GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

Vatra Dornei- „Aerodromul dintre brazi”

[ 1 ] 18 ianuarie 2012 |

 

de Anisoara Cobuz-

Aerodromul, asezat la poalele Ousorului, a fost pana acum pista de carting, de biciclete si chiar loc de capatat deprinderi de conducere auto pentru tinerii locului. Dar a venit timpul sa-si indeplineasca menirea: aceea de a fi mai aproape de cer, de a primi si a trimite in inalturi pasarile mecanizate ale oamenilor. Meritul este al APPAUM si a catorva oameni entuziasti care au preluat in administrare si amenajare intreaga suprafata a aerodromului si cladirea turnului de control, la care au adaugat un hangar si facilitati de deservire a zborului. Tinta aerodromului sunteti voi, zburatorii, pentru care distantele nu conteaza prea mult si care adaugati cuvantului „turism” inca unul , cel „aerian”, dandu-i o noua valoare. Aaaa, nu sunteti zburatori, dar doriti sa fiti? Veti gasi aici o scoala de pilotaj pe motodeltaplan si avion ultrausor. Sau, poate aveti licenta de pilot dar n-aveti i nca aeronava? Nici asta nu-i o problema, le puteti inchiria pe cele de aici. Orice varianta este posibila, daca exista dorinta!

Incadrarea in zona este absolut superba: chiar langa drumul national si raul Dorna, cu gara CFR la doi pasi, la poalele muntelui si in mirosul fanului proaspat cosit, la o aruncatura de bat de Muntii Calimani si Muntii Rodnei cu crestele lor inzapezite. E interesant cum comunitatea locului a inglobat spatiul aerodromului in viata cotidiana transformandu-l in loc de joaca pentru copii, loc de pascut pentru vitele satului si chiar scurtaturi de drumuri… Cel mai neobisnuit caz pentru mine a fost cand am vazut strabatand agale pista o caruta plina cu fan, trasa de un cal plictisit. Era ceva de domeniul absurdului gandind ca in mai putin de o luna, avioanele si caii lor putere vor folosi aceeasi pista. Tarisoara asta a noastra are multe locuri frumoase, dar aici e unul dintre CELE MAI…! Pista betonata este asezata de-a lungul vaii care parca te cheama sa-i vezi colinele de dupa coline, padurile de brazi, apele serpuind printre capitele de fan si platourile cu pasuni. De aici pleaca apa pe care o bea romanul in zile calduroase, de parca ar duce cu sine parte din aerul rece si curat al Dornelor. Aici sunt oamenii zambitori si nerabdatori sa va vada pe voi zburatorii, leganandu-va aripile deasupra caselor lor.

Locul a mai fost folosit pentru zbor inclusiv cu ultrausoare. Aici s-a zburat la inceputurile deltaplanismului in Romania, tot aici s-a tinut un campionat national de zbor liber. Locul atrage catre zbor, poate si datorita maretiei muntelui invecinat caruia, datorita formei varfului, localnicii il numesc „Ousorul”. Aerodromul nu este chiar nou, a fost amenajat acum mai multi ani in urma si utilizat pentru operatiuni aeriene in silvicultura, pe vremea cand AVIATIA UTILITARA exista si reprezenta ceva in economia tarii. Vremea a trecut, regimurile s-au schimbat, orientarile si prioritatile sunt altele. Astfel, aerodromul a devenit un loc de depozitare a materialelor de constructie, indiferent ca era pista betonata, sol inierbat sau drum de acces. Indepartarea resturilor si refacerea terenului nu este un lucru usor, dar avand sprijinul si voluntariatul locuitorilor satului treaba merge inainte. Acum, lucrarile de amenajare sunt in toi. Se tunde iarba si se niveleaza solul, se confectioneaza balizele si se traseaza marcajele pistei, manecile de vant sunt confectionate si gata de ridicat pe catarge, mobilierul este descarcat si distribuit in camere.

Bun, dar poate va intrebati „Ce sa cautam noi aici, ce ar avea special aerodromul pentru a merita deplasarea?” Ei bine, in primul rand aerodromul FLORENI este un loc unde puteti sta cat vreti, la preturi minimale. Veti gasi aici posibilitati de cazare direct pe aerodrom, in cladirea turnului de control va asteapta 3 dormitoare cu 10 paturi, deservite de grupuri sanitare si dusuri cu apa calda furnizata de o centrala termica functionand (cum altfel, deoarece suntem la munte?) cu lemne si bio-masa. Aveti, de asemenea, acces la o bucatarie complet echipata, puteti sa va faceti cumparaturile la 10 minute de mers pe jos de la aerodrom si sa va pregatiti bucatele preferate. Iar daca preferati un loc mai retras, in liniste deplina si fara urletul sau bazaitul motoarelor incalzite dimineata pentru zbor, veti gasi o primitoare pensiune ascunsa intre pantele muntilor Calimani.

