GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

Abuzuri la TAROM #1. Diurne taiate pentru personalul navigant

[ 3 ] 25 martie 2013 |

Ca si cum problemele de la TAROM nu ar fi fost suficiente, a mai aparut una legata de diminuarea substantiala a veniturilor personalului navigant obtinute din diurnele de deplasare (cunoscute in industrie sub numele de misii). Ca urmare a intrarii in vigoare a OG 8/2013, conform careia indemnizatia acordata angajatilor pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara sau in strainatate, in interesul serviciului, peste limita de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru salariatii din institutii publice, se supune impozitului pe salarii si se include in baza lunara de calcul a contributiilor sociale obligatorii.

Si cum la noi nu se fac legi cu capul niciodata, si acum, guvernantii incearca sa indrepte o greseala facand alta. Prin urmare, personalul din transportul aerian de stat este asimilat celorlalti salariati din institutiile publice si sufera reducerea veniturilor ca urmare a adoptarii acestei ordonante. Sau poate asta a fost scopul din start: sa reaseze veniturile personalului de zbor, considerate a fi prea mari.

Ei bine, in prezent, personalul navigant de la TAROM, cei in profesionalismul carora ne incredintam vietile de fiecare data cand urcam in avioanele TAROM, castiga mult sub media celor care lucreaza in aceasta industrie. Evident, scuza vesnica este ca atat ne permitem si ei au acceptat-o. Astfel, un insotitor de zbor cu vechime considerabila ajungea sa castige lunar 4.000-5.000 de lei, in aceasta suma fiind incluse toate sporurile si diurnele aferente activitatii depuse. Din aceasta suma, aproximativ jumatate (2.000-2.500 lei) provenea din diurnele de deplasare avand in vedere ca salariul de baza pentru insotitor de zbor cu vechime nu depaseste 1.900-2.000 lei/luna. Ca urmare a aplicarii ordonantei despre care vorbeam mai sus, aceste diurne au fost impozitate si, prin urmare, veniturile acestor persoane au scazut dramatic. S-a intamplat deja iar echipajele aeronavelor au constatat cu amaraciune ca au pierdut circa 1.000 de lei din venitul net de pana acum. Suma este considerabil mai mare in cazul pilotilor care, evident, au si salariile mai mari, dar si diurnele de deplasare mai mari.

Prin urmare, dupa ce ca aveau unele dintre cele mai mici venituri din industrie, acum, cei din personalul navigant al TAROM le au si mai mici. Singurii care par sa aiba salarii competitive in acest moment, comparabile cu cele din aviatia comerciala internationala, sunt cei din proaspatul ales management privat, adica CEO-ul Christian Heinzmann (circa 10.000 euro), CFO-ul Michael Moriaty (7.500 euro) si membrii Consiliului de Administratie care primesc 1.500 euro lunar, plus cate 500 de euro pentru participarea la fiecare comitet al consiliului (si sunt destule iar fiecare membru CA poate face parte din cate 3 comitete). In plus, surse anonime sustin ca membrii CA, printr-un artificiu de calcul au reusit sa tina pierderile companiei sub 50 de milioane de euro, anul trecut, si astfel au fost in masura sa isi voteze cate o prima de performanta la sfarsitul lui 2012, prima substantiala care ar totaliza circa 60.000 de euro pentru toti membrii CA.

Intrebati despre impozitarea diurnelor personalului navigant,  Dan Pascariu (presedinte CA) si Ciprian Ladunca (membru CA) au pasat responsabilitatea in curtea Guvernului, dar au incercat sa sublinieze faptul ca e vorba de diurne si nu de o diminuare a salariului.

Ceea ce nu recunosc cei doi domni este faptul ca aceste diurne reprezinta practic o forma mascata de salarizare a personalului navigant, consfintita in stilul mioritic inca de pe vremea Guvernului Vacaroiu pentru a mentine totusi un nivel rezonabil al veniturilor pentru acesti angajati. Odata cu impozitarea diurnelor, putem considera practic ca salariile pilotilor si insotitorilor de zbor au fost reduse drastic si atunci, te intrebi, cu ce incredere sa mai urci la bordul unor avioane al caror personal este afectat de reducerea veniturilor. Pascariu a mentionat totusi, timid, ca va incerca sa discute cu Ministerul de Finante aceasta problema.

SURSA: http://newsair.ro

PS: un angajat al TAROM ne-a povestit pe adresa redactiei si alte abuzuri din cadrul companiei. In momentul de fata asteptam un raspuns din partea reprezentantilor transportatorului aerian, dupa care vom publica email-ul primit la [email protected]

Tag-uri: , , , , , , , , ,

Categorie:: People, Ultimele Stiri



Te pasioneaza aviatia? Iti place aceasta revista?Acum ai ocazia sa ne dai o mana de ajutor si sa ajuti la dezvoltarea ei!


Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.

Comentarii (3)

Feed RSS pentru comentarii

  1. Irene Mihai via Facebook spune:

    Ha,ha,ha……..de ce nu? Doar traim in Romania si asta ne ocupa tot timpul, nu-i asa?

  2. dan popescu spune:

    “Prin urmare, dupa ce ca aveau unele dintre cele mai mici venituri din industrie, acum, cei din personalul navigant al TAROM le au si mai mici.”

    Este destul de brutala reducerea, mai ales daca mai sunt si alte probleme, dar am o intrebare: nu cumva TOATA Romania are cele mai mici venituri din industrie, indiferent de ce industrie vorbim?

    TOATA lumea este prost platita in tara noastra, comparativ cu activitatile similare din alte tari…

    Sunt curios, ce urmeaza sa mai aflam? Ca personalul navigant nu mai are voie sa-si care nici macar o sacosa de parfumuri? Sau un motor de barca Johnson de 70 CP de la Duty Free din Dubai? Aia ar fi lovitura !

  3. Gabi Prisecaru via Facebook spune:

    :(

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.


zbor-de-agrement