GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

RACR-LPAN ULM- Obţinerea, revalidarea şi reînnoirea licenţei de pilot de aeronave ultrauşoare motorizate

[ 1 ] 14 ianuarie 2011 |

A. Obţinerea licenţei de pilot de aeronave ultrauşoare motorizate

RACR-LPAN ULM.2040 Condiţii generale

Pentru obţinerea licenţei de pilot de aeronave ultrauşoare motorizate, solicitantul trebuie să îndeplinească următoarele condiţii generale:

(a)       să aibă vârsta de 16 ani împliniţi; si

(b)       să fie deţinător al unui certificat medical corespunzător, în termen de valabilitate,

emis în conformitate cu cerinţele specificate în prezenta reglementare.

RACR-LPAN ULM.2045 Condiţii specifice

Pentru obţinerea licenţei de pilot de aeronave ultrauşoare motorizate, suplimentar faţă de condiţiile generale specificate  în RACR-LPAN ULM.2040 de mai sus, solicitantul trebuie să:

(a)      demonstreze că a absolvit, în ultimele 12 luni înainte de data înregistrării cererii, un curs (program) de pregătire teoretică specifică desfăşurat sub supravegherea unui pilot de aeronave ultrauşoare motorizate deţinător al calificării de instructor, în termen de valabilitate, emisă/echivalată/recunoscută în conformitate cu cerinţele din prezenta reglementare; şi

(b)      demonstreze că a absolvit, în ultimele 12 luni înainte de data înregistrării cererii, un curs (program) specific de pregătire practică, la sol şi în zbor, desfăşurat sub supravegherea unui pilot de aeronave ultrauşoare motorizate deţinător al calificării de instructor, în termen de valabilitate, emisă/echivalată/recunoscută în conformitate cu cerinţele din prezenta reglementare; şi

(c)      să obţină minim 75 % la examinarea teoretică scrisă la fiecare din disciplinele menţionate în RACR-LPAN ULM.2055  (a); şi

(d)      să fie declarat „ADMIS” în urma testului de îndemânare practică, la sol şi în zbor, de către un examinator autorizat conform RACR-LPAN ULM, Capitolul 2, V.

(e)       Solicitantul demonstrează că a absolvit un curs (program) de pregătire teoretică specifică şi un curs (program) specific de pregătire practică, la sol şi în zbor, desfăşurate conform prevederilor RACR-LPAN ULM.2045 (a), respectiv (b), printr-o fişă de pregătire teoretică şi practică la sol şi în zbor completată şi semnată de către pilotul instructor sub supravegherea căruia a fost finalizat cursul (programul) respectiv (teoretic şi/sau practic).

Modelul fişei de pregătire teoretică şi practică la sol şi în zbor este prezentat în

Anexa 5.

(f)        Solicitantul demonstrează examinatorului autorizat că a absolvit un curs (program) specific de pregătire  practică în zbor prin carnetul de zbor în care a fost consemnată, sub semnătura  pilotului instructor care l-a instruit, activitatea de zbor necesară pregătirii conform RACR-LPAN ULM. 2045 (b), precum şi prin fişa prevăzută în Anexa 5.

(g)       Conţinutul cursului (programului) de pregătire teoretică specifică se stabileşte (aplică specific) de către pilotul instructor sub supravegherea căruia acesta se desfăşoară, având incluse disciplinele prevăzute în RACR-LPAN ULM.2055.

RACR-LPAN ULM.2050 Examinarea teoretică

(a)      Examinarea teoretică în vederea obţinerii licenţei de pilot de aeronave ultrauşoare motorizate este organizată de către un examinator autorizat conform RACR-LPAN ULM, Capitolul 2, V.

(b)      Examinarea teoretică în vederea obţinerii licenţei de pilot aeronave ultrauşoare motorizate se desfăşoară înaintea examinării practice, la sol şi în zbor.

(c)      Promovarea examinării teoretice condiţionează desfăşurarea examinării practice, la sol şi în zbor.