Al doilea motiv pentru care merita sa „puneti rotile” la noi este acela ca pauzele dintre zboruri pot fi umplute din plin, in orice anotimp si pe orice conditie meteo. Nu amintesc acum de binecunoscutele partii de ski si posibilitati de tratament ale statiunii Vatra-Dornei. Aveti, in plus, o oferta extrem de tentanta: calarie si turism ecvestru, caiac si rafting pe raurile Dorna si Bistrita, plimbari sau ture lungi cu ATV-ul in zona montana. Nu uitati insa si un alt lucru important: aerodromul nostru este o poarta deschisa catre numeroase alte repere turistice foarte apropiate: vestitul Castel Dracula din Pasul Tihuta, cu incaperile sale de groaza; masivul Rarau cu Pietrele Doamnei, salba de manastiri din nordul Moldovei, parcul national Calimani. La cererea voastra, va punem la dispozitie autoturim sau microbuz cu tot cu sofer pentru a va transporta acolo unde doriti (asta ca sa va permiteti, oricare dintre voi, cate un pahar de „ceva” atunci cand aveti pofta!!!) . Tot ce va ramane este sa urcati in avion, motodelta sau autogir, sa va aruncati parapanta in portbagaj sau sa fixati aripa delta pe masina, apoi sa dati un telefon anuntandu-ne ca porniti spre noi. Pista aerodromului este betonata, de buna calitate, n-are nici macar o dala sparta sau deplasata, cu lungimea de 550 metri si latimea de 35 metri. Pentru deltaplan si parapanta veti gasi si o pista inierbata, lipita de cea de beton.

Hangarul poate gazdui 3…4 ULM-uri, veti gasi aici bineinteles biroul de informare aeronautica (ARO), serviciul meteo si statie radio pe frecventa 123.45 MHz (pentru inceput, pana cand vom obtine certificarea si alocarea de frecventa proprie). Sunteti in plin spatiu aerian de clasa „G” , caile aeriene sunt suficient de sus, doar schimbarile imprevizibile ale vremii pot pune uneori probleme. Nu va ascund ca de cele mai multe ori, deoarece aerodromul este situat la peste 800 metri altitudine, crestele muntilor invecinati sunt acoperite de nori.

Nu este o zona chiar foarte usoara pentru zbor, dar cu un pic de atentie, cu sprijinul nostru si cu un pic de noroc se pot face niste zboruri memorabile. La urma urmei, asta inseamna perfectionare, nu-i asa? Veti avea ocazia sa adunati in carnetul de zbor niste date mai greu de obtinut, iar in galeria voastra foto va veti putea parca aeronava la umbra brazilor.

Nu vrem sa fim rautaciosi, dar ia imaginati-va ca sunteti in mijlocul Bucurestiului, ca afara sunt 40 de grade, ca aveti in mana o sticla rece de „La Dorna” sau „Poiana Negrii”, ca stiti de existenta aerodromului nostru si ca la noi media de temperatura vara este de 15…16 grade. Ce hotarare inteleapta veti lua??? Deci haideti sa trezim zmeul din lungul somn al vremii si sa zburam fratilor, ca avem unde!

In final, cateva posibilitati de contact: telefon 0740.580793 sau 0723.554792 (Dan Cobuz, administrator de aerodrom), 0723.490661 (Andrei Holca, serviciul tehnic) sau E-mail: [email protected]

Coordonatele si cotele punctelor principale ale pistei

 

Prag 10 47°21’47” N 25°12’30” E + 876 m
Centru pista (ARP) 47°21’46” N 25°12’42” E + 883 m
Prag 47°21’45” N 25°12’56” E + 880 m

 

Procedura de apropiere:

Avand in vedere particularitatile aerodromului FLORENI (situarea intr-o zona muntoasa, cu un obstacol important in apropiere – muntele Ousorul, in partea de Nord-Est, cota 1639 m QNH/756 m QFE, la distanta de numai 2 km!), executarea apropierii pentru aterizare se recomanda a se executa astfel: prin traversarea Pasului TIHUTA (cota 1200 m) apoi direct catre aerodrom (17 km pe DA=055) prin traversarea Pasului MESTECANIS (cota 1096 m) apoi catre verticala VATRA-DORNEI, dupa care direct catre aerodrom (12 km pe DA=280).

Folosind una dintre cele doua alternative de mai sus (in functie de directia din care se ajunge in zona) se reduce la minim timpul de zbor in zona montana si se asigura conditiile de securitate a zborului.

Vatra dornie 300x196 Vatra Dornei  „Aerodromul dintre brazi”

Vatra dornei3 300x198 Vatra Dornei  „Aerodromul dintre brazi”

Incoming search terms:

Categorie:: Aerodrom



Te pasioneaza aviatia? Iti place aceasta revista?Acum ai ocazia sa ne dai o mana de ajutor si sa ajuti la dezvoltarea ei!


Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.

Comentarii (1)

Feed RSS pentru comentarii

  1. liviu spune:

    Bravo Anisoara o prezentare de zile mari , cred ca numai tu si Dan puteti fi atat de reprezentativi in zborul cu ULM cred ca anul asta am onoarea de a veni la voi la festivalul de la sfasitul lui iulie cea ce ma bucura nespus de mult sa va revad . Am revaazut cateva poze de la frumoasele noastre revelioane si intalniri din Parang am vazurt si una mai recenta ai ramas aceiasi ochii tai calzi si primitori .

    Cu mult respect pentru tine si Dan din partea mea
    Liviu Iovan

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.


zbor-de-agrement