trebuia să înceapă imediat dar procurarea armamentului s-a dovedit a fi o problemă serioasă. Pe prototip au fost montate doar două mitraliere Fabrique Naţionale de calibrul 7,92 mm de producţie Belgiană. Acest armament era evident prea slab pentru folosirea în război iar conform proiectului avionul ar fi trebuit să fie dotat cu şase astfel de arme. Cu ocazia invadării Belgiei şi a Ţărilor de Jos de către Germania, furnizarea acestor arme a încetat şi din păcate nu existau arme româneşti care să se potrivească pe avion. În lipsa armamentului producţia a fost oprită.

În noiembrie 1940 România intră în alianţă cu Puterile Axei şi germanii au permis reluarea transportului de armament din Belgia. Chiar dacă s-a achiziţionat mai mult armament, avioanele produse aveau montate doar 4 mitraliere.

La exemplarele de serie fost mărită lungimea, anvergura şi suprafaţa portantă. A primit un motor mai puternic şi a crescut greutatea totală. Din această versiune vor fi construite în total 50 de aparate, numerotate 1 – 50.[2]

Caracteristici

* Lungime: 8,9 m.
* Anvergură: 10,7 m.
* Înălţime: 3,6 m.
* Suprafaţă portantă: 16 m².
* Masă (gol): 1780 kg.
* Masă (maxim): 2550 kg.
* Motor: IAR K14-III C36, 930 CP (690 kW) seriile 1 -20, IAR K14-IV C32, 960 CP (716 kW) seriile 21 – 50.

Performanţe

* Viteză maximă: 514 km/h la 4000 m, 550 km/h la 7000 m.
* Autonomie: 940 km la viteza de 330 km/h.
* Plafon: 10500 m (34,500 ft).
* Timp de urcare la 1000 m: 1 min 20 s, la 4500 m: 5 min 40 s.

Armament

* 4 × FN (Browning) 7,92 mm cu o rezervă de 2000 de cartuşe (4 × 500).

In articole viitoare va vom prezenta modelele de I A R 80 A, B,  I A R 81 A, B, C

Incoming search terms:

Alte articole care s-ar putea sa-ți placă

Tag-uri: , , ,

Categorie:: Avioane



Te pasioneaza aviatia? Iti place aceasta revista?Acum ai ocazia sa ne dai o mana de ajutor si sa ajuti la dezvoltarea ei!


Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.


zbor-de-agrement