GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

Avionul cu decolare si aterizare scurta Dornier Do 228

[ 0 ] 20 aprilie 2011 |

do228 101 Koope 300x224 Avionul cu decolare si aterizare scurta Dornier Do 228Dornier 228 este un avion bimotor turboprop, din categoria celor cu distanta pentru decolare si aterizare scurta (STOL), fabricat de compania Dornier GmbH la fabrica din Oberpfaffenhofen ( Germania ), si ulterior, din 2009, in licenta, de catre Hindustan Aeronautics (HAL) la uzina Kanpur din India.

Firma Dornier a fost solicitata de armata germana pentru a dezvolta un nou tip de mecanizare a aripii, care sa permita decolarea si aterizarea avioanelor sale pe distante scurte, cuprinse intre 400 si 550 m. Noul tip de aripa de tip parasol, a fost denumit TNT (“Tragflugel neuer Technologie”) si dupa testarea lui pe avionul Do 28D-2 Skyservant, aflat in inzestrarea armatei germane, Dornier a proiectat un nou avion, cu capacitatea de 15-19 pasageri.

Echipajul avionului Dornier Do 228 este compus din 2 piloti, propulsia este realizata de 2 motoare turbopropulsor Garrett TPE-331 care dezvolta cate 776 C.P, viteza maxima este de 472 km/h, plafonul practic de 8.535 m, distanta maxima de zbor de 1.111 km. Mecanizarea aripii avionului realizata de firma Dornier a permis accelerarea stratului limita de pe aripa, conducand la scaderea vitezei pe panta de aterizare pana la 120 km/h si conjugata cu un rulaj de 550 m dupa aterizare, a facut ca Do 228 sa poata fi utilizat atat de pe piste foarte scurte cat si la conditii meteo sub baremele minime ale aeroporturilor.

Sistemele de aterizare instrumentale ILS se bazeaza pe echipamente electronice montate la sol, a caror emisie precis directionata, se afiseaza la bordul aeronavei ca fiind panta optima si directia de apropiere pentru aterizarea pe centrul pistei. Functie de aceste indicatii, pilotii executa aterizarea in conditii de vizibilitate slaba si plafon de nori cu limita inferioara foarte aproape de sol.

Sisteme ILS care echipeaza aeroporturile, au fost impartite pe 3 categorii, functie de precizia lor. ILS-ul de categoria I (CAT I) asigura apropierea si aducerea la aterizare a avioanelor pana la inaltimea de decizie de 60 m, cand vizibilitatea orizontala, in lungul pistei nu este mai mica de 550 m. ILS-ul de categoria a II-a (CAT II) cand vizibilitatea orizontala nu este mai mica de 300-350 m. Cea mai moderna configuratie actuala este CAT III, care are 3 subdiviziuni. CAT III A care permite aducerea aeronavei pana la inaltimea de 30 m de pista, de unde pilotul ia singur decizia de aterizare sau de ratare, in conditiile in care vizibilitatea orizontala nu scade sub 200 m.

CAT III B,  permite aducerea aeronavei pana la inaltimea de 15 m de pista, de unde pilotul ia singur decizia de aterizare sau de ratare, in conditiile in care vizibilitatea orizontala este intre 200 si 75 m. CAT III C permite aducerea aeronavei fara nici o limitare de vizibilitate sau plafon. Acest lucru facandu-se prin introducerea in memoria computerului pilotului automat, a unei secvente care exclude pilotarea manuala a avionului de catre echipaj. In prezent, din motive de siguranta, nici un aeroport din lume nu este certificat pentru operarea la CAT III C.

Aparatul Dornier Do 228 a intrat in inzestrarea marinei militare germane, a Italiei, a Olandei, a Nigeriei, a Tailandei, a Omanului, a Indiei, si a pazei de coasta finlandeze, ca avion de patrulare, dar a fost vandut si la 127 operatori aerieni ca avion comercial regional.

 

Valentin Vasilescu

Incoming search terms:

Alte articole care s-ar putea sa-ți placă

Tag-uri: , , , ,

Categorie:: Avioane



Te pasioneaza aviatia? Iti place aceasta revista?Acum ai ocazia sa ne dai o mana de ajutor si sa ajuti la dezvoltarea ei!


Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.


zbor-de-agrement