GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

In memoriam Mihai Dobre Tone, pilotul care si-a depasit instructorul din prima secunda

[ 3 ] 5 iunie 2011 |

Astazi, 5 iunie 2011 s-au implinit doi ani de cand Mihai Dobre Tone a decolat pentru ultima oara. A decolat si nu a mai aterizat…

Sa ne reamintim randurile scrise de catre cel mai bun prieten si coleg al sau, totodata si ultima persoana cu care a schimbat ultimile cuvinte prin radio, Catalin Prunariu.


“Sunt două săptamâni de când sunt la simulator şi un mail de la Luci îmi re-trezeste fiori pe care nu aş mai dori niciodată în viată să-i mai simt. Mă roagă să scriu câteva cuvinte depre Mişu, cel pe care l-am văzut facându-se una cu pamântul impreuna cu avionul lui, YR-EWD in seara zilei de vineri 05.06.2009. Sunt două săptămâni în care am încercat să pun într-un colţ îndepărtat al minţii tot ce am văzut in ziua aceea, să ma concentrez asupra avionului ATR 72 pe care o să-l zbor de acum încolo urmand programul criminal de predare al instructorilor francezi. Dar adevărul este că nu am reusit să mă detaşez nicicum de o realitate absurda care mi se infatiseaza obsedant. Sunt colegi care încă mă mai întreabă la ce mă uit în gol pe fereastră şi le spun intr-o doara ca la cer să vad dacă plouă… “Bullshit” ar fi spus Mişu. Seara abia aştept să ajung în cameră ca să nu mai aud mereu aceeaşi întrebare: ”Până la urmă ce s-a întâmplat?”.

„S-a întâmplat” are un început în 2006, după ce am venit de la un show aerian organizat în Coreea, la care fusesem invitat sa evoluez. Am înteles ce înseamnă în ochii lumii o adevarată formaţie si am vrut să repun pe picioare şi în Romania o formaţie acrobată de 4 avioane. La vremea respectivă zburau numai 2 piloţi sportivi în Lotul National de Acrobaţie, eu şi Radu Cristea. Era inimaginabil ca un Lot Naţional să aibă numai 2 performeri, aşa că după Campionatul Naţional am selectat primii doi noi piloţi care să treacă pe Extra. Mişu Dobre şi George Rotaru  au început să zboare cu mine în dublă comandă prin decembrie. Am făcut 3 ture de pistă cu fiecare, sincer irosind timpul, pentru că aşa cum le-am spus şi lor atunci, au făcut cele mai bune aterizări pe care le vazusem vreodată la Extra. Apoi i-am luat pe fiecare în cîte o zonă de acrobaţie. Gama elementară, pigmentată cu ceva figuri de airshow, cravate, rapide, vrie plată, nimic prea spectaculos. Când s-a dat jos din avion, Mişu s-a uitat neîncrezător la mine şi m-a întrebat cam câţi ani o să-i ia până o să ajungă să stăpânească avionul ăsta care se învârte aşa repede de-ţi mută capul din loc. Trei luni mai târziu, când m-am întors din Finlanda de la primul meu simulator de tip, după ce Misu si George au ieşit la simplă, Pompon (Alex Popovici) m-a rugat să fac o dublă cu ei să văd cum merg. La momentul respectiv vremea şi politica nu ţineau cu ei şi se zbura din an în paşte, dar cu toate astea cei doi aveau deja un airshow la activ. Am făcut o zonă cu Mişu care mi-a realiniat vertebrele şi când ne-am dat jos din avion, scilipirea din ochii lui mi-a arătat că între el şi acel avion se născuse o mare dragoste. O dragoste care în final avea să se termine tragic, ca orice iubire necondiţionată.