RACR-LPAN ULM.2055 Pregătirea teoretică specifică

(a)      Cursul (programul) de pregătire teoretică specifică în vederea obţinerii licenţei de pilot de aeronave ultrauşoare motorizate trebuie să cuprindă următoarele discipline, care se aplică specific fiecărei clase de aeronave:

(i)   Legislaţie aeronautică şi Reglementări

CMO :

(1)  reguli şi reglementări relevante pentru deţinătorul unei licenţe de pilot de aeronave ultrauşoare motorizate;

(2)  regulile aerului;

(3)  proceduri şi practici de servicii de trafic aerian aplicabile;

TPMO: 8 ore;

(ii)    Cunoaşterea aeronavei ultrauşoare motorizate

CMO :

(4)  principii de operare a grupului motopropulsor, a sistemelor, instalaţiilor, echipamentelor, instrumentelor şi aparatelor de bord ale unei aeronave ultrauşoare motorizate;

(5)  limitări operaţionale pentru aeronave ultrauşoare motorizate şi grupuri motopropulsoare;

(6)  informaţii operaţionale relevante din manuale de zbor (utilizare şi întreţinere) sau alte documente specifice;

(7)  pentru dirijabile ultrauşoare: proprietăţi fizice şi aplicaţii practice ale gazelor utilizate în dirijabile ultrauşoare;

(8)  operaţiuni de verificare, întreţinere şi reparaţii curente, periodice şi generale ale unei aeronave ultrauşoare motorizate (structură, grup motopropulsor, sisteme, instalaţii, echipamente, instrumente şi aparate de bord), inclusiv reparaţii capitale;

TPMO: 12 ore;

(iii) Performanţe de zbor şi planificarea zborului

CMO :

(9)  efectele încărcăturii şi ale distribuţiei maselor asupra manevrării, caracteristicilor de zbor şi performanţelor unei aeronave ultrauşoare motorizate;

(10)   calculele masei şi centrajului;

(11)   utilizarea şi aplicarea practică a datelor privind decolarea, aterizarea şi a altor performanţe; pentru dirijabile ultrauşoare, inclusiv efectul temperaturii;

(12)   planificarea zborului înainte de zbor şi pe rută în condiţii de operare VFR;  pregătirea şi completarea planurilor de zbor;

(13)   proceduri de servicii de trafic aerian relevante;

(14)   proceduri de raportare a poziţiei;

(15)   proceduri de calare a altimetrului;

(16)   operaţiuni în zone cu trafic intens;

TPMO : 6 ore;

(iv) Performanţe umane

CMO :

(17)   performanţe umane relevante pentru pilotul de aeronave ultrauşoare motorizate;

(18)   noţiuni de acordare a primului ajutor;

TPR : 2 ore;

Notă: Pentru tratarea acestui subiect se poate utiliza, ca material de ghidare documentul ICAO Doc. 9683 – Human Factors Training Manual;

(v) Meteorologie

CMO :

(19)           aplicarea meteorologiei aeronautice elementare;

(20)           utilizarea şi proceduri de obţinere a informaţiilor meteorologice;

(21)           altimetrie;

TPMO: 6 ore;

(vi) Navigaţie

CMO :

(22)   aspecte practice privind navigaţia aeriană şi estimată;

(23)   utilizarea hărţilor aeronautice;

TPMO : 6 ore;

(vii) Proceduri operaţionale

CMO :

(24)   utilizarea documentaţiei aeronautice (AIP, NOTAM, coduri aeronautice, abrevieri);

(25)   proceduri preventive şi de urgenţă, inclusiv măsuri ce trebuie luate pentru a evita condiţiile meteorologice defavorabile, zonele cu turbulenţă, precum şi ale situaţii de hazard operaţional;

TPMO : 4 ore;

(viii) Principii de zbor

CMO :

(1) principii de zbor aplicabile aeronavelor ultrauşoare motorizate;

TPMO : 4 ore;

(ix) Radiotelefonie

CMO :

(26)           proceduri de radiotelefonie şi frazeologie aplicabile operaţiunilor VFR;

(27)   acţiuni care trebuie întreprinse în cazul întreruperii comunicaţiei;

TPMO : 2 ore.

(b)      Cursul (programul) de pregătire teoretică specifică în vederea obţinerii licenţei de pilot de aeronave ultrauşoare motorizate are o durată minimă obligatorie de 50 de ore şi se poate desfăşura numai sub supravegherea unui pilot de aeronave ultrauşoare motorizate deţinător al calificării de instructor, în termen de valabilitate, emisă/echivalată/recunoscută în conformitate cu cerinţele din prezenta reglementare.

(c)      Pilotul de aeronave ultrauşoare motorizate, deţinător al calificării de instructor, în termen de valabilitate, emisă/echivalată/recunoscută în conformitate cu cerinţele din prezenta reglementare, sub supravegherea căruia s-a finalizat cursul (programul) de pregătire teoretică, eliberează absolvenţilor cursului (programului) respectiv un certificat/atestat corespunzător, într-o formă agreată de autoritatea de certificare.

