Şcoala de pe aerodromul I.A.R.-BRAŞOV
La 15 mai 1935 din iniţiativa şi cu sprijinul Aeroclubului Braşov, în special a comandorului Andrei Popovici şi ing. Vladimir Timoşenco din conducerea uzinei I.A.R.-Braşov, precum şi a cercului Aerotehnic-Bucureşti condus de prof. universitar Dionisie Germani, ia fiinţă pe aerodromul fabricii I.A.R. o secţie de planorism având ca instructor coordonator pe Valentin Popescu, calificat în Germania în 1933 şi ing. Hubert Clompe de la I.A.R. cu o bogată activitate de constructor de planoare şi pilotare a acestora, fiind brevetat oficial A şi B în 1932 în Germania la Wasserkuppe.
Dotarea şcolii era impresionantă pentru acea vreme, astfel existau trei planoare de faza I Zögling şi două Grunau-9; un planor faza a II-a Grunau Baby IA construit la SET Bucureşti; un planor de şcoală şi antrenament faza a II-a Gopingen-2; un automobil FIAT-520 pentru lansarea planoarelor dăruit de prof. Germani; un sandou din Germania şi trei avioane remorchere (un Morane şi două Caudron-59).
Pe parcurs ing. Clompe, maistrul Ilie Truţă şi Kiss Ernö au realizat şi un automosor improvizat pe un şasiu de autocamion care ulterior va lucra şi la Sânpetru din septembrie 1937.
IAR – grup formare
Din păcate din cauza disensiunilor cu conducerea aeroclubului Braşov, la 15 august Valentin Popescu părăseşte activitatea, care continuă sub îndrumarea ing. H. Clompe, acesta brevetând în curând categoria A primii 12 elevi. Elevii erau cazaţi în dormitoarele uzinei I.A.R. şi primeau mesele zilnice de la cantina uzinei. În anul 1936 H. Clompe reuşeşte să breveteze şi categoria B pe următorii:
1. Balea Matei
2. Blebea Nicolae
3. Burduloiu Radu
4. Goşman Gheorghe
5. Kesler Constantin
6. Matei Alexandru
7. Munteanu Florea
8. Oancea Gheorghe
9. Scorţea Vasile
10. Secasiu Liviu
11. Ţiganco Vladimir
12. Trîmbiţaş Ion
În anul 1937 acest nucleu ajunge cu instrucţia până aproape de brevetare pe planor de faza a II-a şi odată cu înfiinţarea şcolii de la Sânpetru în august al aceluiaşi an, activitatea de pe I.A.R. se mută pe Sânpetru cu toată zestrea din dotare, iar cei 12 sunt brevetaţi cu categoria C plutit la panta Lempeşului.
Din aceştia, şase vor devenii în 1938 valoroşi instructori de zbor: Balea Matei, Blebea Nicolae, Burduloiu Radu, Goşman Gheorghe, Matei Alexandru şi Scorţea Vasile.
Planor Goppingen:
Planor Grunau-9:
Constantin Athanasiu
Incoming search terms:
Alte articole care s-ar putea sa-ți placă
Tag-uri: featured, planorism
Categorie:: Aerodrom, Avioane, Fotografii, Lectia de zbor, Timp liber