Mişu era născut pentru Extra. În 3 luni, deşi zburate mai mult pe apucate, învăţase să stăpânească avionul mai bine decit au învăţat alţii în ani. Cu două săptămâni înainte, îi explicam pe messenger care sunt comenzile de cravată, iar acum el îmi arăta figuri noi. Se juca pe cer prudent, dar agresiv. Căuta viteze, poziţii, calcula înălţimi după ce pierdea ore în sir pe YouTube vizionând filme cu campionii mondiali. În cantonamente mai venea seara pe la mine în cameră şi mă întreba ce părere am de cutare viteză sau cutare poziţie. Eu zburam mai mult după simţ, el îşi întregea talentul cu mii de calcule. Eu mă suiam în avion cu grijă pentru coloana mea chinuită de 7 ani de acrobaţie, el se ducea sus hotarât să stoarcă ultima picătură din avion. După ce îi ieşea fiecare figură, îi căuta poziţia ideală ca show-ul să-i iasă fluid şi spectaculos.

Cine a fost Mişu? Era parfumul PI dat din belsug inainte sa iesim in oras, era guma de mestecat Orbit, neaaparat verde, era cura de slăbire făcută cu cartofi prăjiţi şi pastramă de oaie, era paharul de Jack baut cu suc de mere, niciodată cu cola, era fonoteca Lotului când petreceam după fiecare airshow, era menuetul anti-ritm pe care-l dansa mereu cu Horea.  A fost pilotul care şi-a depăşit instructorul din secunda în care s-a suit în avion. A fost omul care m-a făcut să-mi rod unghiile de nervi că nu am talentul lui dar a fost şi omul datorită căruia mai am unghii, aratându-mi că nu numai talentul ci şi transpiraţia la manşă mă vor face un pilot mai bun. Mereu îmi spunea ”Talentul te ajută să descoperi mai repede o figură, dar ca sa-ţi iasă la fiecare show trebuie să o munceşti Gogule”. A fost omul care a încântat milioane de spectatori. Da, milioane. La Seoul a evoluat în faţa a 2 milioane de oameni pe parcursul unei săptămâni. A convins zeci de copii să se apuce de zbor, după ce le-a arătat ce poate face un avion. A fost cel care a ţinut formaţia legată şi a pus zâmbetul pe faţa noastră atunci când eram gata să ne scoatem ochii. A fost omul care m-a rugat să-i fiu naş atunci cînd se va însura. În final a fost omul care şi-a luat ultimul prânz cu mine,  care a dormit ultima dată în acelaşi pat cu mine şi care a murit auzindu-mi vocea pe frecvenţă. Mişu ESTE AVIATORUL care a scris o pagină de istorie a zborului  românesc, dar scriind epilogul la această pagină mi-a lăsat sufletul gol şi ochii fără lacrimi.”

Incoming search terms:

Mesaje asemănătoare:

  1. Prima lectie de zbor: Aclimatizarea
  2. 5 iunie 2009 – o zi neagra in istoria aviatiei Romane
  3. Avion sau elicopter? Care este mai sigur?
  4. Faceti cunostinta cu romanii care ne vor reprezenta la Campionatul Mondial de parapanta!
  5. A surprins un avion în eclipsa de soare din 4 ianuarie!
  6. Povestea unui super-weekend aviatic!
  7. Maule in România, prin zãpadã si cenuşã

Tag-uri: , , , , , , , , , , , ,

Categorie:: Editorial, People

Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.


Comentarii (3)

Feed RSS pentru comentarii

  1. Gratian Tinc spune:

    Frumoase ganduri, Cataline, si frumos puse in cuvinte. Intr-adevar Misu a scris putina istorie, pacat ca s-a stins atat de timpuriu.

  2. Alina spune:

    Asemenea cuvinte mai rar…Mihai chiar a fost un adevarat talent, dar A FOST…iar noi am ramas doar cu parerile de rau…oricum sunt sigura ca oriunde ar fi el acum va fi alaturi de colegii, prietenii, cunostintele si mai ales de avioanele lui.

  3. Iuli spune:

    Nu sunt decat un alt copil care viseaza sa ajunga pilot, dar dupa ce am citit acest articol, gasit intamplator, imi dau seama poate mai bine cata munca presupune arta si faptul ca talentul pana nu e slefuit, nu sclipeste cu adevarat! Imi pare rau ca acest om extraordinar, de care aud de-aici, nu mai este printre noi… Aprecierile mele sincere si sper sa ajunga la el pe calea vantului!

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.