Notă:

Certificatele/atestatele corespunzătoare agreate de autoritatea de certificare pentru pregătirea teoretică, prevăzute în prezenta reglementare, constau în fişa de pregătire teoretică şi practică la sol şi în zbor, prevăzută în Anexa 5, completată  corespunzător de către semnatarii acesteia.

RACR-LPAN ULM.2060 Pregătirea practică, la sol şi în zbor

(a)      Cursul (programul) de pregătire practică, la sol şi în zbor, are o durată minimă recomandată, pe clase de aeronave ultrauşoare motorizate, după cum urmează:

(i)    pentru avioane ultrauşoare: minimum 40 de ore de zbor, incluzând minimum  10 ore de zbor în simplă comandă şi 5 ore de zbor în raid cu aterizări pe două terenuri diferite, altele decât cel de  decolare, efectuate sub supravegherea unui pilot de aeronave ultrauşoare motorizate deţinător al calificării de instructor, în termen de valabilitate, emisă/echivalată/recunoscută în conformitate cu cerinţele din prezenta reglementare;

(ii)      pentru motodeltaplane: minimum 25 de ore de zbor, incluzând minimum  5 ore de zbor în simplă comandă şi 5 ore de zbor în raid cu aterizări pe două terenuri diferite, altele decât cel de  decolare, efectuate sub supravegherea unui pilot de aeronave ultrauşoare motorizate deţinător al calificării de instructor, în termen de valabilitate, emisă/echivalată/recunoscută în conformitate cu cerinţele din prezenta reglementare;

(iii)     pentru motoparapante/motoparaşute: minimum 15 de ore de zbor, incluzând minimum  3 ore de zbor în simplă comandă şi 3 ore de zbor în raid cu aterizări pe două terenuri diferite, altele decât cel de  decolare, efectuate sub supravegherea unui pilot de aeronave ultrauşoare motorizate deţinător al calificării de instructor, în termen de valabilitate, emisă/echivalată/recunoscută în conformitate cu cerinţele din prezenta reglementare;

(iv)     pentru elicoptere ultrauşoare: minimum 40 de ore de zbor, incluzând minimum  10 ore de zbor în simplă comandă şi 5 ore de zbor în raid cu aterizări pe două terenuri diferite, altele decât cel de  decolare, efectuate sub supravegherea unui pilot de aeronave ultrauşoare motorizate deţinător al calificării de instructor, în termen de valabilitate, emisă/echivalată/recunoscută în conformitate cu cerinţele din prezenta reglementare;

(v)      pentru autogire ultrauşoare: minimum 40 de ore de zbor, incluzând minimum  10 ore de zbor în simplă comandă şi 5 ore de zbor în raid cu aterizări pe două terenuri diferite, altele decât cel de  decolare, efectuate sub supravegherea unui pilot de aeronave ultrauşoare motorizate deţinător al calificării de instructor, în termen de valabilitate, emisă/echivalată/recunoscută în conformitate cu cerinţele din prezenta reglementare;

(vi)     pentru dirijabile ultrauşoare: minimum 20 de ore de zbor, incluzând minimum  3 ore de zbor în simplă comandă şi 3 ore de zbor în raid cu aterizări pe două terenuri diferite, altele decât cel de  decolare, efectuate sub supravegherea unui pilot de aeronave ultrauşoare motorizate deţinător al calificării de instructor, în termen de valabilitate, emisă/echivalată/recunoscută în conformitate cu cerinţele din prezenta reglementare;

(b)      Cursul (programul) de pregătire practică, la sol şi în zbor, trebuie să se desfăşoare numai sub supravegherea unui pilot de aeronave ultrauşoare motorizate deţinător al calificării de instructor, în termen de valabilitate, emisă/echivalată/recunoscută în conformitate cu cerinţele din prezenta reglementare.

