Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

Tarom se pregateste de privatizare!

[ 0 ] 7 martie 2011 | Sebi

Ministerul Transporturilor va anunța, la finalul lunii apri­lie, decizia cu privire la privatizarea Tarom. Ruxandra Brutaru, managerul companiei, explică pentru ziarul Capital ce măsuri de forță vor fi luate pe termen mediu pentru redresarea financiară a operatorului.

Despre privatizarea Tarom se vorbește de un deceniu, acest obiectiv figurând pe lis­ta tuturor miniștrilor care au trecut pe la Transporturi. Subiectul a revenit în actualitate după ce delegația FMI a cerut Ministerului Transporturilor să privatizeze compania aeriană națională, în continuare puternic dependentă de alocațiile de la buget, cu datorii tot mai mari și cu pierderi considerabile.

Guvernul a precizat, în scrisoarea de intenție către FMI, că până la finalul lunii aprilie va avea loc o analiză completă a companiei Tarom, care va lua în calcul găsirea unui investitor strategic până spre sfârșitul anului 2011. „Cel mai important aspect este rentabilizarea companiei. Privatizarea acesteia este una dintre soluțiile existente pentru a atinge acest scop, dar nu este singura soluție“, declară, pentru Capital, Ruxandra Brutaru, director general al Tarom.

„Din punctul meu de vedere, operatorii naţionali au două mari responsabilităţi: cea economică, adică profitabilitatea, pentru că suntem un operator economic, dar şi cea de a proteja interesele acestei naţiuni. România a cunoscut dezvoltarea în anumite pieţe domestice şi datorită operării Tarom, în condiţiile în care un aeroport reprezintă un punct strategic vital în dezvoltarea economică a unei regiuni. Este foarte important accesul investitorului străin, mai ales în condiţiile în care infrastructura terestră din România nu este la fel de dezvoltată precum în alte ţări“, adaugă aceasta.

Încă un an pe pierdere

În anul 2010, compania Tarom a transportat 2,19 milioane de pasageri, cu 23,66%  mai mulți decât în 2009. Potrivit informațiilor furnizate de companie, august 2010 a fost cea mai bună lună din ultimul deceniu din punctul de vedere al numărului de pasageri transportaţi: 234.066 de persoane. Deși anul 2010 a fost foarte dificil la nivel global, potrivit unui clasament publicat de Asociaţia Europeană a Companiilor Aeriene (AEA), Tarom s-a situat pe locul doi în Europa la creșterea numărului de pasageri și pe locul trei la creșterea gradului de încărcare. Însă, a terminat anul pe pierderi, oarecum similare anului 2009, când s-au cifrat la 55,8 milioane de euro.

„Anul nu este încă închis din punct de vedere contabil, astfel că momentan nu avem o situație definitivă“, spune Ruxandra Brutaru. „Compania a suferit foarte mult din cauza imposibilităţii generării veniturilor pe care le-a estimat. Problema fundamentală pe care am avut-o anul trecut a fost preţul petrolului, care a crescut considerabil“, explică managerul.

„Din punct de vedere operaţional, am reuşit să scădem substanţial cheltuiala pe pasager, am reuşit să creştem şi numărul de pasageri, dar, din păcate, venitul per pasager pe care l-am generat nu a fost cel pe care ni-l propusesem“, adaugă aceasta. Așadar, până la privatizare, Tarom se află în restructurare, primul pas dintr-un plan care țintește implementarea măsurilor necesare pentru ameliorarea performanţei economice a companiei şi rentabilizarea acesteia. „Vizăm atât reducerea costurilor companiei, cât şi creşterea vânzărilor. Primele rezultate vizibile se vor manifesta din a doua parte a lui 2011“, explică Ruxandra Brutaru. Planul său vizează un grad mediu de încărcare al aeronavelor de 66,61%, respectiv creșterea volumului de vânzări online cu 15% – 20% faţă de anul 2010.

În privinţa reducerii cheltuielilor, Tarom ia în calcul, printre altele, scăderea costurilor de distribuţie cu până la 15%, recalcularea tuturor rutelor de zbor operate în vederea alegerii celor mai eficiente din punctul de vedere al costurilor.

„Renegociem contractele cu partenerii noştri de business, urmărind obţinerea unei reduceri cu 10% a costurilor de handling în escalele cu impact major şi analizarea necesarului de servicii ce urmează a fi prestate pe toate escalele Tarom“, explică Brutaru.

Costurile administrative cu personalul aeronavigant vor fi și ele reanalizate. Planul Ruxandrei Brutaru vizează scăderea cu 50% a costurilor cu deplasările în interes de serviciu şi cu până la 20% a costurilor aferente contractelor cu centrele de training şi cu hotelurile partenere. Se urmărește, totodată, relocarea agenţiilor externe în aeroporturi şi reducerea numărului agenţiilor interne în funcţie de gradul de profitabilitate al acestora. „Eficiența economică este cel mai important aspect, indiferent dacă se optează pentru privatizare sau nu“, conchide managerul.

Mesaje asemănătoare:

  1. Curse Tarom anulate spre Grecia
  2. FMI a cerut Guvernului să scoată la vânzare un pachet de acţiuni minoritare deţinute la Tarom
  3. Cât plătim anul acesta pentru zborurile deputaţilor
  4. Ceaţa dă bătăi de cap
  5. Dezvăluire WikiLeaks

Tag-uri: , , ,

Categorie:: News

Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.