(c)       Pe parcursul desfăşurării cursului (programului), solicitantul trebuie să acumuleze experienţă în verificarea, întreţinerea, reparaţia şi operarea unei aeronave ultrauşoare motorizate cel puţin în următoarele domenii, aplicate specific fiecărei clase de aeronave:

(i)        operaţiuni de verificare, întreţinere şi reparaţii curente, periodice şi generale ale unei aeronave ultrauşoare motorizate, inclusiv reparaţii capitale;

(ii)      operaţiuni înainte de zbor, inclusiv determinarea masei şi centrajului, montarea/demontarea şi verificarea unei aeronave ultrauşoare motorizate;

(iii)     proceduri de operare în trafic aerian, proceduri şi precauţii pentru evitarea coliziunilor aeriene;

(iv)     pilotarea aeronavei folosind repere vizuale externe;

(v)      zbor în întreaga anvelopă de zbor;

(vi)     recunoaşterea şi recuperarea din coborâri rapide, angajări şi vrii (după caz);

(vii)    decolări, apropieri şi aterizări normale şi cu vânt lateral;

(viii)  decolări şi aterizări la performanţele maxime ale aeronavei (pe şi de pe terenuri scurte) şi evitarea obstacolelor;

(ix)     raiduri şi navigaţie estimată folosind repere vizuale şi mijloace de radionavigaţie acolo unde acest lucru este posibil;

(x)      proceduri de urgenţă, incluzând simularea defecţiunii echipamentelor aeronavei;

(xi)     operaţiuni către, dinspre şi traversând aerodroame controlate; conformarea cu procedurile de servicii de trafic aerian; proceduri de radiotelefonie şi frazeologie;

(d)      Pilotul de aeronave ultrauşoare motorizate deţinător al calificării de instructor, în termen de valabilitate emisă/echivalată/recunoscută în conformitate cu cerinţele din prezenta reglementare, sub a cărui supraveghere s-a finalizat cursul (programul) de pregătire practică la sol şi în zbor, eliberează absolvenţilor cursului (programului) respectiv un certificat/atestat corespunzător, într-o formă agreată de autoritatea de certificare.

Notă:

Certificatele/atestatele corespunzătoare agreate de autoritatea de certificare pentru pregătirea practică la sol şi în zbor, menţionate în prezenta reglementare, constau în fişa de pregătire teoretică şi practică la sol şi în zbor, prevăzută în Anexa 5, completată  corespunzător de către semnatarii acesteia.

RACR-LPAN ULM.2065 Credite acordate

(a)       Pregătirea teoretică

Pentru un solicitant care deţine o licenţă de pilot pentru alte clase/categorii de aeronave cu motor, autoritatea de certificare creditează 100 % din pregătirea teoretică specifică  pe care acesta a efectuat-o la disciplinele prevăzute în RACR-LPAN ULM.2055 pentru obţinerea acestei licenţe.

În cazul în care solicitantul nu deţine pregătirea la una sau mai multe discipline prevăzute în RACR-LPAN ULM.2055, acesta trebuie să efectueze pentru aceste discipline o pregătire conform RACR-LPAN ULM.2045 (a).

Pilotul instructor sub supravegherea căruia s-a finalizat această pregătire eliberează solicitantului un certificat/atestat corespunzător conform RACR – LPAN ULM.2055.

Un solicitant, care deţine o licenţă de pilot pentru alte clase/categorii de aeronave trebuie să fie examinat teoretic, în scris, la disciplinele menţionate la RACR-LPAN ULM.2055 (a). Baremul de promovare este de 75 %, pentru fiecare disciplină.

(b)       Pregătirea practică la sol şi în zbor

Un solicitant care deţine o licenţă de pilot pentru alte clase/categorii de aeronave cu motor trebuie să efectueze un curs (program) de pregătire practică la sol şi în zbor cu un pilot instructor de aeronave ultrauşoare motorizate cu un conţinut şi o durată minimă stabilite de către acesta  (instructorul) , fără însă ca aceasta să fie mai mică de 2 ore ca pilot de aeronavă ultrauşoară motorizată din clasa pentru care solicită obţinerea calificării, dintre care:

(i)    minimum 1 oră de zbor în simplă comandă; şi

(ii)  minimum 5 decolări şi 5 aterizări.

Pilotul instructor sub supravegherea căruia s-a finalizat această pregătire eliberează

solicitantului un certificat/atestat corespunzător conform RACR-LPAN ULM.2060.

-Va urma-

Incoming search terms:

Tag-uri: , ,

Categorie:: Lectia de zbor



Te pasioneaza aviatia? Iti place aceasta revista?Acum ai ocazia sa ne dai o mana de ajutor si sa ajuti la dezvoltarea ei!


Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.

Comentarii (1)

Feed RSS pentru comentarii

  1. vreau sa vad sa mai citesc si alte posturi de aceiasi calitate

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.


zbor-de-agrement